Smallere banden?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2006 10:39 #1056082 door V700 register
Smallere banden? is gemaakt door V700 register

Beste forumleden,
Onder mijn 940 sportline estate zitten Hydra velgen met 205/55 banden. Eigenlijk vind ik ik dat zelf gewoon te breed. Het levert volgens mij niks extra's op, behalve extra kosten. Nou zit ik er dus over te twijfelen om aan te bieden om ze te ruilen met iemand die smallere velgen/banden heeft en er wel graag wat breder wil uit zien. Vinden jullie dit een raar idee en zijn er goede redenen om dat niet te doen?
Matthijs

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2006 10:58 #1143297 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic extra kosten?

Wat bedoel je met extra kosten? Natuurlijk...bredere banden zorgen in principe voor meer rolweerstand en luchtweerstand wellicht, maar volgens mij zijn die extra kosten verwaarloosbaar ten opzichte van banden die 1 of 2 centimeter smaller zijn.
Bovendien staan brede banden per definitie gewoon beter, naar mijn mening.

Wouter van Pernis
Lidnummer 718
Volvo 740 2.3 GL
blackline1989automaatB230Flpgblauw-metallic

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2006 11:11 #1143299 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik heb nog wel iets

Ik heb wel een setje Draco 's liggen
Vind ik ook mooi, maar Hydra's zie ik liever.
Ze sporen inderdaad meer, die 16 inchen dat wel.
Verbruik zou ik niet durven zeggen

Groeten,
+++t blijft behelpen+++

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2006 12:42 #1143308 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kosten
Bredere banden zijn zelf vooral duurder in de aanschaf. Hoeveel smallere banden minder verbuiken zou ik niet weten, maar het maakt in ieder geval uit. Smallere banden sturen en sporen over het algemeen beter, dacht ik. Daar staat inderdaad weer tegenover dat 16 inch dat weer beter doet dan 15 inch, ik zou niet weten wat meer uitmaakt. Ik vind zelf vooral een beetje ouderwetse 5 spaaksvelgen mooi zoals de Gemini, maar heb nog niet echt gekeken wat de keus is. Ik ben vooral benieuwd of iedereen bij voorbaat roept dat breed beter is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2006 16:37 #1143314 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic breed vs smal

Breed: duurder, zachter rubber, meer grip, snellere slijtage, vaak lagere wang dus minder comfort, vaak met een hogere speedrating te krijgen, vaak een grotere velg voor nodig, hoe meer ", hoe duurder de band. Vaak zijn de brede banden op een specifiek gebruik gericht: sport, zomer, winter, M+S dus minder allround/all-season. Vaak kortere remweg en gripgrens bij hogere snelheid.
'smal': goedkoper, te koop in harder slijtvaster rubber, vaak ook zgn. eco/lage rolweerstand banden in de smalle maten te koop., comfortabler, allrounder qua grip op verschillende wegdekken onder verschillende omstandigheden.(all-season banden), beter en overal te verkrijgen. (15" is tegenwoordig ongeveer de norm) Keerzijde: langere remweg, minder ultieme grip.(maar <u>geen enkel</u> probleem bij normaal gebruik in verkeer.)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2006 19:58 #1143320 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ruilen?

Mocht je besluiten tot ruilen, dan heb ik eventueel wel interesse. zie <a href=" www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=5926&start=0 "> www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=5926&start=0 voor foto's!
Edit: Bandenmaat is 185/65 (of 60...)-15
Michael, Volvo 940 Se

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2006 22:23 #1143333 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Smal of breed

Andre Struis - lid 514 945 LPT + CHIP
Brede banden heb je vaak alleen voor het aanzicht voor de buren. Er moet flink profiel opzitten wil je in de regen geen last krijgen.................
Je hoord en voelt alles op de weg, kan een voordeel zijn, maar meestal niet.
Waarom zie je bv in Zweden s'winters in de sneeuw, die dikke auto's op relatief smalle winterbanden rijden? Meer druk per vierkante centimeter.

Andr�©

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2006 22:33 #1143337 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Grip en rally

Bij rally auto's kun je leuk zien hoe het met grip zit. Asfalt: Brede banden, nagenoeg slicks
gravel, smallere banden, veel profiel
ijs/Sneeuw: belachelijk smalle banden met studs.
Michael, Volvo 940 Se

Moderators: Jerry Stam