Blok opbouwen buiten specificatiegrenzen bij een Diesel?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-04-2006 12:22 #1054320
door V700 register
Blok opbouwen buiten specificatiegrenzen bij een Diesel? is gemaakt door V700 register
Zoals de meesten van jullie hier wel zullen weten ben ik bezig met de <a href="
www.xs4all.nl/~arthurvl/Volvo740/revisie.html
">revisie van witje, een witte 745 met een D24 blok. Nou heb ik inmiddels een mooi dicht blok, met verse zuigers en lagers en dergelijke, maar bij nameten gisteren bleek dat de zuigers 1,15 mm boven het blok uitsteken. Volgens de handboeken moet dat tussen de 0,67 en 1,02 mm zijn, een beetje afhankelijk van de pakking.
Nou is mijn vraag in hoeverre die 0,2 mm afwijking een heel groot probleem gaat zijn. De zuigers blijven binnen de pakking (die volgens specificatie 1,6mm dik is), en zullen de kop dus niet raken. De compressieverhouding wordt natuurlijk wel wat groter.
Kan iemand mij hierover uitsluitsel bieden en dit dan ook op het forum plaatsen, als referentiemateriaal?
Nou is mijn vraag in hoeverre die 0,2 mm afwijking een heel groot probleem gaat zijn. De zuigers blijven binnen de pakking (die volgens specificatie 1,6mm dik is), en zullen de kop dus niet raken. De compressieverhouding wordt natuurlijk wel wat groter.
Kan iemand mij hierover uitsluitsel bieden en dit dan ook op het forum plaatsen, als referentiemateriaal?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-04-2006 21:45 #1136266
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Overmaat koppakking?
Van Rob Barten hoorde ik dat hem wel ooit was ingefluisterd dat er dikkere aftermarket koppakkingen voor het D24 blok zouden bestaan. Dat zou natuurlijk de mooie oplossing zijn... dan blijft de compressieverhouding gelijk. Nadeel is natuurlijk wel dat zo'n pakking dan ietsjes slapper is...
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2006 00:55 #1136275
door André Struis
Andre Struis - lid 514 945 LPT + CHIP
De koppakking "stuikt" nog wel wat in na het aantrekken. Wat is de maat nieuw uit de doos?
Ik zou inderdaad een dikkere koppakking nemen.
Volgens mij hoef je niet bang te zijn voor zwakte.
Er vanuit gaande dat je goed gemeten hebt, met een klokje?
Hou die statische maat van 0,14 mm aan als minimale maat tussen kop en bovenkant zuiger.
NB mijn ervaring is dat elke laag vloeibare pakking 0,02 mm toevoegd aan een "vaste" pakking.
twee kanten insmeren is dus 0,04 mm!
Hou rekening met het volgende: Staal zet uit als het warm wordt; 0,10 mm per 100 graden per 100 mm. Gietijzer "zwelt" afhankelijk van de vorm en massa veranderen de maten van het gietstuk!
Beriddeneer met dit in je achterhoofd hoe de constructeur van de VW motor aan die waardes is gekomen.
Suc6 Andr�©
Beantwoord door André Struis in topic Koppakking
Andre Struis - lid 514 945 LPT + CHIP
De koppakking "stuikt" nog wel wat in na het aantrekken. Wat is de maat nieuw uit de doos?
Ik zou inderdaad een dikkere koppakking nemen.
Volgens mij hoef je niet bang te zijn voor zwakte.
Er vanuit gaande dat je goed gemeten hebt, met een klokje?
Hou die statische maat van 0,14 mm aan als minimale maat tussen kop en bovenkant zuiger.
NB mijn ervaring is dat elke laag vloeibare pakking 0,02 mm toevoegd aan een "vaste" pakking.
twee kanten insmeren is dus 0,04 mm!
Hou rekening met het volgende: Staal zet uit als het warm wordt; 0,10 mm per 100 graden per 100 mm. Gietijzer "zwelt" afhankelijk van de vorm en massa veranderen de maten van het gietstuk!
Beriddeneer met dit in je achterhoofd hoe de constructeur van de VW motor aan die waardes is gekomen.
Suc6 Andr�©
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-04-2006 17:02 #1136391
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ruimere specificaties van Volkswagen
Kijk, en toen was ik een rondje bellen verder en ging ik met een gerust hart de dikste koppakking er in plaatsen.
Volgens Diesel Service Wijhe, die nog wel eens Volkswagen LT D24 blokken reviseren, is tussen 1 en 1,3 mm de koppaking met 3 inkepinkjes voorgeschreven. Dit is een specificatie die fors ruimer is dan de specificaties die Volvo aangeeft (tussen de 0,91 en 1,02 mm), en die ik gezien de onvlakheidsgrenzen van de kop ook enigszins geloof.
Volgens Diesel Service Wijhe, die nog wel eens Volkswagen LT D24 blokken reviseren, is tussen 1 en 1,3 mm de koppaking met 3 inkepinkjes voorgeschreven. Dit is een specificatie die fors ruimer is dan de specificaties die Volvo aangeeft (tussen de 0,91 en 1,02 mm), en die ik gezien de onvlakheidsgrenzen van de kop ook enigszins geloof.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-04-2006 17:07 #1136392
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pakkingen die indikken
De specificatiemaat van de dikste pakking is 1,6mm, en dat is hoogstwaarschijnlijk na 't aantrekken, want bij nameten leek de pakking 1,8mm dik te zijn.
De minimale maat die Volvo dus adviseert tussen onderkant kop en bovenkant zuiger is 0,58 mm. In het scenario dat ik nu krijg komt dat op slechts 0,42 mm.
Anderzijds, ik heb een prachtig vlakke kop, en de maximumonvlakheid die Volvo toestaat is 0,5 mm in de lengte en 0,2mm overdwars. Dat wordt dus nu voor mijn motor 0,34 mm in de lengte...
En nee, heel netjes met een klokje heb ik het niet gemeten... maar onder de 1,3mm zit ik zeker, onder de 1,2mm ook nog wel.
De minimale maat die Volvo dus adviseert tussen onderkant kop en bovenkant zuiger is 0,58 mm. In het scenario dat ik nu krijg komt dat op slechts 0,42 mm.
Anderzijds, ik heb een prachtig vlakke kop, en de maximumonvlakheid die Volvo toestaat is 0,5 mm in de lengte en 0,2mm overdwars. Dat wordt dus nu voor mijn motor 0,34 mm in de lengte...
En nee, heel netjes met een klokje heb ik het niet gemeten... maar onder de 1,3mm zit ik zeker, onder de 1,2mm ook nog wel.
Moderators: Jerry Stam