Iets in het onderstel links-voor doet KLOENK!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-12-2006 13:57 #1057549
door V700 register
Iets in het onderstel links-voor doet KLOENK! is gemaakt door V700 register
Beste mensen,
Als ik achteruit rijd en instuur, hoor ik KLOENK! Vooruit doet hij het ook, maar minder.
Wie weet wat ik aan moet draaien oid?
Als ik achteruit rijd en instuur, hoor ik KLOENK! Vooruit doet hij het ook, maar minder.
Wie weet wat ik aan moet draaien oid?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-12-2006 14:03 #1151442
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het Ackerman principe?
Het Ackerman principe?
<a href="/?q=node/5020"> www.volvo700vereniging.nl/?q=node/5020
<a href="/?q=node/5020"> www.volvo700vereniging.nl/?q=node/5020
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-12-2006 14:24 #1151446
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bekend?
Is dat niet die bekende tik in het stuurhuis, waar Volvo ooit eens een service bulletin over heeft uitgegeven?
Ik heb het ook, maar zo lang alls goed vast en geborgd is, geloof ik het wel.
Hedwig heeft hem denk ik wel liggen, met een beetje mazzel stuurt ie hem op, digitaal dan....
Ik heb het ook, maar zo lang alls goed vast en geborgd is, geloof ik het wel.
Hedwig heeft hem denk ik wel liggen, met een beetje mazzel stuurt ie hem op, digitaal dan....
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-12-2006 18:54 #1151460
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Fuseekogel
Hallo Volvisti
Is dit niet de fuseekogel die speling heeft? Ik meen dat geluidenmakende stuurkolom alleen bij latere 900's optrad.
Is dit niet de fuseekogel die speling heeft? Ik meen dat geluidenmakende stuurkolom alleen bij latere 900's optrad.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-12-2006 17:41 #1151537
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alles kan
Maar het ding is net helemaal nagekeken, door 3 (!) verschillende APK-keurmeesters, en door Rob.
Het kan niet zo zijn dat ik de bouten van mijn voorwiel niet goed heb aangedraaid ofzo?
Het kan niet zo zijn dat ik de bouten van mijn voorwiel niet goed heb aangedraaid ofzo?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-12-2006 15:27 #1151607
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic een seconde
ging het regenen vannacht..

Frank Boeijen had ook een 760..
en dit ZAT in de club..de Volvo dan he

Frank Boeijen had ook een 760..
en dit ZAT in de club..de Volvo dan he
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-12-2006 16:03 #1151677
door V700 register
zeg me....dat-het-níét zo-is......
Beantwoord door V700 register in topic zeg me dat het niet zo is
Jeroen schreef : Frank Boeijen had ook een 760..
zeg me....dat-het-níét zo-is......
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-12-2006 16:18 #1151681
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Grappig dat wel, maar...
Ondertussen zit ik nog steeds met mijn KLOENK!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-12-2006 16:47 #1151684
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kloenken
ackerman, kloenken en reactiestang paddestoelrubbers.
Dit is een vast eigenaardigheidje van alle 700/900's. Het zit besloten in het design van het onderstel.
De kloenk is a.h.w. het verstappen van een scherp ingestuurd voorwiel als je achteruit rijdt. Omdat de Ackerman-geometrie bij zo scherp insturen niet helemaal meer klopt gebeurt dit. (zie link naar het ackerman-draadje, google anders eens op ackerman-geometrie
Het komt vaker voor bij koud weer (stugge rubbers en stug bandenrubber) en bij ver afgesleten banden (geen profielblokken die meegeven.) Auto's met lage profiel banden (in combinatie met 16" of 17" velgen) hebben er ook iets meer last van omdat de zijwangen van dit soort banden minder meegeven.(al achteruit uitsturend kan je soms zelfs het binnenwiel gedeeltelijk horen schuren over de weg!)
Je kan het minimaliseren door er in ieder geval voor te zorgen dat je paddestoelrubbers tussen de verbinding onderste draagarm <-> reactiestang in goede staat zijn.
Het kan verergert worden door slechte fuseekogels en/of slechte stuurstangkogels.
Het is overigens niks zorgelijks. Al mijn 3 940's hadden het ook, de auto die ik nu heb ook.

Dit is een vast eigenaardigheidje van alle 700/900's. Het zit besloten in het design van het onderstel.
De kloenk is a.h.w. het verstappen van een scherp ingestuurd voorwiel als je achteruit rijdt. Omdat de Ackerman-geometrie bij zo scherp insturen niet helemaal meer klopt gebeurt dit. (zie link naar het ackerman-draadje, google anders eens op ackerman-geometrie
Het komt vaker voor bij koud weer (stugge rubbers en stug bandenrubber) en bij ver afgesleten banden (geen profielblokken die meegeven.) Auto's met lage profiel banden (in combinatie met 16" of 17" velgen) hebben er ook iets meer last van omdat de zijwangen van dit soort banden minder meegeven.(al achteruit uitsturend kan je soms zelfs het binnenwiel gedeeltelijk horen schuren over de weg!)
Je kan het minimaliseren door er in ieder geval voor te zorgen dat je paddestoelrubbers tussen de verbinding onderste draagarm <-> reactiestang in goede staat zijn.
Het kan verergert worden door slechte fuseekogels en/of slechte stuurstangkogels.
Het is overigens niks zorgelijks. Al mijn 3 940's hadden het ook, de auto die ik nu heb ook.

Moderators: Jerry Stam