oliekoeler

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2006 23:22 #1055572 door V700 register
oliekoeler is gemaakt door V700 register

Ik heb voor mijn 945 LPT automaat een oliekoeler aangeschaft, dit is een kleine radiator, die voor alle andere radiatoren gezet wordt.
In de radiator zit ook een oliekoeler, dit is een kleine olieleiding door het koelwater, daar wordt de automaat olie na starten verwarmd en tijdens het rijden gekoeld.
Volgens vadis staat de aangeschafte losse koeler in serie met de "radiator koeler".
Mijn vraag is, kan ik de "radiator koeler" vervangen door de losse koeler, of is er dan het gevaar dat de olie niet meer warm wordt en hoe warm wordt de automaten olie ongeveer.
Wie weet er iets van?
Groeten aart

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2006 10:48 #1141251 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Serie

Je kunt de extra koeler het beste in serie plaatsen met de koeler die in de radiator zit.
De automaat warmt veel langzamer op dan de motor dus als je de koeler in de radiator overslaat duurd het nog langer en vooral in de winter omdat hij dan wel afkoelt via de extra radiator.
Het lijkt mij ook beter om de extra koeler niet voor maar achter de koelwater radiator te plaatsen omdat het koelwater ongeveer 110 graden word en de olie van de automaat word veel heter.
Dus de lucht koeld eerst de koelwater radiator en de opgewarmde lucht koeld daarna de automaten olie omdat het temperatuur verschil dan nog groot genoeg is.
Maar daar zijn wel verschilende meningen over dus wacht nog maar even af wat de rest ervan denkt.
mvg Jerry.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam