Probleem schuddende motor opgelost

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2006 19:27 #1054577 door V700 register
Probleem schuddende motor opgelost is gemaakt door V700 register
Allen,

Gewoon even een opmerking. Mijn B280F had last van een beetje schommelende en schuddende motor bij stationaire loop en haperde even bij fors optrekken. Soort van "glup, slik" en daarna pas oppakken. Ik had alles nagekeken, verstuivers ultrasoon gereinigd, LMM uitgewisseld en stationairtoerentalklep gereinigd met remmenreiniger, nwe brandstofdrukregelaar. Alle acties bleken niet de oorzaak. Dan maar lambdasensor gekocht en uitgeswiiseld. Deze bleek het duiveltje! Die sensoren hebben kennelijk niet het eeuwige leven en zijn op gegeven moment uitgesenst. De diepe brom uit de uitlaat is nu ook weg. Da's wel jammer, maar hij loopt wel beter.

Cheers,

Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2006 19:58 #1137340 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic uitgeschud?
Da's wel heel interessant :) Kun je wat meer hierover vertellen, want de "symptomen van mijn patient" zijn identiek: enig geschud en zware brom (nieuwe uitlaat).
Hoe doe je dit, waar koop je dit, en wat kost het (kan het Hollandser? ;))
Bvd

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2006 20:09 #1137341 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schudden kan van alles betekenen
Oorzaak kan van alles betekenen: Ongelijke klepspeling, LMM noem maar op. Ik heb een nwe sonde gekocht bij een Bosch dealer. Dat is beslist goedkoper dan bij Volvo. Enige jaren geleden kocht ik een universele lambda sensor voor 75 gulden, om mijn oliegestookte verwarmingsketel zelf af te stellen (woon in Belgie). Nu moest ik 100 euro betalen voor een Bosch lambdasensor...

De 700/900 serie heeft een driedraads sensor: drie aansluitdraden. Maakt echt niet uit of het een Bosch of NGK type is. Ze zijn allemaal hetzelfde. Met sleutel 22 de oude sensor er uit draaien. Dit gaat soms erg moeilijk, ze zitten muurvast. Zware moker op de steeksleutel en hij komt los.

Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2006 10:10 #1137387 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heeft het zin zo'n

Heeft het zin zo'n lambdasensor op de kop te tikken als je er goedkoop aan kan komen, gezien het aantal berichten over lambdasensors die vervangen moeten worden?
Op E-bay is er op dit moment iemand die 3 polige lambdasensors aanbied voor 25 euro. koopje lijkt me.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2006 14:28 #1137400 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zelfde symptomen: kunnen deze tot schade leiden?
Dag co-B280F'ers,

Ik heb inderdaad ook dezelfde ervaringen: licht geschud bij stationair draaien en soms haperingen bij wat sterk optrekken. Echter, deze symptomen treden alleen op wanneer de motor niet op 'bedrijfstemperatuur' is, waarmee ik bedoel dat het temperatuurpijltje niet in het midden staat. Eenmaal die in het midden staat, dan verdwijnen al die symptomen. Het mooie gebrom/gesputter van die V6 treedt bij mij alleen maar op wanneer die symptomen verdwenen zijn en de motor op temperatuur is.

De LMM is nog maar een half jaar geleden vervangen, dus dat lijkt het mij niet. Aangezien dat geschud echter bij mij alleen bij een 'nog-niet-op-bedrijfstemperatuur-motor' optreedt, ben ik niet van plan er veel aan te doen. Of, raden jullie mij aan om er toch naar te laten kijken (vb. op PKKKK-dag morgen), omdat het mogelijks tot schade zou kunnen leiden?

Misschien is het aanschaffen van zo'n lambdasonde op Ebay voor 25Euro nog een mooi idee. Even afwachten wat de reacties zijn op dat voorstel.

Koen

1990 witte 764 GLE - V6 PRV B280F-motor en AW72-transmissie - 180d km
De betaalbare Limousine!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2006 18:38 #1137411 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lambdasensor testen
Let op: lange tekst. Ik zag later dat niet alle tekst wordt weergegeven met internetexplorer. Wel als je "citeer" aanvinkt... Vreemd. Of ligt het probleem bij mij?

De werking van de lambdasensor kun je alsvolgt testen met behulp van een hoogohmige digitale voltmeter:

LET OP: NIET PERONGELUK WEERSTAND METEN VAN DE LAMBDASENSOR, DEZE GAAN DEFECT VAN ZODRA ER SPANNING WORDT OPGEZET. ALLEEN AFGEGEVEN SPANNING MAG GEMETEN WORDEN. En dan met een hoogohmige voltmeter (MegOhm of zo) daar de sensoren een hoge eigen inwendige (bron)weerstand hebben.

Nu, zoek het lambdasensorsignaal op de ECU unit op. Bij een 760 bj 88- is dat pennetje 5, een groene afgeschermde draad. Bij de 230F is dit ook pennetje 5. Prik hier een draadje in om de spanning te meten tussen massa. Noot: ik heb bij mijn dagelijkse 760 op LPG een draadje gemaakt (een soort meettpunt dus) waarmee ik de spanning gemakkelijk kan meten om zodoende zelf de LPG installatie af te stellen. Gaat prima!

Start de motor, even warm lopen en lees de spanning af. Deze moet ongeveer tussen 0,4 en 0,7V bedragen. Noot: indien de spanning veel te laag is bijvoorbeeld 0,2V is er waarschijnlijk iets mis met de sensor, MAAR HOEFT NOG NIET!!

Clamp de brandstofretour leiding dicht. De spanning moet nu direct wijzigen, dat wil zeggen oplopen tot boven 0,7V. Immers, de motor krijgt nu een rijker mengsel en dus geeft de sonde een hoge spanning af. Zo niet, is hij waarschijnlijk defect.

Neem de clamp weg zorg voor wat aanzuiging van valse lucht na de gasklep. Het mengsel wordt armer en de sonde moet nu een lage spanning afgeven bijvoorbeeld <0,2V. Zo niet, sensor waarschijnlijk defect.

Noot: de sensor van mijn ene 760 '90 was defect en heb ik vervangen; ik had de boel niet doorgemeten daar ik hier geen extra meetpunt in had gebouwd en ik eerder twijfelde aan de injectoren omdat de wagen ruim anderhalf jaar had stilgestaan. Het meetpunt komt nog wel omdat ik er een supercharger ga inbouwen en ik de verhouding goed in de gaten wil houden.

Ik heb de sensorspanning gemeten van mijn andere 760 op LPG en ook deze is defect. Daar merk je echter niets van omdat deze op LPG draait, maar wil hem wel eens tzt vervangen omdat hij op benzine bij gasgeven beetje inhoudt en ik de boel dan weer kan afstellen. NOOT: die 760 heeft HOOG NODIG allerlei onderhoud nodig, ik heb veel uitgesteld en geen zin. Dat krijg je echter op gegeven moment harder terug.

Succes ermee.

Ik kan niet naar PKKKK komen, ik had je graag willen helpen. Misschien op andere sleutel,- of PKKKK dag

Oh ja, Koen: Normaal kan een defect sensor niet tot schade leiden, alleen misschien bij uiterst extreme rij omstandigheden in combinatie met een te arm mengsel (pingelen). Ik heb hier echter nog nooit van gehoord!!

Moderators: Jerry Stam