weer wat zaken aangepakt bij m'n estate....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2006 09:32 #1057420 door V700 register
weer wat zaken aangepakt bij m'n estate.... is gemaakt door V700 register
Gisteren naar Vaassen geweest vanuit Eindhoven, alwaar ik samen met Timen weer wat zaken heb aangepakt bij de 740 estate.
Lekker buiten geklust, auto op de brug en begonnen met de cardanas. Ik had vooral bij snelheden rond de 80 km/u last van een hinderlijk gedreun en trillingen, waardoor de hoofdverdachte voor mij de cardanas was. Tussenaslager was inderdaad volkomen overleden, waardoor de as op deze plek nauwelijks meer op zijn plaats werd gehouden. Meteen Hardyschijf maar vervangen door een beter exemplaar, die van mij vertoonde een aantal scheuren.
Op het eind van de dag nog even paniek, omdat ik geratel hoorde (en voelde aan de pook) in 1e en derde versnelling. Bleek dat de draadeinden van de bouten in de Hardyschijf een fractie langer waren dan die er oorspronkelijk inzaten, waardoor de schakelstang de draadeinden nét raakte. Was gelukkig een kweste van drie bouten losdraaien en andersom weer vastdraaien.
Hulpkoppelingscilinder lekte, deze ook vervangen.
De katalysator eraf gehaald om dicht te lassen, want deze lekte vooral bij de flens waarmee dit deel middels een klem met pakking op het voorste uitlaatdeel bevestigd zit. De kat bleek overigens volkomen leeg te zijn.
Verder nog CO gemeten, deze bleek aanvankelijk erg hoog maar na enige bijstelling aan de verdamper is het percentage nu redelijk binnen de normen.

Helaas nog wel vastgesteld dat de krukaskeerringen lekkage vertonen. Het gaat (voorlopig) niet om enorme plassen olie, maar 't is wel iets om een keer aan te pakken.
Al met al een heel prettig, leerzaam en relaxed dagje, en in elk geval de dingen gedaan die ik op mijn lijstje had staan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2006 10:50 #1150592 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic nuttige dag
Ha Wouter,<div></div><div></div><div>Klinkt alsof je een leuke dag hebt gehad. Hoe zit dat met Timen, ik heb zijn naam al vaker horen (zien) vallen. Kun je die gewoon bellen om een dagje (ik neem aan tegen betaling) te gaan klussen, of is het een garage?</div><div>Ik begrijp dat wanneer je serieuze problemen met je motor hebt bij Timen moet zijn.</div><div>Wat is trouwens een Hardyschijf? is dat een onderdeel van de koppeling of zo?</div><div></div><div></div>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2006 11:09 #1150593 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hardyschijf, Timen
Ik neem aan dat Timen ook per telefoon bereikbaar is. Zelf heb ik  mijn afspraak met hem via de mail gemaakt. Hij leest ook regelmatig het forum, dus een PB zou ook moeten werken.
Het is inderdaad tegen betaling, maar zijn uurtarief ligt stukken lager dan bij een reguliere garage. Bovendien kan je zelf helpen, waardoor je sneller kan werken en worden er desgewenst gebruikte (maar goede) onderdelen gebruikt. Ik bestel sinds enige tijd per e-mail al mijn gebruikte onderdelen bij Timen. Wordt netjes verpakt en vlot thuisgestuurd, en dat voor zeer schappelijke prijzen.
De Hardyschijf is een soort dikke rubberen schijf (ca 3 cm dik, 15 cm in doorsnede), die middels 6 bouten en moeren een min of meer flexibele koppeling vormt tussen de aandrijf &#39;flens&#39; uit de versnellingsbak en de cardanas. De krachten worden op deze manier soepeler overgebracht naar de cardan as en de achterwielen, dan wanneer er sprake zou zijn van een volledig starre verbinding.

Moderators: Jerry Stam