960 perikelen.......

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2006 13:38 #1057461 door V700 register
960 perikelen....... is gemaakt door V700 register
Volvofans,
Gisteren merkte ik dat bij het wegrijden een geluid van rechtsvoor-onder opsteeg, dat lijkt op een remblok dat even blijft hangen. Bij wat meer vaart niets aan de hand. Tot ik bij opnieuw starten een licht gebonk onder de auto hoorde, dat onmiddellijk ook weer verdween bij stationair draaien. Bij wegrijden weer opnieuw een zelfde als boven beschreven geluid. Tevens viel me op dat er achter de asbak een relais stond te schakelen.
Ik vraag me af wat dit betekent, curieus is dat de automaat natuurlijk bij starten in de P-stand stond, dus onbalans in aandrijving lijkt me uitgesloten. Ik denk aan bonken van uitlaat maar kan niets zien, dat verandert is. Ook niet meer uitlaatgeluid dan anders.
Het gekke is dat de auto nu in eens bij automatisch overschakelen van benzine naar gas, zakt in de toeren en soms zelfs afslaat, dit heb ik nooit eerder gehad. Altijd was er een zeer soepele overgang, nauwelijks merkbaar en een rustige loop van de motor.
Ik ga straks nog eens goed kijken naar de verschillende drijfriemen, de stuurbekrachtiging, niveau van de stuurbekrachtigingsolie etc.
Wie kent en heeft deze ervaring ook mee gemaakt en kan me sturen in het onderzoek.
Bij voorbaat dank.
groet,
Hans van Oostveen lidnr. 54

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2006 14:29 #1150956 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 960 perikelen vervolg.....
Ik heb nu de indruk dat het mijn automaatbak is, die bij langzaam optrekken dat geluid maakt. Het is inderdaad alsof er een band strak over een poelie getrokken wordt. Kunnen het de rem?banden zijn in de automaat. Ik weet hier verder weinig van maar heb deze onderdelen wel eens horen noemen. Ik heb begrepen dat ze gesteld kunnen worden, maar mogelijk brengt nieuwe olie en vervangen van de filters ook al uitkomst.
Wie kent het probleem en kan een juiste diagnose stellen?
Bij voorbaat dank!
Groet,
Hans van Oostveen lidnr 54

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2006 21:55 #1151075 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic kapotte remband?
Hallo Hans,
inderdaad lijkt dat op een remband probleem. Rijdt er niet lang mee door maar laat er een vakman naar kijken. Dat kan je veel kosten besparen. Inhoudelijk weet ik ook niet genoeg van automaten om er iets zinnigs over te zeggen.
Ik hoop maar dat het niet ernstig is, anders gaat reparatie of een ruilbak toch echt in de papieren lopen.
In ieder geval succes en ik duim voor je dat het meevalt.

Groeten, Jan. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2006 02:01 #1151940 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 960 perikelen vervolg.......??????
Volvofans,
Jan bedankt voor je reactie.
Eergisteren heeft er een monteur in de auto gereden en deze heeft geen afwijkingen aan de bak geconstateerd. Heeft voor de zekerheid wel een kwart liter ATF toegevoegd. De automaatbak kun je alleen van onderaf peilen, geen peilstok via de motorruimte.
Ik plaats deze topic toch nog een keer, want ik wil graag weten of er automaatrijders zijn die dit fenomeen kennen?
Graag reactie en/of advies.
Groet,
Hans van oostveen lidnr 54

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2007 18:08 #1153461 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 960 perikelen vervolg..........??????
Beste Volvofans,
De automaat (960, 1995, B2564) schakelt goed, niet abrupt en ook op tijd, dwz. er lijkt geen slip te zijn. Toch hoor ik nog steeds het geluid, waarvan ik dacht/denk dat het een remband in de bak is.
Vandaag had ik echter een paar keer achterelkaar tijdens het remmen een geluid vanaf rechtsvoor, alsof er iets los zit gepaard gaande met een schokkerig uitrijden tot stilstand (bijv. voor een stoplicht).
Gelijkertijd gaan de controlelampjes even branden. Twee keer sloeg de motor zelfs af. Starten en wegrijden, geen probleem. Ik denk aan het ABS systeem. Mogelijk een vervuilde sensor. Kan dat??
Ik had natuurlijk al eerder onder de motorkap gekeken, of mogelijk een drijfriem de oorzaak was van het slippende geluid. Ik kon daar niets ontdekken, maar vond wel dat de electrisch aangedreven aircopomp erg los zat. Nu is deze in rubbers opgehangen, dus ik neem aan dat dat zo hoort.
Kortom, het geluid zit mij dwars.....wie heeft er een idee?
Groet,
Hans van Oostveen , lidnr 54

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2007 18:29 #1158631 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opgelost....
Alweer een tijdje geleden bij Timen geweest om de auto APK klaar te maken. Daar bleek dat er een boutje in de automaatbak een beetje uit het schroefgat was gelopen. Nu heb ik een beschermingsrek onder carter en automaatbak. De kop van de bout liep tegen het rek en iedere keer wanneer de auto van stilstand in gang werd gezet, knarste de boutkop tegen het rek. Dit gaf het nare geluid dat mij deed denken aan een slippende remband in de bak.
Gelukkig is het geluid na het aandraaien van de bout verleden tijd. Ik had me dus voor niets wat ongerust gemaakt over de staat van de bak.
Groet,
Hans van Oostveen, lidnr 54

Moderators: Jerry Stam