Waarom gaat starten niet soepel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2006 19:40 #1056237 door V700 register
Waarom gaat starten niet soepel is gemaakt door V700 register

Mijn volvo 780 met een B230FT motor start niet erg snel. Hij/zij heeft ca. 5 keer ronddraaien startmotor nodig voordat de motor aanslaat.
Ik heb de accu en dynamo gecontroleerd en die zijn ok.
Kan het iets te maken hebben met bobine benzinepomp oid
Wie kan mij adviseren om dit te verbeteren of is dit een mogelijke volvo kwaal.

groeten
Anno

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2006 20:21 #1144036 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Slecht starten
Anno,

Kan zijn dat de brandstofdrukregelaar lekt. Dit is een klein potje dat aangesloten zit op de brandstofrails met aan de achterkant een vacuumaansluiting. Deze willen op gegeven moment lekken. Gevolg: brandstof-rest-druk zakt weg waardoor er enige tijd vooraf gaat omde boel weer op druk te zetten tijdens starten.
KAN zijn, hoeft natuurlijk niet de oorzaak te zijn. Zwakke vonk kan ook. Brandstofdrukregelaar is wel eerste verdachte.

Succes,

Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2006 00:30 #1144058 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waarschijnlijk hoor je 5x

waarschijnlijk hoor je 5x een compressieslag voorbij komen waarbij de motor bij de 5de aanspringt. M.a.w. de krukas heeft dan 1,25 omwentelingen gemaakt.
Die eerste 4 compressieslagen (= 1x krukas rond) zijn waarschijnlijk nodig om het TDC-punt van cilinder 1 te bepalen. (dat doet de ECU van de injectie en de ECU van de ontsteking a.d.h.v. sensor-input van de vliegwielsensor) Pas als dat bekend is weten deze computers wanneer ze moeten ontsteken en inspuiten. Ze beginnen dus ook pas wanneer ze dat ook kunnen.
Bij een auto met carburateur is dat nu eenmaal niet nodig (want ontstekingstijdstip staat hard ingesteld en een carburateur gaat al mengsel leveren bij het eerste zuchtje lucht dat door de carb stroomt) en vandaar dat zo'n ouderwetse auto (mits goed afgesteld) al binnen soms een of 2 compressieslagen aan kan slaan.
Ik zou me er verder niet druk om maken.
Het is normaal
als je 5x4 = 20 compressieslagen voorbij hoort komen dan is er wel wat mis en dan is inderdaad brandstofdruk de grootste verdachte: BD-regelaar, verstopt filter, kapotte in-tank opvoerpomp.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2006 00:41 #1144060 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Voeding

Andre Struis - lid 514 945 LPT + CHIP
Controleer de (Dikke)voedingskabels van de startmotor eens, incl massa.
- tijdens het starten multi meter- plus op de plus van de startmotor, min op het motorblok
- tijdens het starten multi meter- plus op de plus van de startmotor, min op de min pool van de accu.

Je staat ervan versteld wat je dan ziet. Onder de 9 volt werkt elektronica nl niet.

Suc6 Andr�©

Moderators: Jerry Stam