"Nieuwe" turbo ...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2006 16:06 #1056857 door V700 register
"Nieuwe" turbo ... is gemaakt door V700 register
Vandaag heb ik een "nieuwe" turbo ingebouwd. 't Is te zeggen, Timen heeft 'em ingebouwd en ik heb goed gekeken hoe het moet en hier en daar wat hand- en spandiensten geleverd. Letterlijk ... Dat wil zeggen: ik heb af en toe wat aangegeven en op het einde wat bouten aangespannen.
Voor wie 't interesseert zal ik even de symptomen van mijn oude turbo opsommen.
  • Moeilijkheden met op druk komen, moeilijkheden met op druk blijven;
  • Licht haperen;
  • Bij veel gas ging eerst de turbodruk omhoog, dan steeg het aantal toeren zonder dat de auto versnelde. Vervolgens daalde het aantal toeren plots en pas dan begon de auto te versnellen;
  • Inhouden, het gevoel alsof je met de auto een helling van 12% of meer op moet, en dat de helling steeds steiler wordt naarmate je verder in de toeren komt;
  • Olieverbruik a 1-2 liter per 2000 km;
  • Blauwe pluim bij optrekken, bij lang stationair, vreselijke blauwe pluim na het nemen van een scherpe lange bocht (zoals de bocht van de A1 richting Amsterdam naar A9 richting Amstelveen).
Het was lastig rijden met de oude turbo. Om de blauwe pluim te vermijden kon ik slechts weinig gas geven. Daarnaast was "optrekken" er ook niet echt bij omdat, zoals vermeld, de auto steeds leek in te houden. De turbo kwam ook niet meer op druk of had daar veel moeite mee.
Met de nieuwe turbo zijn al die problemen opgelost. Hij stottert niet meer, loopt heel stabiel stationair, trekt vlot op (nog geen sprint geprobeerd, eerst zeker zijn dat de andere problemen zeker verholpen zijn). De rit van Timen terug naar Amersfoort (60 km) verliep zonder problemen. Het is nu weer lekker en zorgeloos rijden.
Ik wil tenslotte graag Timen bedanken voor zijn hulp. Achteraf gezien had ik het zelf ook wel gekunnen als ik een brug/put had gehad. Maar de sleutelkennis van Timen en zijn uitgebreide arsenaal aan hulpstukken (moertjes, boutjes, sleutels, ratels, tapdraad, draadeinde, schroefjes) maakt het een stuk makkelijker.
Uiteindelijk wil ik nog even vermelden wat we geconstateerd hebben aan de oude turbo. Ten eerste zat er overal olie. Een turbo behoort een beetje gesmeerd te zijn, maar olie in de luchtinlaat, olie tegen de uitlaat en de volledige balk onder de turbo zaten onder de olie. Toen we de turbo eruit haalden liep er letterlijk een stroompje olie uit de turbo. Vervolgens even naar het schoepenwerk gekeken en de as zat los. Als je aan de schoepen draaide ging het hele binnenwerk van de turbo slingeren.
De kilometerstand van mijn auto is nu iets van een 320000 km en het is een B200FT. De donorturbo die zich voorbeeldig gedraagt tot nu is ook uit een 940, met het identieke typenummer en onderdeelnummer en heeft er een 170000 kilometer op zitten. Ik hoop dus nog zeker 100000 kilometer (da's 5 jaar voor mij) met deze turbo te kunnen doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2006 17:56 #1146977 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic MBC.....
.....nog overgezet Kristof ?

Grtzz.. Henk. - <sup>lid 634</sup> -
- <sup>945 </sup>-<sup> B230FK </sup>- <sup>G3</sup> - <sup>M90 </sup>- <sup>02/1996</sup> - <sup>werk Torslanda</sup> -

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2006 22:49 #1147001 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja ...
Uiteraard wel :) Staat heel rustig afgesteld, bijna op stock-niveau. Als alles zich goed blijft gedragen gaat er wel weer een slagje extra bij. 
-- 945 &#39;92 B200 FT - 316500 km (19/06/06) - lid 728 transentience.com

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-10-2006 11:28 #1147023 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic turbeau
orgineel = td04-13G, jammer dat je er geen td04-15G of 16T (uit de 850-serie) op hebt gezet. Die bieden meer tuningpotentieel. Als die van mij ooit kapot gaat komt er zo&#39;n grotere haardroger op.;-)
leuk dat het goed gelukt is.
Heb je ook nog je intercooler intern schoon gemaakt? (Met wat benzine uitspoelen) want die zit uiteraard ook nog vol met olie...of was alleen de turbine-kant van de turbo lek? (in dat geval alleen olie in de uitlaat) In de winter kan het niet zo heel veel kwaad want dan is het al koud zat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2008 19:11 #1202859 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ook turbo problemen!
Past zo'n grotere turbo zonder verdere aanpassingen?
mijn 940 b230FT heeft een scheur in het huis van de turbo.
nieuwe turbo is 636 ex,, garage is op zoek naar een goedkopere oplossing.
is tweede hands een optie?
waar moet ik nog extra aan denken bij een turbowissel?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2008 19:18 #1202865 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic een nieuwe turbo is meestal
een nieuwe turbo is meestal niet rendabel, een gereviseerde ruilturbo is net zo goed.
Je zal een B230FT bedoelen. Daar past een TD04-15G op met enige aanpassingen, (je moet het compressorhuis 'klokken' d.w.z. t.o.v. het turbinehuis zo verdraaien dat alle aansluitingen op de goeie plek zitten.
Ik weet niet of je ook de downpipe moet aanpassen aan de 15G-turbo. Dit soort dingen moet je echt van geval tot geval bekijken. Maar het wordt vaak gedaan. Een 15G kan je gebruiken tot ongeveer 275-285pk. een standaard 13G of een TD05-12B is ongeveer goed tot zo'n 225pk, daarboven zal de compressor alleen nog maar als een hete luchtblower werken. (dit fenomeen wordt ook wel 'uit de compressormap lopen' genoemd, op het www kan je van iedere turbo wel ergens een flowmap van een willekeurige turbo treug vinden waarop je kan aflezen hoeveel lucht de turbo efficient kan flowen.
Een andere populaire turbo is een T3 turbine van een Sierra Cosworth met een TO4 compressorhuis eraan vast. Deze zgn. hybride turbo kan veel lucht verpompen maar is toch zeer snel met opspoelen en op druk komen (klein turbogat). Samen met een flink grotere intercooler en de bijpassende extra brandstoftoevoer is deze turbo goed voor ruim 300PK op een 8 klepper! Je zal dan wel je '90+ uitlaatspruitstuk moeten aanpassen (opstaande rand wegfrezen en poort matchen met de T3-turbine)
Hoe een 2de hands turbo te beoordelen?
- inspecteer het roestige turbinehuis op scheuren (als gevolg van hitte) vergeet niet ook de wastegatepoort te checken.
- voel of de turbine-as vrij en soepel kan draaien.
- voel hoeveel zijdelingse en axiale speling er in de turbine as zit. Iets mag (moet zelfs) maar te veel niet!
- bekijk de interne kamers op aanwezigheid van olieresten.
- bekijk de impellorwielen en kijk of de bladen nergens aanlopen of zijn beschadigd.
Als dat allemaal OK is kan je de turbo probleemloos gebruiken en zal deze ook lang meegaan.
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2008 19:42 #1202870 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aankoopgids

JanV schreef : Hoe een 2de hands turbo te beoordelen?
..

Zeg Jan, zou je het zien zitten om een hoofdstukje met betrekking tot de turbo bij te dragen aan de aankoopgids?Dat is het punt waar ik niets mee kan, omdat ik er te weinig kennis van heb, jij in ieder geval beduidend meer.
Er waren nog een paar puntjes in de aankoopgids waar ik input voor zocht, mocht je dus willen bijdragen, heel graag.Ohja, het gata dan wel om een reeds ingebouwde turbo natuurlijk, maar als je daar tips over hebt....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2008 19:45 #1202871 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic downpipe
tot en met 1995 (meen ik, 99% zeker) heeft de 850 dezelfde downpipe flens gebruikt als de 740/940. dus een TD04HL-15G van een 850 t5 past qua uitlaatbehuizing er zo op, niets aan de downpipe doen.
mooie is dat die turbos veel minder hard hoeven te werken voor bijvoorbeeld 220 pk en ze zijn efficienter op dat gebied dus geven ze ook nog eens koelere lucht.  

• Eric Quak
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2008 22:30 #1202920 door Eric Quak
Beantwoord door Eric Quak in topic Symptomen?
Wat zijn de eerste symptomen van turbo problemen? Bij mij bouwt de druk niet meer volledig op. Trekkracht is (daarmee) verdwenen. Kan het lekken van lucht zijn of betekent dit het begin van het einde van de turbo. Het is een b230ft met 235.000. Voorlopig draait ie nog. Ik ga morgenavond alle klemmen maar eens langslopen om te zien of het ergens een drukverlies is.
Zijn er nog andere indicaties of tips tav dit soort storing?
Hoe weet ik welke turbo erop zit? staat dat ergens?  en wat zijn goede adressen voor evt. een gereviseerde ruilturbo?
gr.
Eric

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2008 00:04 #1202945 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oei
Dat is heel erg veel technische input.
Ik wil graag budgetvriendelijk de turbo aan de praat houden. De garage moet een en ander monteren, want dat durf ik zelf niet. Het is dan niet de bedoeling om met iets aan te komen, waar ze niets mee kunnen. We (de garage en ik) vinden dik 700 euro voor een turbo excl de montage te gortig. 
Als je voor de rest niets aan de auto doet, merk je dan dat je een grotere (15g turbo uit bijv een 850) hebt?
Ik wil geen dingen vervangen die niet kapot zijn, maar als er iets kapot gaat, dan kun je het net zo goed direkt op een hoger peil brengen.
Of is dit onzin.

Moderators: Jerry Stam