Iets teveel motorolie in m'n B230FB

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2006 13:49 #1056240 door V700 register
Iets teveel motorolie in m'n B230FB is gemaakt door V700 register

<div>Hallo Volvo fanaten,</div>
<div></div>
<div>Na de APK van m'n 940 GL sedan ben ik zo als gewoonlijk eens per week de oliepijlstok nagekeken. Ik zorg ervoor dat de olie tussen max. en min. blijft. De keurings monteur heeft er olie bij gedaan zodat deze nu zo'n 1,5 mm boven Max staat.</div>
<div>Mijn vraag is hoeschadelijk is dit voor het blok B230FB.</div>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2006 15:17 #1144091 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet

Valt wel mee, is niet schadelijk.
Als je over liters extra praat wordt het anders natuurlijk. Een grote smeerboel om precies te zijn. De motor zal de overtollige olie eruit slingeren door de carterventilatie en de vuldop. (krukas werkt als grote eierklopper als deze in de olie draait.)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2006 17:02 #1144094 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Te veel olie in B230FB

<div>Hallo Volvo fans,</div>
<div></div>
<div>Bedankt Jan voor je berichtgeving, dat stelt me gerust. Ik was al bang dat de pakkingen doordrengt van olie later gingen lekken. De motor is namelijk nog mooi droog.</div>
<div></div>
<div></div>
<div>Nu woon ik in Duitsland waar je Normaal benzine kunt kopen met een octaan gehalte van 91. Mijn vraag is, is dit voldoende voor een B230FB motor. In Nederland kennen we de Euro 95 met de 95 octaan waar de motor altijd op gereden heeft.</div>
<div>Ik denk dat met 91 octaan de motor aan PK verliest, maar is het ook schadelijk?</div>
<div></div>
<div>Groeten Roelof</div>
<div>Volvo 940 GL sedan.</div>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2006 18:55 #1144101 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 91? KAN ....

In Mijn instructieboekje, maar dat is van een B230FT+ staat dat er van 91 tot 95 RON getankt kan worden.
Maar een FT heeft een lagere compressie
Ik heb wel eens 91 getankt in Duitsland en met zijn 6 volbepakt naar Basel geblazen.
In het begin was het even zweten omdat ik toen niet wist of het wel of niet kon (RTFM voortaan, ja)
maar geen slag gemist hoor die mooie, fijne, briljante, gave motor van me..
Groeten,
+++t blijft behelpen+++

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2006 20:33 #1144105 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Octaangetal
Hallo Roelof

Bleautank schreef : Nu woon ik in Duitsland waar je Normaal benzine kunt kopen met een octaan gehalte van 91. Mijn vraag is, is dit voldoende voor een B230FB motor. In Nederland kennen we de Euro 95 met de 95 octaan waar de motor altijd op gereden heeft.

Ik denk dat met 91 octaan de motor aan PK verliest, maar is het ook schadelijk

Kwaad kan het niet. Volgens het instructieboekje mag je 91, 95 of 98 RON tanken. Maar 95 RON wordt aanbevolen. Hier is de motor op gebouwd. Moet hij lopen op brandstof van een lager of hoger oktaangetal, dan wordt het ontstekingstijdstip iets aangepast. Maar op 95 RON loopt ie dus het meest ideaal. Met 91 RON verlies je vermogen en trekkracht, met 98 RON verlies je vooral geld. (we hebben het even niet over flink opgevoerde auto's)

In Nederland kun je trouwens net zo goed 91 RON krijgen, en in Duitsland krijg je ook 95 RON. Alhoewel, ik heb al in geen anderhalf jaar meer getankt in Nederland. Nederlandse tankstations bezoek ik alleen als ik onderweg ben, en iets uit de winkel nodig heb, of even van het sanitair gebruik wil maken.

Op de pomp staat meestal wel ergens hoeveel RON een brandstof heeft. Ik kijk in Duitsland (waar ze geen kwartje van Kohl hebben ingevoerd) meestal even op de pomp om te kijken welke brandstof ik precies moet hebben. "Super Bleifrei" heet het meestal.

Groetjes

Mathy (die vorige week nog voor 1,389 getankt heeft en nu met nog een halve tank te gaan met gemengde gevoelens ziet, dat ie een liter "Super Bleifrei" al voor 1,329 kan krijgen)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2006 14:36 #1144127 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dan toch maar 95 Octaan tanken

<div>Hallo Volvo fans,</div>
<div></div>
<div>Bedankt Marty. Ik blijf dan maar (super bleifrei ) tanken dat is in Nederland Euro 95. Als daar de motor voor afgesteld is dan maar het beste voor mijn Volvo. En aan PK's wil ik ook geen reductie.</div>
<div></div>
<div>Heb vandaag voor 1 liter E 1,299 getankt in de stad zelf (Oldenburg) hier is de benzine goodkoper als op het land tussen Nederland en Duitsland. De prijzen schommelen hier sterk kan zijn dat morgen weer E 1,359 betaald moet worden.</div>
<div>Olie oorlogen kost ons allen in de beurs, maar wat kunnen we er aan doen. (weg met de USA president).</div>
<div></div>
<div>Maar voor de diesel rijders is Nederland goedkoper. Het schommelt tussen de 8 en 11 cent op een litertje op een tankvol gauw 5 euries.</div>
<div></div>
<div>Groeten Roelof</div>
<div>940 GL B230FB.</div>

Moderators: Jerry Stam