witte rook, enig koelvloeistof verlies...[edit] oorzaak waarschijnlijk gevonden
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-12-2006 23:28 #1057653
door V700 register
witte rook, enig koelvloeistof verlies...[edit] oorzaak waarschijnlijk gevonden is gemaakt door V700 register
bij mijn 740 estate (B230F, lpg, 1990) viel me vandaag op dat het koelwater (dat met koude motor altijd tegen de max stond) ineens tussen MIN en MAX in stond. Bovendien heb ik (ook na een stuk snelweg) witte rook uit de uitlaat. Gee enorm rookgordijn, maar wel wit/grijze rook van een wat groter formaat daneen pluim van 20 cm. Wat op het forum rondgelezen, en gezocht op 'witte rook' en 'koelvloeistof verlies'.
Bovendien vallen de prestaties van mijn 740 me ietwat tegen. Nu begrijp ik dat het geen strepentrekker is op LPG met een ongeblazen B230F, maar bij mijn vorige B230F (eveneens LPG) was ik gewend dat er een duidelijk verschil was tussen halfgas en plankgas, wat felheid van de motor betreft. Dat verschil merk ik nu niet. Verschil tussen halfgas en plankgas op de snelweg zit 'm meer in het geluid. Volgas leidt tot een soort 'keelgeluid', en klinkt daarbij alsof ie lucht tekort komt. Eenmaal op toeren (rond de 2500 a 3000) begint ie dan stevig te trekken, maar het verschil tussen halfgas en plankgas is dan ook minimaal. En tot slot, rond de dop van mijn expansietankje ligt altijd wat koelvloeistof.
Ik ruik geen koelvloeistoflucht onder de motorkap, en de koelvloeistof zelf is ietwat troebel.
Zijn dit symptomen van een doorgeslagen of lekke koppakking?

Bovendien vallen de prestaties van mijn 740 me ietwat tegen. Nu begrijp ik dat het geen strepentrekker is op LPG met een ongeblazen B230F, maar bij mijn vorige B230F (eveneens LPG) was ik gewend dat er een duidelijk verschil was tussen halfgas en plankgas, wat felheid van de motor betreft. Dat verschil merk ik nu niet. Verschil tussen halfgas en plankgas op de snelweg zit 'm meer in het geluid. Volgas leidt tot een soort 'keelgeluid', en klinkt daarbij alsof ie lucht tekort komt. Eenmaal op toeren (rond de 2500 a 3000) begint ie dan stevig te trekken, maar het verschil tussen halfgas en plankgas is dan ook minimaal. En tot slot, rond de dop van mijn expansietankje ligt altijd wat koelvloeistof.
Ik ruik geen koelvloeistoflucht onder de motorkap, en de koelvloeistof zelf is ietwat troebel.
Zijn dit symptomen van een doorgeslagen of lekke koppakking?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-12-2006 23:42 #1152153
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzine?
Rijdt eens een kilometer of wat op benzine, en controleer dan nog eens of er witte rook uit de buis komt.
Ik denk het niet, want volgens mij hebben alle gasauto's witte rook in de winter, aanzienlijk meer dan de benzine-varianten.
Ik denk het niet, want volgens mij hebben alle gasauto's witte rook in de winter, aanzienlijk meer dan de benzine-varianten.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-12-2006 00:17 #1152161
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic koelvloeistofverlies
Meer of minder witte rook is bij de huidige buitentemperaturen moeilijk als koelvloeistofverlies te verklaren. Draai de bougies er eens uit en kijk of er eentje met kleurverschil is. Waar lekkage is met wat extra witte rook, is de bougie vaak veel zwarter.
Als je werkelijk koelvloeistof verlies hebt dan is er een oorzaak. Soms wat extra geborrel in het expansietankje te zien?
Timen
Als je werkelijk koelvloeistof verlies hebt dan is er een oorzaak. Soms wat extra geborrel in het expansietankje te zien?
Timen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-12-2006 10:18 #1152172
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen geborrel
Stukje op benzine gereden (ca 10 km). Nog altijd een grijs-witte pluim bij stationair lopen die wat groter is dan de 20 cm waar ik wel eens over heb gelezen, als zijnde een normaal 'formaat' pluim.
Er is bij stationaire loop met de dop van het expansievat gedraaid geen geborrel te zien, oppervlak van de vloeistof is vlak.
Wel heb ik de grijze dop, waarvan ik begreep dat deze niet altijd goed afsluit. Ik heb de ventieletjes in de dop al eens gereinigd en gangbaar gemaakt.
Er is bij stationaire loop met de dop van het expansievat gedraaid geen geborrel te zien, oppervlak van de vloeistof is vlak.
Wel heb ik de grijze dop, waarvan ik begreep dat deze niet altijd goed afsluit. Ik heb de ventieletjes in de dop al eens gereinigd en gangbaar gemaakt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2006 13:46 #1152246
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bingo!
Vanochtend waarschijnlijk de oorzaak gevonden: de slang tussen radiateur en expansietankje lekt op de aansluiting met het expansietankje. Om preciezer te zijn: hij lekt bij de slangklem die waarschijnlijk strakker is aangedraaid dan de slang kon hebben. Slang was daar nat, en ik was toevallige getuige van een druppel die er net afviel. Dus dat wordt een nieuw slangetje monteren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2006 14:06 #1152247
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Flinke druppel.
Dat moet dan wel een behoorlijke druppel zijn, als je die achter de auto als meer dan normal formaat rookpluim terug vindt....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2006 15:12 #1152253
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic pluim
Nou, ik heb er eens op gelet. Oude Mercedessen en Volvo's met gasinstallatie laten stuk voor stuk ook een aardig rookgordijn achter. Ik denk niet dat ik daarmee vergeleken een abnormaal grote hoeveelheid rook produceer. Bovendien...de rook uit mijn uitlaat is grijzig of grijs-wit maar niet wit. Ik denk dat ik me zorgen heb gemaakt voor niks.
Binnenkort eens nieuw slangetje bevestigen en koelvloeistofniveau in de gaten houden. Wellicht een mooi moment om de koelvloeistof eens te verversen, aangezien de inhoud van het expansietankje toch al verloren gaat bij het vervangen van de slang.
Binnenkort eens nieuw slangetje bevestigen en koelvloeistofniveau in de gaten houden. Wellicht een mooi moment om de koelvloeistof eens te verversen, aangezien de inhoud van het expansietankje toch al verloren gaat bij het vervangen van de slang.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2006 15:29 #1152257
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic slang vervangen
Lijkt een simpel klusje, maar toch een paar vraagjes. De rest van de slang ziet er nog goed uit, kan ik het bovenste stuk (tpv aansluiting expansietankje) eraf snijden en opnieuw met een slangklem bevestigen, of is de lengte van de slang of de loop van de slang (zoveel mogelijk horizontaal?) erg belangrijk.
En ik neem aan dat het bij dit klusje onvermijdelijk is dat ik flink wat koelvloeistof verlies, toch?
En ik neem aan dat het bij dit klusje onvermijdelijk is dat ik flink wat koelvloeistof verlies, toch?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2006 15:44 #1152260
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welke aansluiting dan?
Ik heb onlangs mijn koelsysteem ook leeg moeten halen om de verdamper lager te plaatsen en inderdaad, als je dat zonder aftappen doet, krijg je behoorlijk natte vingers.
Echter, bij mij zit helemaal bovenaan ook een slangetje, wat je er redelijk makkelijk af kan halen, en daar zit niet zo veel vloeistof in, dat redt je wel.
Ik heb, net als iedereen denk ik, ook een aansluiting aan de onderkant, en als je die lostrekt, zou ik toch maar een litertje of anderhalf koelvloeistof achter de hand houden, want hoe snel je ook kunt schroeven, dat ga je niet redden. Slang niet loslaten, maar hoog houden, ander loopt ie nog leeg, ook hier biedt ductape uitkomst, plak hem lekker aan de kap vast.
Volgens mij heeft jouw auto ook een plastic beschermplaat net achter de bumper, die er vrij gemakkelijk af kan.
Als je die weg haalt, kun je bijna een emmer onder de onderste dikke radiatorslang zetten. Deze los je een beetje, zodat de koelvloeistof eruit loopt. Als je expansietankje leeg is (dus niet je hele systeem) draai je de onderste weer vast en kun je je gang gaan.
Dat de motor eerst moet afkoelen, bij electrische fan ook de massa los moet liggen en je de druk van het systeem moet halen(dop eraf), hoef ik je denk ik niet te vertellen.....
Ohja, de lengte van de slang is alleen interessant als de slang door inkorten klem komt te zitten, knikt of andersinds beschadigd raakt of tegen het blok of andere hete delen aan komt. Voor de rest scheelt het volgens mij alleen koelvloeistof.
Echter, bij mij zit helemaal bovenaan ook een slangetje, wat je er redelijk makkelijk af kan halen, en daar zit niet zo veel vloeistof in, dat redt je wel.
Ik heb, net als iedereen denk ik, ook een aansluiting aan de onderkant, en als je die lostrekt, zou ik toch maar een litertje of anderhalf koelvloeistof achter de hand houden, want hoe snel je ook kunt schroeven, dat ga je niet redden. Slang niet loslaten, maar hoog houden, ander loopt ie nog leeg, ook hier biedt ductape uitkomst, plak hem lekker aan de kap vast.
Volgens mij heeft jouw auto ook een plastic beschermplaat net achter de bumper, die er vrij gemakkelijk af kan.
Als je die weg haalt, kun je bijna een emmer onder de onderste dikke radiatorslang zetten. Deze los je een beetje, zodat de koelvloeistof eruit loopt. Als je expansietankje leeg is (dus niet je hele systeem) draai je de onderste weer vast en kun je je gang gaan.
Dat de motor eerst moet afkoelen, bij electrische fan ook de massa los moet liggen en je de druk van het systeem moet halen(dop eraf), hoef ik je denk ik niet te vertellen.....
Ohja, de lengte van de slang is alleen interessant als de slang door inkorten klem komt te zitten, knikt of andersinds beschadigd raakt of tegen het blok of andere hete delen aan komt. Voor de rest scheelt het volgens mij alleen koelvloeistof.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2006 15:53 #1152262
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic duidelijk
Duidelijk verhaal, bedankt. Ik had het over de slang tussen radiator en onderkant expansietankje. Betreft een voorgevormde slang met een diameter van ca. 2 cm. Ik wil bij die aansluiting op onderkant expansietankje een 2 cm afsnijden, aangezien het lek zich in dat stuk bevindt, en dan opnieuw met de slangklem terugzetten.
Dus dat wordt koelvloeistof inslaan van tevoren.
Dus dat wordt koelvloeistof inslaan van tevoren.
Moderators: Jerry Stam