Problemen lambdasonde

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2006 13:30 #1057668 door V700 register
Problemen lambdasonde is gemaakt door V700 register
Sinds mei dit jaar ben ik de trotse eigenaar van een Volvo 940 2.3i Turbo. In het begin heb ik erg veel plezier van gehad en reed hij zoals elke andere auto. Toch kwam vlak voor mijn vakantie in juli het probleem met een lambdasonde naar boven. Ik ben destijds naar een Volvo garage gereden en die hebben destijds ook de boordcomputer uitgelezen. De man meldde mij dat er inderdaad een storing aanwezig was, maar deze simpel verholpen kon worden door even zekering 1 eruit te trekken en er weer in te stoppen. Zo zou de boordcomputer alles automatisch resetten en ik kon weer vrolijk rijden. Tijd voor een reparatie was er eigenlijk ook niet.
Gelukkig heeft mijn Volvo zich kranig gehouden tijdens de reis naar Kroatie waarbij hij de eerste 500 kilomter zich behoorlijk inhield en zelfs soms op bergpassen (met pedaal compleet ingetrapt) niet harder dan 50 km/h ging. Zelfs het verbruik van 1:3 hebben wij toen gehaald. Het vreemde was echter dat na Munchen de auto weer lekker ging rijden en zelfs de hele reis in Kroatie en de terugreis naar Nederland geen enkel probleem naar boven kwam. Toen ik weer hier in Nederland was kwamen de problemen weer tevoorschijn.
De problemen op een rijtje:
  • Auto houdt in en na een keer het gas in te trappen komt hij weer los
  • Auto stottert en slaat soms af bij stilstand
  • Auto loopt soms stationair niet goed
Ik mag aannemen dat de lambdasonde het probleem is, maar er werd mij verteld dat er meerdere lambdasondes in deze auto zitten. Hoe kan ik het beste achterhalen welke sonde het probleem geeft? Ik heb op het forum al een beetje ontdekt dat ik toch wel met 130 euro rekening moet houden voor een nieuwe lambdasonde. Klopt dat?
Graag zie ik jullie reacties tegemoet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2006 18:41 #1152276 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Labda sonde probleem
Zoals je wellicht gezien heb loopt er een draadje over een soort gelijk probleem. Bij mij is dit probleem zo'n 2 weken gelden begonnen.
Wanneer de motor koud ik loopt hij onrustig, houdt in bij acceleratie (3000 rpm) waarna hij er als een brandweer vandoor gaat. En het labda sonde lampje gaat branden.
Sinds vandaag na 5 kilometer. Zojuist bij de dealer geweest om de status uit te lezen. Volgens de diagnose moet ik het och zoeken in de ontsteking. Onstekingstemperatuur is te hoog, en een kleine lekkage over de EGR klep.
Aangezien de problemen erger werden naar het vervangen van de verdelerkap ga ik daar verder zoeken.
Er zit trouwens maar 1 labda sonde in de uitlaatpijp gemonteerd. De stekker aansluiting is in de motor ruimte aan de linkerzijde, net naast de verdelerkap.Heeft de monteur, die de boordcomputer gereset heeft, niet gemeld welke laatste storing er in het systeem stond?
groet Andre

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2006 22:32 #1152305 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gsmdealer schreef: Ik ben

gsmdealer schreef : Ik ben destijds naar een Volvo garage gereden en die hebben destijds ook de boordcomputer uitgelezen. De man meldde mij dat er inderdaad een storing aanwezig was, maar deze simpel verholpen kon worden door even zekering 1 eruit te trekken en er weer in te stoppen. Zo zou de boordcomputer alles automatisch resetten en ik kon weer vrolijk rijden. Tijd voor een reparatie was er eigenlijk ook niet.

Dit lijkt mij typisch een gevalletje van symptoombestrijding. Er is kennelijk echt iets serieus niet in orde maar blijkbaar heeft die garagehouder geen verstand van zake of interesseert het hem niks...en verkoopt íe je liever een nieuwere auto...
Als de dealer de ECU uitleest krijgt hij error-codes te zien en deze staan voor bepaalde fouten. <u>Via die benadering moet je gaan zoeken</u>. Gepruts met een zekering is geen oplossing!
Je verhaal lezend vermoed ik dat je met een veel te rijk mengsel rond rijdt.(slecht voor de katalysator! die kan op termijn zelfs dichtsmelten doordat íe te heet wordt) Ook het inhouden en na wat gegas weer oppakkend wijst hierop: bijna vetslaande bougies, draai er maar eens eentje uit, die zal wel pikzwart en roetig zijn.
Er zijn een aantal zaken die dit kunnen veroorzaken:
- kapotte (open blijvende) thermostaat (motor draait te koel, ECU geeft te rijk mengsel)(draait de motor op de snelweg ook koel? Meter lager als halverwege?)
- kapotte temperatuursensor (in de kop, achteraan, onder het inlaat spruitstuk) (geen temp-info richting ECU, ECU gaat in limp-home modus werken en geeft een rijk mengsel)
- kapotte brandstofdrukregelaar (lek = te rijk draaien)
- kapotte lambdasensor (1 aanwezig! direct achter turbo in de downpipe)
- kapotte luchtmassameter ( ECU gaat in limp-home modus werken want het krijgt geen luchtmassa-signaal om mee te kunnen rekenen) 
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2006 00:27 #1152330 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maar...........
....als de ECU in limp-home modus draait, dan gaat er toch hoop ik wel ergens een lampje branden, letterlijk dus, op het dashboard?
Ik zou niet weten welke, maar het lijkt me wel de bedoeling, toch? 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2006 14:15 #1152353 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alvast bedankt voor jullie
Alvast bedankt voor jullie reacties..
- kapotte (open blijvende) thermostaat (motor draait te koel, ECU geeft te rijk mengsel)(draait de motor op de snelweg ook koel? Meter lager als halverwege?)
De motor wordt goed warm en hij staat precies waar hij moet staan. Dit kan het probleem dus niet zijn.
- kapotte temperatuursensor (in de kop, achteraan, onder het inlaat spruitstuk) (geen temp-info richting ECU, ECU gaat in limp-home modus werken en geeft een rijk mengsel)
- kapotte brandstofdrukregelaar (lek = te rijk draaien)
- kapotte lambdasensor (1 aanwezig! direct achter turbo in de downpipe)
- kapotte luchtmassameter ( ECU gaat in limp-home modus werken want het krijgt geen luchtmassa-signaal om mee te kunnen rekenen) 
De bovenstaande punten laat ik binnenkort door de Volvo dealer controleren en wellicht dat zij met een oplossing kunnen komen. Overigens dat de dealer geen interesse had, was zeker het probleem niet. Hij heeft degelijk naar mijn auto gekeken en uitgemeten en kwam met een foutmelding naar voren. Het probleem was echter dat hij destijds de auto niet snel kon repareren (niet binnen 1 dag) en er stond een wachtlijst van ongeveer 3 weken. Ik heb toen even afgezien van de reparatie vanwege mijn vakantie. Zodra ik meer weet van het bovenstaande laat ik meer weten.
PS: enkel het lambdasonde lampje brand op mijn dashboard.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2006 22:02 #1152377 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sensor
Ha Dealer,
Ik heb vandaag mijn tempsensor vervangen, lastig bij te komen trouwens, en naar het aan ziet was dat de oorzaak. Boven de 63°C deed deze het niet meer.
Succes,  Andre 
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2007 21:52 #1153488 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En het probleem was...
Het is ongelooflijk, maar de genoemde mogelijke oorzaken hebben helaas niet geleid tot het gewenste resultaat. Uit een compleet andere hoek heeft het probleem zich namelijk prima opgelost. De dynamo was namelijk &#39;defect&#39;. Echt defect was hij niet, maar de koolstofborsteltjes in de dynamo waren de oorzaak van het vaak uitvallen c.q. niet goed stationair draaien. Sinds de reparatie van het immense bedrag van €13,75 is de storing verdwenen en rijdt mijn auto weer goed.
Ik ben weer een tevreden man...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2007 22:04 #1153490 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic OBD
Zo zie je maar weer...OBD is fijn,maar geeft lang niet altijd gericht de oorzaak aan van een storing...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2007 22:11 #1153493 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic begrijp je nu de oorzaak ook?
Ik denk dat je door de versleten koolborstels dips hebt gehad op je 12V boordspanning, dan gebeuren er natuurlijk vreemde zaken met de inspuit computer.
Heb je geen last gehad van knipperende koplampen? dat is waar wij destijd met een Ford Taunus het eerste een koolborstel probleem aan herkenden, was nog een constant vacuum carburateur dus geen computer problemen.
Bedankt voor het terugkppelen van je werkende oplossing, dat is iets waar een ander de volgende keer iets mee kan!
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2007 12:26 #1153884 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een paar dagen na het
Een paar dagen na het plaatsen van het eerste bericht zag ik soms heel zwak wat lampjes op het dashboard branden, maar starten deed hij nog. De rit naar mijn werk ging prima en ook op het werk startte hij weer. Nadat ik de snelweg was opgedraaid en dus op gang ging komen deed plotseling mijn CD-speler het niet meer en naar mijn idee waren ook plotseling mijn koplampen uit. Gelukkig kon ik vrij snel de snelweg verlaten bij een benzinestation en ik heb daar de auto aan de kant gezet. Op dat moment startte hij niet meer en ik heb de wegenwacht gebeld. Die heeft toen de koolstofborsteltjes vervangen en hij startte weer prima waarna hij weer prima reed. Gelukkig was het dus allemaal met een sisser afgelopen, want het kon natuurlijk allemaal veel erger aflopen.

Moderators: Jerry Stam