Hoezo uitlijnen ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2006 16:25 #1056414
door V700 register
Ik heb al vaker een fuseekogel vervangen en heb daarna nooit laten uitlijnen. Ik heb nooit gemerkt dat het vervangen zonder uitlijnen nadelige gevolgen heeft gehad voor mijn banden. Volgens mijn boerenverstand maakt het niet uit of je de kogel vervangt omdat de band altijd weer in dezelfde stand teruggezet word. De fuseekogel past er immers maar op 1 manier op en je kunt daar niets verkeerd aan doen.
Wie wil cq. kan mij ervan overtuigen dat uitlijnen echt nodig is en dat ik wellicht altijd geluk heb gehad.
Groet en doe je best,
Roger Kuypers, hij die zijn 740-Turbo vandaag van binnen en van buiten enorm gekuist heeft en helemaal klaar is voor de dag van morgen.
Wolvega
Hoezo uitlijnen ? is gemaakt door V700 register
Ik heb al vaker een fuseekogel vervangen en heb daarna nooit laten uitlijnen. Ik heb nooit gemerkt dat het vervangen zonder uitlijnen nadelige gevolgen heeft gehad voor mijn banden. Volgens mijn boerenverstand maakt het niet uit of je de kogel vervangt omdat de band altijd weer in dezelfde stand teruggezet word. De fuseekogel past er immers maar op 1 manier op en je kunt daar niets verkeerd aan doen.
Wie wil cq. kan mij ervan overtuigen dat uitlijnen echt nodig is en dat ik wellicht altijd geluk heb gehad.
Groet en doe je best,
Roger Kuypers, hij die zijn 740-Turbo vandaag van binnen en van buiten enorm gekuist heeft en helemaal klaar is voor de dag van morgen.
Wolvega
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2006 18:57 #1144885
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Fuseekogel
Roger,
Heb ook nooit de boel opnieuw laten uitlijnen na vervangen van de fuseekogels. Wagen bleef gewoon netjes rechtuit lopen. Denk ook niet dat het nodig is..
Robert
Heb ook nooit de boel opnieuw laten uitlijnen na vervangen van de fuseekogels. Wagen bleef gewoon netjes rechtuit lopen. Denk ook niet dat het nodig is..
Robert
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-09-2006 01:01 #1144911
door André Struis
Andre Struis - lid 514 945 LPT + CHIP
Het is alleen zo jammer dat je er pas achter komt dat de uitlijning niet goed was wanneer je banden scheef slijten, en dan is het te laat.
Bovendien zie je op een goed "vierwiel uitlijn" raport ook nog of je achteras er nog recht onder hangt.
Als je stuur/fuseekogels versleten zijn, is het niet ondenkbeeldig dat er ook andere wielophang delen een beetje uitgeleuterd zijn.
Of je geluk hebt gehad weet ik niet, maar ik rij soms in autos van mensen, die sturen als een dweil, die er in de loop van de jaren niks van gemerkt hebben dat hun auto zo versleten was.
Andr�©
Beantwoord door André Struis in topic Fusee
Andre Struis - lid 514 945 LPT + CHIP
Het is alleen zo jammer dat je er pas achter komt dat de uitlijning niet goed was wanneer je banden scheef slijten, en dan is het te laat.
Bovendien zie je op een goed "vierwiel uitlijn" raport ook nog of je achteras er nog recht onder hangt.
Als je stuur/fuseekogels versleten zijn, is het niet ondenkbeeldig dat er ook andere wielophang delen een beetje uitgeleuterd zijn.
Of je geluk hebt gehad weet ik niet, maar ik rij soms in autos van mensen, die sturen als een dweil, die er in de loop van de jaren niks van gemerkt hebben dat hun auto zo versleten was.
Andr�©
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-09-2006 10:15 #1144916
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn rechter voorband is
Mijn rechter voorband is dus aan de buitenkant afgesleten, nu ik hem wil laten uitlijnen dacht ik dat dat alleen handig was als de fusee's eerst waren vervangen. Dat is toch geen verkeerde gedachte ??
Eric
Volvo 945 GL Blackline 1991
Eric
Volvo 945 GL Blackline 1991
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-09-2006 23:19 #1144933
door V700 register
Hej Roger
Het uitlijnen is weldegelijk een goede zaak. Buiten de extra bandenslijtage kan de auto ook gaan trillen, ik heb dat gehad met mijn executive, die trilde bij een bepaalde snelheid nogal. Ik heb de auto uit laten lijnen en de trillingen waren over, dus het komt het rijcomfort ook ten goede.
Groet Kees
Beantwoord door V700 register in topic uitlijnen
Hej Roger
Het uitlijnen is weldegelijk een goede zaak. Buiten de extra bandenslijtage kan de auto ook gaan trillen, ik heb dat gehad met mijn executive, die trilde bij een bepaalde snelheid nogal. Ik heb de auto uit laten lijnen en de trillingen waren over, dus het komt het rijcomfort ook ten goede.
Groet Kees
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-12-2007 15:22 #1186577
door V700 register
is uitlijnen ook aan te bevelen bij vervangen van schokbrekers voor ?
of kunnen eventuele scheefstand/uitlijnfouten toch niet gecorrigeerd worden, en weet je dan alleen hoeveel die scheef staat ?
Beantwoord door V700 register in topic ook uitlijnen bij nieuwe schokbrekers voor?
is uitlijnen ook aan te bevelen bij vervangen van schokbrekers voor ?
of kunnen eventuele scheefstand/uitlijnfouten toch niet gecorrigeerd worden, en weet je dan alleen hoeveel die scheef staat ?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-12-2007 15:34 #1186580
door Willem van Strik (GAST)
Ja, is aan te bevelen. Bij het vervangen van je schokdempers voor moeten de hele veerpoten eruit, dus je haalt een aardig deel van je wielophanging uit elkaar. De kans dat er iets verschuift is dus altijd aanwezig, en dat betekent dat je minimaal goed moet aftekenen en naderhand zult moeten meten, zoals hiervoor beschreven.
Alternatief is inderdaad even professioneel laten uitlijnen. En eigenlijk geldt dat voor alle werkzaamheden aan de wielophanging.
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Meten
Ja, is aan te bevelen. Bij het vervangen van je schokdempers voor moeten de hele veerpoten eruit, dus je haalt een aardig deel van je wielophanging uit elkaar. De kans dat er iets verschuift is dus altijd aanwezig, en dat betekent dat je minimaal goed moet aftekenen en naderhand zult moeten meten, zoals hiervoor beschreven.
Alternatief is inderdaad even professioneel laten uitlijnen. En eigenlijk geldt dat voor alle werkzaamheden aan de wielophanging.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-04-2019 10:43 #1454116
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Hangt er van af
Het verhaal gaat op wanneer je de moeren niet verstelt, tenzij het huis van de kogel een iets andere afmeting heeft, hetgeen ik wel eens bij een third party kogels of zelfs bij een andere productiecharge bij hetzelfde merk heb meegemaakt.
Bovendien kunnen er afwijkigen ontstaan door 'stoeprandje pakken' of andere calamidinges. En weten is zekerder dan geloven...
Bovendien kunnen er afwijkigen ontstaan door 'stoeprandje pakken' of andere calamidinges. En weten is zekerder dan geloven...
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2019 08:21 #1454163
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Zo, dat was oud draadje Jur:
Zo, dat was oud draadje Jur: wel twaalf jaar geleden!
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-04-2019 22:30 #1454219
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Leuke remainder voor alle
Leuke remainder voor alle nieuwere leden 
Stuurkogel en fuseekogel worden wel eens door elkaar gehaald.mbt uitlijnen.
Na stuurkogelwissel Is het wel zeer aan te raden om spoor te stellen/laten stellen.
Na fuseewissel niet nodig
Stuurkogel en fuseekogel worden wel eens door elkaar gehaald.mbt uitlijnen.
Na stuurkogelwissel Is het wel zeer aan te raden om spoor te stellen/laten stellen.
Na fuseewissel niet nodig
Moderators: Jerry Stam