Storingscodes en rot lopende motor.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ok dames en heren,
2 weken terug de koppeling en distr riem van mn 940 met B200FT vervangen. Vanaf dat moment heeft ie t al niet echt lekker meer gedaan (understatement). Hij stinkt erg naar benzine, heeft weinig vermogen, blijft als een gek trillen en slaat zo nu en dan over (net alsof de ontsteking niet op tijd staat dus). Ondertussen heb ik de verdelerkap en rotor ook al vervangen (op advies van de ANWB meneer). Ik heb net even de storingen "uitgelezen", en daar kwamen storingen 1-2-1 en 1-2-3 uit bij het injectie systeem, en code 2-2-4 voor de ontsteking. 2 keer een storing met een koelvloeistof sensor dus (waar zit(ten) die uberhaupt?) en 1 keer de luchtmassa meter. Kunnen deze storingen de oorza(a)k(en) zijn van het slechte lopen van mijn 940, of moet ik het ergens anders zoeken? Zoals jullie weten heb ik onlangs ook al mn radiateur moeten vervangen, en de moed begint me nu zo langzamerhand �©rg diep in de schoenen te zinken. Ik hoop op een paar bruikbare tips! Alvast bedankt,
Michael (die nu eerst maar eens van koninginnedag gaat genieten)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hallo
Heb je al zoals ik al eerder zei naar de luchtmassa meter gekeken of daar geen schuim materiaal van het luchtfilter in zit?????????????????????
Heb hetzelfde gehad bij de b200ft
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ja, maar hij was gewoon schoon van binnen. Toch nog bedankt!scaniar164 schreef : Hallo
Heb je al zoals ik al eerder zei naar de luchtmassa meter gekeken of daar geen schuim materiaal van het luchtfilter in zit?????????????????????
Heb hetzelfde gehad bij de b200ft
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Wanhoop niet. Deze storingscode's kunnen wel uitgelezen worden. Dat wil lang niet altijd zeggen dat daarachter de werkelijke oorzaak zit. Meestal is er iets fundamenteels fout en dan krijg je allerlei storingcode's. Het lijkt mij dat je wat niet goed gemonteerd hebt.
Ik zou eerst een aantal dingen controleren.
Is het ontstekingsmoment juist? Ga dan niet af op de krukasstreep maar kijk naar de momentstand van de nokkenas.
Timen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het lijkt mij er op dat Timen een goed punt heeft. Sinds je de distributieriem hebt vervangen gaat het ineens niet goed. Het is zomaar mogelijk dat die riem een of twee tandjes verkeerd staat op (een van de) tandwielen. Heb je die al gecontroleerd?
Succes, Lieme Huib
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je schrijft dat je de verdelerkap en rotor hebt vervangen:
Heb je de bougiekabels wel in de correcte volgorde op de verdelerkap teruggestoken...? (dit omdat je benzinelucht ruikt)
Zijn je bougies wel in orde?
Op de zwartekap die over de rodeverdelerkap heen zit staan de cilnr's ingegoten! (dus nr 1 op de verdelerkap moet naar nr1 cil, etc. KIJK welk nr er op de kap staat, ga er niet zondermeer vanuit dat 2 volgt op 1 want dat is NIET zo. De ontstekingsvolgorde is 1-3-4-2 waarbij 1 de voorste cil aan de distributieriemzijde is)
Los dit snel op want al die onverbrandde benzine is slecht voor je kathalysator.
grt
Jan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar het winnende lot zit er nog niet tussen. Distributie staat op tijd (niet alleen kwa markeringsstreepjes, maar ook kwa nokkenasstand) en de bougiekabels zitten goed aangesloten (ik heb ze 1 voor 1 overgezet van de oude naar de nieuwe verdelerkap).
Michael, Volvo 940 Se
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Staat alles goed ? Soms lijkt het dat het goed is, maar ik heb al te vaak meegemaakt dat er toch iets fout gemonteerd was. Ook alleen al wat betreft het distributiegebeuren. Heb je de stand van de nokkenas t.o.v. het ontstekingmoment goed gecontroleerd? Op welke plaats staat de nokkenas op het moment van het ontstekingssignaal? (graden doorgeven graag) B.D.P is 0 graden. Let wel: de stand van de nokkenas, de krukas vind ik nog niet interessant.
Begrijp me goed ik wil niet zeggen dat dit het is, maar als ik de storing zou moeten vinden wil ik dit eerst uitsluiten. Ga er nooit van uit dat iets goed staat al heb je het een poosje geleden ook al (vermeend) gecontroleerd.
Timen
- V700 register
- Nieuw lid
-
De komende tijd (= zeker eerstvolgende week) heb ik even geen tijd om te sleutelen. Ik zet m vanavond of morgen bij de volvodealer in amstelveen neer, om hen er na te laten kijken. Mijn zelfvertrouwen is ook niet echt gestegen kwa sleutelen natuurlijk.wp001 schreef : Staat alles goed ? Soms lijkt het dat het goed is, maar ik heb al te vaak meegemaakt dat er toch iets fout gemonteerd was. Ook alleen al wat betreft het distributiegebeuren. Heb je de stand van de nokkenas t.o.v. het ontstekingmoment goed gecontroleerd? Op welke plaats staat de nokkenas op het moment van het ontstekingssignaal? (graden doorgeven graag) B.D.P is 0 graden. Let wel: de stand van de nokkenas, de krukas vind ik nog niet interessant.
Begrijp me goed ik wil niet zeggen dat dit het is, maar als ik de storing zou moeten vinden wil ik dit eerst uitsluiten. Ga er nooit van uit dat iets goed staat al heb je het een poosje geleden ook al (vermeend) gecontroleerd.
Timen
Ik hou jullie op de hoogte!