ZF automaat met problemen

• Kristiaan Windt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2006 16:19 #1055994 door Kristiaan Windt
ZF automaat met problemen is gemaakt door Kristiaan Windt

Hallo Volvokenners,
Ik heb een probleem met mijn 940 automaat. Laatst begon de auto na een rustig ritje met de auto ambulance vreemde geluiden te produceren. Het leek wel alsof-ie op drie cylinders liep. De bak schakelde nog goed dus niet al te veel aandacht aan besteed en rustig doorgereden. Thuisgekomen bleek de auto gewoon op vier pitten te lpen, dus dat was vreemd. Controle van het expasievaatje leerde dat vermoedelijk de oliekoeler richting de automaat lekte want hier zat nogal wat roodgekleurde drap in. Radiator vernieuwd, olie ververst en rijden maar weer. Het gebonk is echte gebleven, met name tijdens het acceleren.
vervolgens nogmaals onder de auto gekropen. Het lijkt wel dat er paraxiale speling op het laatste lager van de bak zit (dus: links-rechts speling en niet van voor naar achter).
De bak schakelt nog prima.
De afgetapte olie zag er normaal uit en rook zeker niet branderig.
De auto is net niet piepjong meer; km stand 500000. over eerder problemen is niets bekend
Zou deze bak eenvoudig te repareren zijn? iemand een ander idee? heb ook aan de kruiskoppelingen gedacht maar deze lijken goed. Gaarne uw commentaar. En mocht er iemand, liefst in dfe buurt van Zuidhorn (Gr) een bak over hebben dan hoor ik dat graag (ga ook even bij Staal kijken..)
Alvast bedankt! Groeten: kristiaan Windt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2006 00:33 #1142888 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Prijsopgave?
Hallo Kristiaan

Waarom vraag je een revisiebedrijf niet om een diagnose? En daarna om een prijsopgave? Het probleem met een tweederhands bak is dat je niet weet of ie beter is dan wat je hebt. En als het alleen dat lager is, is de reparatie misschien niet duur en de kans dat de vervangende bak slechter is dan je huidige bak natuurlijk een stuk groter.

Groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2006 19:16 #1144145 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Prijsopgave?

Ik woon zelf in Hillegom,
Kunt u enige revisiebedrijven noemen die voor een redelijke prijs werken?
Ikzelf heb een 940, 23I U9 op lpg uit '92 en als de motor/bak eenmaal warm is gereden, hoor ik "schavende" geluiden uit de automaat komen.
Maak niet uit of de auto stilstaat of rijdt, maakt ook niet uit in welke stand de automaat staat.
Met vriendelijke groet,
Taco

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2006 21:57 #1144155 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Re: Prijsopgave?
Hallo Taco

Bloemenman1960 schreef : Kunt u enige revisiebedrijven noemen die voor een redelijke prijs werken?

Op het forum mag je best "je" zeggen. Dat doen we bijna allemaal.

Ik woon in het uiterste zuiden van het land, heb niks met automatische versnellingsbakken en weet ook geen revisiebedrijf. Ik denk dat je het beste de goudengids (op internet of op papier) er even bij kunt pakken, en vragen naar een prijsopgave. Beschrijf je probleem en zeg dat je graag wilt dat ze een diagnose geven. Vraag wat dat kost, wat een revisie over het algemeen kost en of ze, op basis van jouw beschrijving van het probleem, kunnen aangeven of het zich loont om je bak te laten repareren/reviseren. Als je dat bij een aantal bedrijven zo doet, krijg je een redelijke indruk van de prijs.

Groetjes

Mathy

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2006 22:57 #1144161 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Reviseren, Ja of Nee?

Hallo Kristiaan,
ik zou geen revisie laten uitvoeren. Een goede revisie bij een goed bedrijf kost al gauwââ??¬1500,=. En goedkoper wordt al gauw broddelwerk. De automaatrevisie van mijn Mercedes 380SL kostte jaren geleden al 3000,= guldens en goedkoper zal het wel niet zijn geworden in de loop der jaren. Wel een goede revisie en de automaat doet het 12000 miles later nog steeds perfect. Ik heb het vroeger bij een 740 uit 1989 ook gehad dat deautomaat kuren kreeg, na het waterbad door een lekke oliekoeler. Op de sloop een goede automaat gehaald voor ââ??¬ 350,= , zes uurtjes sleutelen en deze automaat heeft het nog meer dan 200000 km perfect gedaan, ook bij de eigenaren die na mij kwamen. De auto is uiteindelijk gesneuveld door schade maar technisch was hij met ruim 550000km nog steeds top.Veel succes met je beslissing.
Groeten, Jan.
Life is too short for bad cigars

• Kristiaan Windt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2006 12:51 #1144192 door Kristiaan Windt
Beantwoord door Kristiaan Windt in topic gewoon vervangen

Hallo Jan,
Ik heb inderdaad een goede gebruikte bak op de kop getikt. Via Marktplaats heb ik hem gevonden en nog van een clublid ook! De prijs is netjes te noemen dus wat wil je nog meer? De vorige eigenaar had de bak, afkomstig van een schadeauto, voor zijn 940 gekocht maar deze is voortijdig ingestort. De tip kwam overigens ook via het forum; hartelijk dank hiervoor.
Als ik deze bak niet had gevonden was ik waarschijnlijk wel op zoek gegaan naar een complete donor want ook gereviseerde bakken kunnen problemen geven (daar kan mijn zwager helaas over meepraten) en dat is me voor deze auto gewoon te duur. en als deze bak niet goed zou zijn, dan zien we gewoon weer verder. Ik heb ook nog even een andere Volvo overwogen want in dezelfde week gaf mijn dynamo de geest en vloog er een relais in de fik, bijna gevolgd door de rest van de 940. Het was een relais vlakbij de accu, ik weet de funtcie nog niet maar hij loopt sindsdien slecht stationair op gas en op benzine doet hij helemaal niets meer... Staal had (natuurlijk) zo'n ding in vorraad; ik zal hem vandaag even monteren.
Na een jaar probleemloos rijden in een week alleen maar ellende; zal wel nieuwigheid zijn!
Groeten: Kristiaan Windt

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2006 16:58 #1144202 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Prijsopgave?

Hallo Mathy,
Dank voor je antwoord.
Ik heb de auto begin dit jaar aangeschaft voor 1600 Euro.
Dus complete revisie is het niet waard.
Ik ga zeker even via de Gouden Gids rondshoppen voor een behoorlijke diagnose.
Weet ik in ieder geval waar ik aan toe ben.
Groetjes,
Taco

Moderators: Jerry Stam