Overzicht mogelijke oorzaken van backfire.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2006 14:22 #1055150 door Timen Smit
Overzicht mogelijke oorzaken van backfire. is gemaakt door Timen Smit

Een tijdje geleden heb ik gevraagd naar de oorzaken. Hierbij een overzicht de resultaten. Alle indieners bedankt.
Mogelijke redenen (of combinaties ervan) voor backfire:
1 - te arm mengsel (zie ook bij 5)
2 - verkeerde klepspeling
  • inlaatkleppen te krap
3 ââ?¬â?? niet goed afdichtende klep
  • klep lekt
  • klep al verbrand
4 - verkeerde kleptiming
  • bv tandriemtandje verkeerd
5 - vacuumlek in inlaattraject
  • inlaatspruitstuk dicht niet goed af
  • inlaataanvoerbuis is lek,
  • ergens doorgeschuurd, o.i.d.
6 - zwakke ontsteking.
  • zwarte kap om de verdelerkap slaat door
  • deze afdekkap sowieso niet monteren
  • krukassensor vervuild,
  • rotor en verdelerkap aan vervanging toe
7- verkeerde bougie
  • bougie die al bij een vrij lage werktemperatuur zich zelf schoon brandt, de te hete bougie werkt dan als gloeiplug op het instromende nieuwe mengsel
8- koolstofafzetting in verbrandingskamer

• koolstof blijft nagloeien en werkt als gloeiplug en ontsteekt binnenstomend vers mengsel vroegtijdig voordat de inlaatklep dicht is
Graag aanvullingen, want dit overzicht zal nog wel niet compleet zijn.
Timen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2006 16:19 #1139604 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wat is eigenlijk backfire?
Dag Timen,

Ik zou dit overzichtje aan mijn map met auto-info willen toevoegen, maar kan je mij eerst ns vertellen wat de symptomen zijn van backfire? Ik vermoed dat het met de motor samenhangt, maar wat doet die dan: gaat ie eventjes hangen wanneer je gas geeft of is het een startprobleem of ???

Alvast bedantk,

Koen

1990 witte 764 GLE - V6 PRV B280F-motor en AW72-transmissie - 182d km
De betaalbare Limousine!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2006 20:45 #1139621 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bekfire
Van backfire is sprake als de brandstof al ontbrand voordat het in de cylinder is. Om verschillende redenen kan het brandbare mengsel tot ontbranding komen voordat het in de verbrandingsruimte is, dus, in het inlaatspruitstuk. Hoe meer brandbaar mengsel, hoe groter de plof en de eventuele schade. Vergelijk het met gewoon eten. In plaats van dat het eten in je lichaam verbrand verbrand het voordat je het naar binnen hebt geschoven. het verbrand dus letterlijk 'voor je bek'. Backfire zou dus eigenlijk pre fire moeten zijn? In ieder geval, mocht dit probleem zich voordoen, gelijk op zoek gaan naarde oorzaak! Op deze manier heb ik mn volvo 142 op LPG met B20E (injectie) verspeelt. Bij dit type motor heb je een vrij groot metalen inlaatspruitstuk (zit behalve aan de cylinderkop nog met een afzonderlijke steun aan het blok vast) en het LPG mengsel wordtvlak na het luchtfilter ingebracht. Veel volume aan brandbaar gas dus. De benzine injectoren staan in de cylinderkop zodat, als de auto op benzine loopt, in het inlaatspruitstuk nagenoeg geen brandbaar mengsel aanwezig is. Doorde explosie is het luchtfilter gaan branden en dan gaat het toch nog snel ... Om schade te voorkomen zou je in ieder geval iets moeten inbouwen waardoor eventuele overdruk in het inlaatkanaal snel weg kan, bijvoorbeeld, door de slangklemmen niet vast te draaien. Bij een turbo heb je niet altijd onderdruk in het spruitstuk!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2006 16:13 #1139711 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic symptomen?
Bedankt Emo. Dat is behoorlijk duidelijk. Maar, ik vroeg me wel af wat de symptomen zijn. Als ik jouw verhaal lees, dan moet je, wanneer je gas geeft, een plotse knal onder de motorkap horen of zo? Of, hoor je het ook al bij het starten van de motor? Ik veronderstel dat er geen symptomen zijn bij stationair toerental...of wel?

Alvast bedankt,

Koen

1990 witte 764 GLE - V6 PRV B280F-motor en AW72-transmissie - 182d km
De betaalbare Limousine!

Moderators: Jerry Stam