Wel of geen oliekoeler voor automatische bak
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-05-2006 19:47 #1054976
door V700 register
Ik kom er niet uit (met de gewenste zekerheid).
Geloof me, ik heb heel het forum afgezocht naar eerdere posts. Veel gelezen over de noodzaak van. Ik ben er van overtuigd dat ik ook een oliekoeler voor de automaat nodig zal hebben: aankomende vakantie zal ik met caravan naar Noorwegen gaan, totaal 5000-6000 km.
Nu komt het; volgens mijn instructie boekje hebben automaten af fabriek een oliekoeler. Daarnaast heb ik voor de compleetheid, een achteraf ingebouwde Deltamil airco, werkend, R134a). Ik zie als ik de kap opentrek 2 stalen leidingen overgaand in kunstof vanuit de bak naar de radiateur lopen. Maar op dit forum kom ik ook een plaatje tegen van "de oliekoeler" (apart nog weer voor de radiateur geplaatst) welke ik beslist niet heb.
Kortom: heb ik er nu wel of geen een?
Bouwjaar: 1992, max trekgewicht volgens kentekenbewijs 1600kg. Mijn caravan weegt beladen ca1200kg.
nb; Wat mag ik eigenlijk als richtverbruik gaan verwachten? (tijdens het trekken van de caravan??)
Wie kan mij duidelijkheid verschaffen.
Wel of geen oliekoeler voor automatische bak is gemaakt door V700 register
Ik kom er niet uit (met de gewenste zekerheid).
Geloof me, ik heb heel het forum afgezocht naar eerdere posts. Veel gelezen over de noodzaak van. Ik ben er van overtuigd dat ik ook een oliekoeler voor de automaat nodig zal hebben: aankomende vakantie zal ik met caravan naar Noorwegen gaan, totaal 5000-6000 km.
Nu komt het; volgens mijn instructie boekje hebben automaten af fabriek een oliekoeler. Daarnaast heb ik voor de compleetheid, een achteraf ingebouwde Deltamil airco, werkend, R134a). Ik zie als ik de kap opentrek 2 stalen leidingen overgaand in kunstof vanuit de bak naar de radiateur lopen. Maar op dit forum kom ik ook een plaatje tegen van "de oliekoeler" (apart nog weer voor de radiateur geplaatst) welke ik beslist niet heb.
Kortom: heb ik er nu wel of geen een?
Bouwjaar: 1992, max trekgewicht volgens kentekenbewijs 1600kg. Mijn caravan weegt beladen ca1200kg.
nb; Wat mag ik eigenlijk als richtverbruik gaan verwachten? (tijdens het trekken van de caravan??)
Wie kan mij duidelijkheid verschaffen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-05-2006 20:14 #1138688
door V700 register
Als je de leidingen van de automaat volgt dan komen die uit in de radiateur, het koelwater warmt de automatenbak op zodat die eerder op temp is en als de olie van de automaat te heet word dan koelt het weer af in de radiateur.
Dus als bij jouw de leidingen in de radiator uitkomen heb je een oliekoeler.
Mijn 945 met handbak op lpi (gas injectie) loopt met de caravan 1400kilo beladen en de auto ook max beladen 1 op 5 a 6 en op benzine zou ik het niet weten (wil ik ook niet weten).
mvg Jerry.
Beantwoord door V700 register in topic Oliekoeler
Als je de leidingen van de automaat volgt dan komen die uit in de radiateur, het koelwater warmt de automatenbak op zodat die eerder op temp is en als de olie van de automaat te heet word dan koelt het weer af in de radiateur.
Dus als bij jouw de leidingen in de radiator uitkomen heb je een oliekoeler.
Mijn 945 met handbak op lpi (gas injectie) loopt met de caravan 1400kilo beladen en de auto ook max beladen 1 op 5 a 6 en op benzine zou ik het niet weten (wil ik ook niet weten).
mvg Jerry.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-05-2006 20:31 #1138692
door V700 register
Als je een extra oliekoeler zoekt moet je tussen de radiator en de condensor van de airco kijken daar zit meestal een 2e oliekoeler.( optie)
en als je vaker zulke reizen gaat maken is het wel verstandig om er een te plaatsen.Kijk maar eens in jou handleiding van de volvo.
Groeten �»�»t Epe
De Dalhaussertjes.
Beantwoord door V700 register in topic Als je een extra oliekoeler
Als je een extra oliekoeler zoekt moet je tussen de radiator en de condensor van de airco kijken daar zit meestal een 2e oliekoeler.( optie)
en als je vaker zulke reizen gaat maken is het wel verstandig om er een te plaatsen.Kijk maar eens in jou handleiding van de volvo.
Groeten �»�»t Epe
De Dalhaussertjes.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-05-2006 20:38 #1138694
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic OLIEKOELER JA/NEE
Hmmmmm.... Die kusstofleidingen die naar de radiator lopen zijn normaal geheel van metaal. ELKE automaat heeft een oliekoeler in vorm van een warmtewisselaar. Deze zit links IN de radiateur voor het koelwater van de motor als je voor de wagen staat. Soms is de wagen voorzien van nog een extra oliekoeler, meestal geplaatst VOOR de radiateur van de motor en airco. Een klein dingetje, kun je gemakkelijk zien als je de grille wegneemt. Heb je die niet dan kan het nog eens voorkomen dat er eentje schuin is geplaatst... Even spieken in de machinekamer dus.... Die extra oliekoeler, en daar duid je op, is aan te bevelen bij rijden onder zware belasting met grote laadlast ja.
Robert
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-05-2006 20:42 #1138695
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sorry,
Sorry, zag dat je niet iets sneller reageerde dan ik.
"Groetekes oet As"
op zijn Limburgs
Robert
"Groetekes oet As"
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-05-2006 21:09 #1138708
door V700 register
Zie koptekst.
De warmtewisselaar in de radiateur had ik dus terecht aangezien voor " oliekoeler".
Maar als ik jullie, zeer gewaardeerde, bijdragen goed begrijp moet er een extra oliekoeler, zoals elders gezien op dit forum, bij geplaatst worden.
Wellicht kan iemand mij ook nog verder helpen met het te verwachten verbruik?
Ik kan mij namelijk van vroeger herinneren dat mijn vaders volvo 240 2.3 (ergens begin jaren 80) eigenlijk onder elke belasting hetzelfde verbruikte (ook aut+airco). op het forum kom ik eigenlijk heel veel tegenstrijdige berichten tegen.
Ite
Beantwoord door V700 register in topic dus ik moet er een 2e bij plaatsen
Zie koptekst.
De warmtewisselaar in de radiateur had ik dus terecht aangezien voor " oliekoeler".
Maar als ik jullie, zeer gewaardeerde, bijdragen goed begrijp moet er een extra oliekoeler, zoals elders gezien op dit forum, bij geplaatst worden.
Wellicht kan iemand mij ook nog verder helpen met het te verwachten verbruik?
Ik kan mij namelijk van vroeger herinneren dat mijn vaders volvo 240 2.3 (ergens begin jaren 80) eigenlijk onder elke belasting hetzelfde verbruikte (ook aut+airco). op het forum kom ik eigenlijk heel veel tegenstrijdige berichten tegen.
Ite
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-05-2006 21:27 #1138713
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vebruik
>Wellicht kan iemand mij ook nog verder helpen met het te verwachten verbruik?
Dat ligt helemaal aan de rijstijl... Als je het gewoon bij die 1 op 5 of 6 aanhoudt op benzine met zware lading kom je denk ik in de buurt.... en rond maar af naar beneden. Hej, je rijdt met ongeveer 3000kg... Om die massa in beweging te zetten kost energie en die komt niet MEER uit een turbo of dikke 8 cilinder. Deze komt uit de brandstof!
Robert
Robert
Moderators: Jerry Stam