Blauwe rook bij wegrijden
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-09-2006 11:18 #1056696
door V700 register
Blauwe rook bij wegrijden is gemaakt door V700 register
Beste medeleden,
Als ik 's ochtends de auto uit de garage rij, dan heb ik een blauwe pluim achter de auto hangen. Deze gaat na ongeveer vijf minuten rijden weer weg, eerder als ik in het begin even flink gas geef. Blauwe rook duidt op olieverlies ...
Uiteraard ben ik hier niet blij mee. Op het oog kan ik zelf niets ontdekken, dus het zal wel ergens in de motor of in de turbo zitten. Omdat de blauwe pluim ook niet blijft aanhouden sta ik voor een raadsel. Het lijkt of de olie ergens lekt en vervolgens in de uitlaat of ergens anders vergaart. Als ik dan 's ochtends start en wegrij verbrandt al die olie.
Tijdens het rijden heb ik dus nergens last van. Zou het kunnen dat er olie in mijn turbo lekt? Dat die op de ene of andere manier in de uitlaat terechtkomt? Ik wil dit graag oplossen omdat het geen zicht is en omdat het er natuurlijk op duidt dat mijn mooie auto niet rijdt zoals het hoort.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Nu vul ik ongeveer 1 liter bij per 2000 kilometer.
Als ik 's ochtends de auto uit de garage rij, dan heb ik een blauwe pluim achter de auto hangen. Deze gaat na ongeveer vijf minuten rijden weer weg, eerder als ik in het begin even flink gas geef. Blauwe rook duidt op olieverlies ...
Uiteraard ben ik hier niet blij mee. Op het oog kan ik zelf niets ontdekken, dus het zal wel ergens in de motor of in de turbo zitten. Omdat de blauwe pluim ook niet blijft aanhouden sta ik voor een raadsel. Het lijkt of de olie ergens lekt en vervolgens in de uitlaat of ergens anders vergaart. Als ik dan 's ochtends start en wegrij verbrandt al die olie.
Tijdens het rijden heb ik dus nergens last van. Zou het kunnen dat er olie in mijn turbo lekt? Dat die op de ene of andere manier in de uitlaat terechtkomt? Ik wil dit graag oplossen omdat het geen zicht is en omdat het er natuurlijk op duidt dat mijn mooie auto niet rijdt zoals het hoort.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Nu vul ik ongeveer 1 liter bij per 2000 kilometer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-09-2006 11:27 #1145890
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lijstje ...
Bij turbochargers.nl vond ik volgende lijstje ...
* ! Verstopt luchtfilter-element
* ! Verstopte luchtinlaat naar turbo
* Verstopte luchtinlaat van turbo naar inlaatspruitstuk
* Luchtlekkage tussen turbo en inlaatspruitstuk
* Luchtlekkage tussen inlaatspruitstuk en cilinderkop
* Verstopping van uitlaatspruitstuk
* Verstopping van olie-afvoerkanaal
* Slecht functionerende carterventilatie
* Lagerhuis van turbo dichtgeslibt of dichtgekoold
* Versleten zuigerveren en / of cilinderbussen
* Motorproblemen (kleppen-zuigers)
* Compressorkant van de turbo vervuild
* Turbo beschadigd
Een aantal daarvan zal ik zelf wel onder handen kunnen nemen, denk ik. Voor de andere zal ik tekstuele hulp moeten hebben van de leden. Ik zit me nu echt af te vragen of het niet nuttig is om de turbo te laten reviseren, zeker omdat er eigenlijk 3 mogelijke oorzaken tussen zitten die met de turbo zelf te maken hebben ...
--
945 '92 B200 FT - 316500 km (19/06/06) - lid 728
transentience.com
* ! Verstopt luchtfilter-element
* ! Verstopte luchtinlaat naar turbo
* Verstopte luchtinlaat van turbo naar inlaatspruitstuk
* Luchtlekkage tussen turbo en inlaatspruitstuk
* Luchtlekkage tussen inlaatspruitstuk en cilinderkop
* Verstopping van uitlaatspruitstuk
* Verstopping van olie-afvoerkanaal
* Slecht functionerende carterventilatie
* Lagerhuis van turbo dichtgeslibt of dichtgekoold
* Versleten zuigerveren en / of cilinderbussen
* Motorproblemen (kleppen-zuigers)
* Compressorkant van de turbo vervuild
* Turbo beschadigd
Een aantal daarvan zal ik zelf wel onder handen kunnen nemen, denk ik. Voor de andere zal ik tekstuele hulp moeten hebben van de leden. Ik zit me nu echt af te vragen of het niet nuttig is om de turbo te laten reviseren, zeker omdat er eigenlijk 3 mogelijke oorzaken tussen zitten die met de turbo zelf te maken hebben ...
--
transentience.com
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-09-2006 12:50 #1145895
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Blauwe rook
Kristof,
Als ik zou je beschrijving lees zou kunnen dat een olie keerring van de turbo lekt. Als je hem stilzet, verzamelt er zich langzaam wat olie in de uitlaatzijde. En op gegeven moment kennelijk "best veel". Genoeg voor een dikke pluim en te weinig lekkage voor normaal rijden; alle olie is verbrand..
Dit is echter mijn gedachte. Kan natuurlijk ook wat anders zijn.
Lastige zaken. Je zou eens de volgende ochtend de uitlaat los moeten nemen van de turbo en kijken of er zich olie heeft opgehoopt.
Succes en vooral a.s weekend met je optreden!!!
Robert
Als ik zou je beschrijving lees zou kunnen dat een olie keerring van de turbo lekt. Als je hem stilzet, verzamelt er zich langzaam wat olie in de uitlaatzijde. En op gegeven moment kennelijk "best veel". Genoeg voor een dikke pluim en te weinig lekkage voor normaal rijden; alle olie is verbrand..
Dit is echter mijn gedachte. Kan natuurlijk ook wat anders zijn.
Lastige zaken. Je zou eens de volgende ochtend de uitlaat los moeten nemen van de turbo en kijken of er zich olie heeft opgehoopt.
Succes en vooral a.s weekend met je optreden!!!
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-09-2006 13:51 #1145902
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt!
en ... bedankt!
Ik neem aan dat die oliekeerring in de turbo zelf zit, of zou ik daar zo van buitenaf aan kunnen? Dat zou kunnen kloppen, aangezien ik onder de turbo zelf wel wat vettigheid heb zitten van olie. Ik dacht eerst dat het van de wastegate actuator kwam, maar volgens mij circuleert daar geen olie, of wel? En zelfs als het daar lekt kan het niet in de uitlaat terechtkomen.
--
transentience.com
Ik neem aan dat die oliekeerring in de turbo zelf zit, of zou ik daar zo van buitenaf aan kunnen? Dat zou kunnen kloppen, aangezien ik onder de turbo zelf wel wat vettigheid heb zitten van olie. Ik dacht eerst dat het van de wastegate actuator kwam, maar volgens mij circuleert daar geen olie, of wel? En zelfs als het daar lekt kan het niet in de uitlaat terechtkomen.
--
transentience.com
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-09-2006 17:05 #1145908
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oliekeerring
Kristof,
Ja, die oliekeerring zit in de turbo zelf. Kun je niets aan doen, alleen ruilturbo monteren ALS dat het probleem is.. Wastegate wordt niet geolied. Misschien lekt hij dus in dit geval behoorlijk??
Ik kan mij niet voorstellen dat hij van de het inlaatgedeelte lekt, het duurt namelijk wel even voordat de olie doorheen de interkoeler blaast en zodien een blauwe pluim veroorzaakt. Haal de uitlaatpijp eens los en voel met de vinger voor vettigheid de volgende morgen. Gewoon systematisch de zaak langs gaan.
Robert
Ja, die oliekeerring zit in de turbo zelf. Kun je niets aan doen, alleen ruilturbo monteren ALS dat het probleem is.. Wastegate wordt niet geolied. Misschien lekt hij dus in dit geval behoorlijk??
Ik kan mij niet voorstellen dat hij van de het inlaatgedeelte lekt, het duurt namelijk wel even voordat de olie doorheen de interkoeler blaast en zodien een blauwe pluim veroorzaakt. Haal de uitlaatpijp eens los en voel met de vinger voor vettigheid de volgende morgen. Gewoon systematisch de zaak langs gaan.
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-09-2006 19:02 #1145912
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vervolgvraag
Hoe haal ik de uitlaatpijp los? Ik neem aan dat je het stuk wat de turbo aan de uitlaat verbindt bedoelt? Kan dat "zomaar" even zonder al te veel last, of moet ik daar toch even een uur eerder voor opstaan?
--
transentience.com
--
transentience.com
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-09-2006 19:17 #1145914
door V700 register
Kijk eerst eens of er veel speling op de as zit, dit doe je het makkelijkst wanneer je de slang vh luchtfilter naar de turbo volgt en hem hier loshaalt. Goed kijken of hier olie staat.
Groetjes Eddy
Beantwoord door V700 register in topic Uitlaat?? Inlaat!!
Kijk eerst eens of er veel speling op de as zit, dit doe je het makkelijkst wanneer je de slang vh luchtfilter naar de turbo volgt en hem hier loshaalt. Goed kijken of hier olie staat.
Groetjes Eddy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-09-2006 08:57 #1145951
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Speling op de as heb ik
Speling op de as heb ik niet gecheckt vanochtend, ik zou niet weten hoe je dat moet checken. Ik heb wel de luchtslang losgemaakt en daar zat een hoop olie in
Niet zo erg dat het er uit loopt, maar er zat duidelijk "verse" olie bij en een hoop aanslag. Ik heb alles maar weer aangesloten.
Waar duidt dit nu op?
--
transentience.com
Waar duidt dit nu op?
--
transentience.com
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-09-2006 17:41 #1145969
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Blauwe rook
Ik heb wel de luchtslang losgemaakt en daar zat een hoop olie in
Niet zo erg dat het er uit loopt, maar er zat duidelijk "verse" olie bij en een hoop aanslag. Ik heb alles maar weer aangesloten.
Waar duidt dit nu op?
Kristof,
Waarschijnlijk een lekkende keerring in de turbo. Er mag zich echter wel wat olie ophopen, de meeste interkoelers zijn vet van binnen... Maar ja, wat is te veel?? Blif het vreemd vinden dat direct bij starten al een hoop rook verschijnt. Kan niet zijn dat de olie onderin meteen doorblaast naar inlaatgedeelte.
Maak de boel voor afzetten eens schoon. Kijk ook eens uitlaatgedeelte na. 4 bouten losnemen meen ik. Als daar ook olie instaat 's morgens is de turbo wel degelijk lek, uitlaat en inlaat gedeelte. En controleer na een week nog eens hoe de boel eruit ziet. Indien weer behoorlijk vet is het euvel gevonden.
Robert
Waar duidt dit nu op?
Kristof,
Waarschijnlijk een lekkende keerring in de turbo. Er mag zich echter wel wat olie ophopen, de meeste interkoelers zijn vet van binnen... Maar ja, wat is te veel?? Blif het vreemd vinden dat direct bij starten al een hoop rook verschijnt. Kan niet zijn dat de olie onderin meteen doorblaast naar inlaatgedeelte.
Maak de boel voor afzetten eens schoon. Kijk ook eens uitlaatgedeelte na. 4 bouten losnemen meen ik. Als daar ook olie instaat 's morgens is de turbo wel degelijk lek, uitlaat en inlaat gedeelte. En controleer na een week nog eens hoe de boel eruit ziet. Indien weer behoorlijk vet is het euvel gevonden.
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-09-2006 12:59 #1146022
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja ...
Vanochtend reed ik weg, klaar om het pleintje in het blauw te zetten. Maar er gebeurde niets. Een heel klein pluimpje wat niet erger is dan wat ik gewend ben als de auto koud is en er een vrij hoge vochtigheidsgraad is.
Ik kan me niet voorstellen dat het opgelost zou zijn doordat ik de luchtleiding losgemaakt hebt en weer vastgezet. Of zou de luchtleiding niet goed vastgezeten hebben? Ik heb ergens gelezen dat problemen met de luchtleiding ook tot blauwe rook kunnen leiden ...
--
transentience.com
Ik kan me niet voorstellen dat het opgelost zou zijn doordat ik de luchtleiding losgemaakt hebt en weer vastgezet. Of zou de luchtleiding niet goed vastgezeten hebben? Ik heb ergens gelezen dat problemen met de luchtleiding ook tot blauwe rook kunnen leiden ...
--
transentience.com
Moderators: Jerry Stam