Aankoop 940 Estate (vervolg)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2006 17:04 #1056310 door V700 register
Aankoop 940 Estate (vervolg) is gemaakt door V700 register

Vanmiddag met de 940 Estate Polar, (1998 - 142000 km) die ik op het oog heb, naar een ANWB keuring geweest om hem/haar te onderwerpen aan het alziend oog van een onpartijdige keurmeester.
De uitslag valt me niet tegen, maar toch heb ik een paar vragen. Volgens het rapport is de (handmatige) airco defect en dat had ik natuurlijk ook al geconstateerd. Maar op de terugweg werd het toch koel in de auto. Ik zag dat het sneeuwvlokje ingedrukt was. De verkoper vertelde me dat de airco in orde is en pas gaat werken als de motor op de juiste bedrijfstemperatuur is. Dit is voor mij nieuw, kan iemand dit bevestigen??
Dan het volgende: de keurmeester hoort de lagers in de versnellingsbak en noteert in het rapport: "Versnellingsbak lagers bijgeluid; gevorderde slijtage, reparatie nog niet nodig"
Volgens hem gaat het binnenkort niet stuk, maar hoelang het nog meegaat, kan hij niet zeggen. Als het kapot gaat, moeten de lagers worden vervangen voor ââ??¬600,-. De verkoper van de auto kan zich niet echt voorstellen dat er iets met een bak van een 940 met 142000 km aan de hand is. Lagers vervangen begint hij sowieso niet aan: "een ruilbak kost ââ??¬400 en het is een ochtendje werk." Om zijn betoog kracht bij te zetten bood hij me direct een vol jaar garantie op de versnellingsbak. (Op de rest een half jaar)
Wat vinden jullie van dit verhaal, is het plausibel?
Voor de rest geen noemenswaardige zaken, de auto/motor is verder in goede conditie. Ik moet dus alleen deze twee knopen nog even doorhakken. Ik heb zaterdagmorgen een afspraak gemaakt. Ben benieuwd naar jullie reacties. Bij voorbaat mijn dank!
Rob Korteweg

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2006 18:39 #1144474 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat kost ie?
Kijk tot een bepaald bedrag zou ik helemaal niets overwegen maar gewoon aankopen, als dat de enige twee punten zijn, het hangt er dus vanaf wat de vraag prijs is.
Wat ik je wel wil meegeven is dat de 2e handsbak (het zal echt geen gereviseerde zijn neem ik aan voor 400 euri) ook een historie heeft die niet duidelijk is op het moment van aankoop.
Als de verkoper echter een vol jaar volledige garantie geeft (let op de kleine lettertjes), zou ik het aannemen, zeker als hij er niets extra voor rekent. Wat mij betreft zegt het feit dat hij er kosteloos een vol jaar op geeft al genoeg, dat de verkoper zeker is van de kwaliteit van de auto.
Mijn ervaring is dat de eventuele problemen voor minder dan de genoemde bedragen op een sleuteldag wel aan te pakken is, met de nodige eigen arbeid uiteraard. Echter, van naklagers heb ik weinig verstand en of het veel werk is kan ik dus niet beoordelen, dat zal iemand na mij wel doen.
Die airco, tsja, als de pomp nog goed is, de condensor ook goed is, maar het slechts een kwestie is van afvullen, dan heb ik een goedkoop adres (75 euri), mits het r134 betreft, maar dat zal wel, uit 1998. Bij mij werkt ie in stand 1 en hoger, mits de knop is ingedrukt uiteraard. Opwarmen lijkt me niet nodig, met een koude motor doet ie het bij mij prima.Links voor zit meestal een ronde bus, formaat Pringles-koker, waar in het midden bovenop een kijkglaasje zit, meestal. Maak dit schoon en kijk erin als de airco draait. Zie je groene vloeistof langskomen is het oke, zie je een lichtgroene bellenblaasvertoning, dan moet ie gevuld worden. Gebeurd er niets in het glaasje, geeft dat mijns inziens te denken.
Draait de hele pomp niet mee, of is de diagnose dat de aircopomp of condensor stuk is, tel dan maar een euri of 40 tot 750 op bij de aanschafprijs, voor minder krijg je bijna niet hem niet gefixt. 
Neem een en ander ter overweging...............en neem een wijs besluit.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2006 19:12 #1144476 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Re: Wat kost ie?
Hallo Volvisti

Baseman schreef : Echter, van naklagers heb ik weinig verstand en of het veel werk is kan ik dus niet beoordelen, dat zal iemand na mij wel doen.

Ik ga er maar even van uit dat je baklagers bedoelt. ;-)

Om die te vervangen, moet de bak eruit. De lagers zijn, als ik me niet vergis, op de assen geperst. Er zitten twee assen met tandwielen in de bak (als we het asje voor het "achteruit" tandwiel even niet meetellen). Je zult dus een trekker moeten hebben om de oude lagers eraf te krijgen en een pers om de nieuwe lagers er op te persen. Ik denk dat dat met wat instructie van een monteur op een sleuteldag wel te doen is. Maar het lijkt mij dan wel verstandig, om van te voren even met de desbetreffende firma te bellen of dat op z'n dag mogelijk is.

O ja, zorg dat je op papier laat vastleggen dat je garantie hebt en hoe lang. Met naam van de verkoper, datum en handtekening. Liefst met stempel als het een bedrijf is. Mondelinge afspraken zijn niet altijd veel waard.

Groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2006 19:45 #1144477 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic versnellingsbak

Rob,

Het lijkt mij bijzonder sterk dat een Volvo M47-bak, of als ie overdrive heeft een M46-bak met 146000 km kapot gaat, die van mij zit 504000 op en die hoor je inderdaad als ie in z'n 5 staat een beetje rammelen, ikzelf weet dat het toch niet kapot gaat en rij er mee door totdat ie echt ploft, maar ik heb daar nog nooit van gehoord. Ik heb trouwens een reserve liggen, met slechts 300000kmop de teller, hier heb ik mee gereden en ik hoorde geen bijgeluiden uit de bak.
groeten,
Co.
Co van der Vliet (740 turbo estate 1988 )Lidnr 303

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2006 19:54 #1144478 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic versnellingsbak

Co,

Vlgs de VIN-code heb ik een M90-bak, dat heeft een clublid voor me uitgezocht. Zijn die ook zo sterk?

Groet,
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2006 22:18 #1144487 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Herkenbaar

Rob,
Airco verhaal is herkenbaar. Onze 940 is ook uit 1998. Maar het heeft te maken met de volautomatische airco die vermoedelijk in jouw auto ook zit. Als je hem op ontwassemen zet moet de airco volgaan werken en het lichtje rond het aircoknopje moet gaan branden. In de normale "auto" stand gaat de airco pas goed draaien als de Volvo op temp. komt dit gaat mooi geleidelijk. Pracht systeem. Als je airo het goed doet, zo ik hem niet afvullen. Ervaring leert dat een systeem van de 900 serie bijna geen verlies kent van koudemiddel.
Met groet,
Paul
<a href=" www.volvorider.web-log.nl/ "> www.volvorider.web-log.nl

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2006 22:23 #1144488 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die bak zal wel kloppen

Maar die airco zou ik gewoon even laten checken,
bij een aircoboer zal het nu wat rustiger zijn dus voor een klein prijsje ga je veel gemak krijgen..
Groeten,
+++t blijft behelpen+++

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2006 22:31 #1144489 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ervaring leert ook....

Heb voorbeelden genoeg gezien van airco's die afgevul worden en vaak daarna mankementen gaan vertonen........Uiteraard is de keuze aan u!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2006 23:49 #1144497 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Airco

Hallo Paul,

Ik ben een leek op dit gebied, maar ik betwijfel of er een volautomatische airco op de auto zit. De meest rechtse knop heeft geen graden aanduiding maar slechts een van blauw naar rood overgaande 'band'. Bij mijn huidige auto is dat ook zo en dat heet dan een "handbediende airco". Aanzetten en vervolgens met de ventilator de koude lucht instroom instellen. In de winter eventueel warme lucht toevoegen met de kachelknop (blauw-&gt;rood) om te ontwasemen. Volgens mij zit dus in de 940 Polar een soortgelijk systeem, waarvan de garage nu zegt dat het pas gaat functioneren als de motor warm is.
Of heb ik toch zo'n prachtig volautomatisch systeem zoals jij beschrijft????
Groet,
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2006 12:24 #1144509 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rob, Juist bij het

Rob,
Juist bij het ontwassemen gaat de airco steeds harder blazen namate motor warmer wordt of te wel al de ingestelde binnen temp wordt bereikt. In de winter ligt deze dus lager als in de zomer. Vandaar dat in de zomer de airco gelijk vol gaat werken. De garage heeft gelijk als het de winter betreft, maar nu is dat nog niet van toepassing. Ergo: de airci moet gelijk volledig gaan draaien.
Bij een ECC gaat de airco aautomatisch aan als je de stand op ontwassemen zet. Je kunt deze dan niet uitschakelen. Je hoeft het knopje dan ook niet in te drukken. Lampje rond het aircoknopje gaat vanzelf aan.
Nou moet wil wel zeggen dat ik in de veronderstelling ben dat en 940 uit 1998 (als polar zijnde) niet eens leverbaar was zonder ECC. Maar ik kan me vergissen.
Zit er bij de temp.knop geen stand "auto" en zit die ook bij de verdeling van de luchtroute. Zo niet dan zal je inderdaad een handbediende airco. hebben.
Met groet,
Paul

Moderators: Jerry Stam