Maximale stuuruitslag, vreselijk schreeuwend geluid

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2006 12:59 #1056435 door V700 register

Ik heb, middels het lezen, van eerdere posts een donker wolkje boven mijn hoofd... maar toch even een nieuw draadje.
Als ik (bijna) maximaal in en uitstuur komt er een gruwelijk schreeuwend, schurend geluid vanuit de auto.
Ik heb het vloeistof nivo al even bekeken, staat zelfs iets boven max. Keurig op kleur. Ik kan nergens een lekkage zien. Komt er weer een vette rekening aan??
Ik hoop echt van niet want ik ben in 3 maanden tijd 2000 euro armer geworden aan allerlei gedoe (koppakking, + regulier groot onderhoud).
Wie weet wat er stuk is, of stuk aan het gaan is. De auto heeft 292 dkm gelopen, betreft een 945 aut van 92.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2006 13:03 #1144965 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic G. de Haas Lidnr 141 � 

G. de Haas Lidnr 141

Is het niet de V-snaar van de aandrijving van de stuurbekrachtigingspomp?? Spuit er eens wat
WD-40 oid op en probeer het dan nog eens.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2006 13:12 #1144968 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stuurgeluiden

<font face="arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif">Niets aan doen en geen geld insteken !</font>
<font face="Tahoma">Het kan geen kwaad, je stuurinrcihting valt niet uit elkaar en ook de spullen draaien niet kapot.</font>
<font face="Tahoma">Ik heb hetzelfde en hou er gewoon rekening mee dat ik geen draaicirkel heb van 9,9 maar 10,9 meter.</font>
<font face="Tahoma">Lieme-Huib heeft hier vorig jaar eens iets over geschreven, maar je hoeft je echt geen zorgen te maken.</font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif">
Mark I
</font>

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2006 13:53 #1144975 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic V-snaar

Andre Struis - lid 514 945 LPT + CHIP
Er is speciale riemen spray, die lost het hardgeworden laagje van het loopvlak op, zodat deze weer ruw wordt en niet meer slipt/piept.

Andr�©

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2006 13:55 #1144976 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alleen mijn vrouw...

Als je dat geluid hoort, stoppen met doordraaien en ietsje terug. De bekrachtiging doet met jouw gedraai aan het stuur mee. Maar het mechanische gedeelte stopt ergens. Je kunt dan wel onbenullig door blijven drukken maar hij kan toch niet verder. De bekrachtiging probeert jouw instructies te volgen maar ook die komt niet door die stuitnok heen van de mechanica. Het is inderdaad de V-snaar die slipt op de poelie.
Alleen mijn vrouw krijgt het nog regelmatig voor elkaar om dat geluid met onze Volvo te produceren. En kijkt mij dan ook aan alsof er een grote kostenpost aankomt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2006 13:11 #1145029 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Slippen V-snaar

Je hoort inderdaad de V-snaar slippen. Het sturen wordt geholpen door een hydraulisch systeem. Hoe harder dit systeem moet bekrachtigen, des te hoger zal de hydraulische druk worden. Bij een hogere druk moet de stuurpomp harder werken en dus vraagt die meer aandrijfkracht. Om het systeem te beveiligen is er een veiligheidsventiel ingebouwd, dat bij een bepaalde maximale druk begint over te storten. Normaalgesproken komt die hoge druk alleen voor als je het stuur helemaal tegen de eindaanslag aandraait en het stuur dus mechanisch niet verder kan draaien (je voelt ook in je stuur dat de laatste paar graden verdraai�¯ng anders aanvoelen). Maar het kan ook voorkomen als je strak naast een stoeprand staat.
Blijkbaar staat de V-snaar te slap om het gevraagde vermogen bij het overstorten van de veiligheidsklep op te brengen en begint da wat te slippen. Als je hem strakker zet, ben je van het lawaai af. Omgekeerd is een (te) strak gespannen V-snaar niet bevordelijk voor de levensduur van de pomplagers. Persoonlijk zie ik het liefst dat de V-snaren n�©t strak genoeg staan om niet te slippen. Bij mij krijst de snaar ook bij maximaal uitsturen, maar ik laat het daarom maar zo.
Gerustgesteld?
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2006 12:10 #1145090 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bedankt voor alle info

Het was inderdaad de snaar. Ik dacht, omdat deze net vervangen is (zie koppakking ellende) dat dat het niet kon zijn. Maar alle riemen stonden veel te slap. Eergisteren een lege accu......
Toch allemaal bedankt, ik ga vanaf nu alles maar weer zelf doen.

Moderators: Jerry Stam