Kachelradiateur Volvo S90

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2006 22:42 #1055459 door V700 register
Kachelradiateur Volvo S90 is gemaakt door V700 register

Mijn VolvoS90 ( 1998 ) heeft nu 488000 km gelopen.op LPG
2 weken geleden is de (motor) radiateur vervangen.( pech in Belgie, bij Volvo dealer ACL Hasselt vevangen voor Euro 375,-- met medewerking van Volvo Touring Service.
Nu verlies ik per 150 km 1 liter koelvloeistof. Het voelt rondom de middenconsole vochtig aan en de typisch zoete ethyleenglycol lucht van de koelvloeistof ruik je.
Kachel buiten werking gezet door de slangen van de radiateur met elkaar te verbinden, zodat de koelvloeistof niet door de kachelradiateur gaat. Lekken is nu over. Expansietankje blijft nu op peil
Vermoedelijk is nu de kachelradiateur stuk of de kachelpomp ( schakelaar ) Hoe kun je constateren of het de kachelradiateur zelf is of de kachelpomp,c.q. schakelaar ?
Een groot verschil met betrekking tot de kosten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marco
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2006 00:48 #1140786 door Marco
Beantwoord door Marco in topic Links en rechts
Hoi,

Om te controleren welke van de twee lekt kun je eenvoudig de beide schaaldelen aan de onderkant van het dashboard bij de beenruimte verwijderen. De kachelradiateur zit in de kunststof kachelbehuizing, welke bereikbaar is via de bijrijder zijde. Het kachelventiel zit aan de bestuurderskant tegen het schutbord gemonteerd, rechts boven het gaspedaal. Meestal is het een lekkend ventiel.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2006 01:29 #1140788 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Quanta costa
Hallo Marco

Bij mij (945 GLE uit 1991) lekt de kachelkraan. Heb jij een idee wat zo'n kraan kost en hoeveel koelvloeistof je verliest als je die kachelkraan vervangt?

Groetjes

Mathy (die maandag een radio/navigatiesysteem gaat halen en misschien beter de kachelkraan kan vervangen v�³�³r hij die inbouwt.)

• Marco
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2006 14:33 #1140804 door Marco
Beantwoord door Marco in topic Kachelkranen
Hoi Mathy,

Ja, kachelkraan was het gebruikte woord dat ik vannacht even niet meer wist. Er zijn volgens mij voor jouw auto twee uitvoeringen mogelijk.

Als je ECC of een airco voorbereide kachelinstallatie hebt, heb je een vacu�¼m bediende kraan nodig:
Partnr. 9447896 (vervanging v. origineel nr. 1259327) prijs rond de 60,- excl. Is een metalen potje.

Als je een volledig handbediende kachelinstallatie hebt, heb je een kabel bediende kraan nodig:
Partnr. 3537056 (recenter alternatief nr. 9447891) ook rond de 60,- excl. Gemaakt van zwart kunststof.

Ter voorkoming van koelvloeistof verlies tijdens de vervanging van de kraan, kun je de in- en uitgaande rubberslangen bij de kachelkraan afknijpen. Om dit zonder beschadiging van het rubber te doen, heb je hier speciale kunststof tangen voor.

De genoemde prijzen zijn van vorig jaar. Hoop dat je er wat aan hebt.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2006 19:56 #1140817 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Airco?
Hallo Marco

Ik heb er een met een DeltaMill airco. Die zijn i.o.v. de importeur na import in Nederland ingebouwd. Dus ik denk dat ik de onderste van de twee (nodig) heb.

Och, ik was toch al van plan, binnenkort de dealer eens met mijn aanwezigheid te gaan verblijden, dus...

Groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2006 17:08 #1141339 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kachelradiateur ( warmtewisselaar )
Volgens de importeur heeft mijn kachelradiateur van de S 90 ( 1998 ) met ECC, geen kachelkraan ( ventiel ). Vermoedelijk is dan toch de kachelradiateur door corrosie lek.

Moderators: Jerry Stam