Diameter tussenas
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2006 09:46 #1055519
door V700 register
Ik heb hier ooit een onderwerp gelezen over het lager van de tussenas. Ik kan het alleen niet terugvinden. Wel genoeg draadjes, maar geen een over het verschil in diameters van de tussenas.
Mijn lager is aan vervanging toe.
Mijn vragen:
Alvast bedankt voor jullie kennis!
Edo
<a href=" home.kabelfoon.nl/~edo/VolvoProject/%20 " target="_blank">Website
Diameter tussenas is gemaakt door V700 register
Ik heb hier ooit een onderwerp gelezen over het lager van de tussenas. Ik kan het alleen niet terugvinden. Wel genoeg draadjes, maar geen een over het verschil in diameters van de tussenas.
Mijn lager is aan vervanging toe.
Mijn vragen:
- Is er verschil in lengte tussen de sedan en de estate (qua tussenas)
- Zijn de tussenassen met de verschillende diameters onderling uitwisselbaar?
- Heeft een van de twee diameters nog opmerkelijke voordelen?
Alvast bedankt voor jullie kennis!
Edo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2006 11:05 #1140858
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic maten tussenas
de lengte van een sedan en van een station is gelijk. De lengten tussen een vijfbak, een automaat en een overdrive bak verschillen.
waarom de diameters verschillen weet ik niet. Onder mijn GLT zit een extreem dikke aandrijfas. waar je ook op moet letten is, dat de maat van de flenzen (aan de achteras en aan de bak) passen op je as. Als je slechts een deel van de totale as wil vervangen kun je onbalans krijgen, en ook is het mogelijk dat de spiebanen anders zijn, zodat beide delen niet in elkaar passen.
waarom de diameters verschillen weet ik niet. Onder mijn GLT zit een extreem dikke aandrijfas. waar je ook op moet letten is, dat de maat van de flenzen (aan de achteras en aan de bak) passen op je as. Als je slechts een deel van de totale as wil vervangen kun je onbalans krijgen, en ook is het mogelijk dat de spiebanen anders zijn, zodat beide delen niet in elkaar passen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2006 19:34 #1140895
door V700 register
<font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif">Bedankt Erno!</font>
<font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif">Dan moet ik er maar een keer een dag voor uittrekken.</font>
<font face="Verdana">Ik heb geen idee of ik een dunne of een dikke tussenas heb, maar ik zag het helemaal voor me. Een dikke tussenas ertussen, omdat deze allerlei voordelen zou hebben. </font>
<font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif">Groet,</font>
<font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif">Edo</font><font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif"><font color="#0000c0" size="1">
Beantwoord door V700 register in topic Balen!
<font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif">Bedankt Erno!</font>
<font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif">Dan moet ik er maar een keer een dag voor uittrekken.</font>
<font face="Verdana">Ik heb geen idee of ik een dunne of een dikke tussenas heb, maar ik zag het helemaal voor me. Een dikke tussenas ertussen, omdat deze allerlei voordelen zou hebben. </font>
<font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif">Groet,</font>
<font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif">Edo</font><font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif"><font color="#0000c0" size="1">
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2006 22:51 #1140909
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Zou kunnen ...
Hallo Edo, Emo, Eventueel andere aanwezige Volvisti
Misschien wordt er voor bij een achteras (of eigenlijk kroonwiel/pinion-as combinatie) met een lagere overbrengingsverhouding een dikkere as gebruikt.
Hoe harder een as namelijk rond draait, hoe dunner hij kan zijn. En een cardan-as draait bij een overbrengingsverhouding van 4.10 op 1 een stuk sneller bij dezelfde snelheid als een cardan-as bij een overbrengingsverhouding van 3.73 op 1.
Even voor de wat minder technische mensen onder ons (hoi, Edo.
) )
Een overbrengingsverhouding van 4.10 op 1 betekent, dat de cardan-as 4.10 keer zo snel draait als de achteras. Een overbrengingsverhouding van 3.73 op 1 betekent dat de cardan-as 3.73 keer zo snel draait als de achteras.
Zou je in plaats van een overbrengingsverhouding van 4.10 op 1 een overbrengingsverhouding hebben met 8.20 op 1, dan draait de cardan-as dus dubbel zo snel. Terwijl de achteras net zo snel ronddraait. Maar omdat die as twee keer zo snel rond draait, heb je maar half zoveel kracht nodig, om de achteras met dezelfde snelheid rond te draaien. En minder kracht betekent dat je as dunner kan zijn. Hoe dunner de as, hoe lichter (bij hetzelfde materiaal uiteraard).
groetjes
Mathy
Misschien wordt er voor bij een achteras (of eigenlijk kroonwiel/pinion-as combinatie) met een lagere overbrengingsverhouding een dikkere as gebruikt.
Hoe harder een as namelijk rond draait, hoe dunner hij kan zijn. En een cardan-as draait bij een overbrengingsverhouding van 4.10 op 1 een stuk sneller bij dezelfde snelheid als een cardan-as bij een overbrengingsverhouding van 3.73 op 1.
Even voor de wat minder technische mensen onder ons (hoi, Edo.
Een overbrengingsverhouding van 4.10 op 1 betekent, dat de cardan-as 4.10 keer zo snel draait als de achteras. Een overbrengingsverhouding van 3.73 op 1 betekent dat de cardan-as 3.73 keer zo snel draait als de achteras.
Zou je in plaats van een overbrengingsverhouding van 4.10 op 1 een overbrengingsverhouding hebben met 8.20 op 1, dan draait de cardan-as dus dubbel zo snel. Terwijl de achteras net zo snel ronddraait. Maar omdat die as twee keer zo snel rond draait, heb je maar half zoveel kracht nodig, om de achteras met dezelfde snelheid rond te draaien. En minder kracht betekent dat je as dunner kan zijn. Hoe dunner de as, hoe lichter (bij hetzelfde materiaal uiteraard).
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2006 22:51 #1140910
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zo in het winkelrek
Ik heb enkele maanden geleden mn as compleet vervangen, omdat het inpersen van het lager in de nieuwe rubber bus niet goedgegaan was. Bij autorima in Druten kon ik gewoon een as uitzoeken, ik had de oude as meegenomen ter vergelijking. Je kunt natuurlijk ook de as goed meten (lengte as en tussenas, dikte, maat van de flenzen etc.). Ik heb nog een nieuw steunrubber voor je liggen. Ga je persen, ik heb wat gefreubeld (is dat goed gespeld) met krimpen. Het lager een tijd in de diepvries en het rubber verwarmen in heet water. Mijn indruk is, dat je het lager er dan bijna met duim en wijsvinger indrukt. Het is namelijk heel belangrijk dat het lager helemaal tot onderaan de rubber bus wordt geperst.
Moderators: Jerry Stam