sensor?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2006 22:37 #1054237 door V700 register
sensor? is gemaakt door V700 register

hallo beste mensen, weet er iemand van julie de toerentalsensor te zitten van een 740bf uit 1991? als ik voor het stoplicht sta en hij loopt lekker stationair, dan wil de toerental wijzer wel eens gekke sprongen maken terwijl de toeren vd motor wel constant goed zijn. bij wegrijden of gewoon rijden is me dat nog niet opgevallen.
vast bedankt voor de reacties
groeten henrie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2006 23:49 #1135885 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Henrie, hij zit achter

Henrie,
hij zit achter het blok bovenop het koppelingshuis op de overgang van blok naar koppeling. Even losschroeven en schoonpoetsen en weer terugmonteren kan geen kwaad . Als je de krukas verdraait zie je op het vliegwiel de boringen voor de sensor voorbijkomen. Ook die boringen moeten schoon zijn (kwastje?)
Volg ook even de sensordraad naar boven tot aan de eerste connector, haal die even los en spuit er wat contactspray in.
Het probleem van de springende toerenteller kan ook ergens anders door komen:
vervuilde verdelerkap en rotor (loshalen, schoonmaken) , versleten of verkeerd afgestelde bougies (gewone copercore NGK's zijn prima en niet duur ), slechte bougiekabels ( koop orgineel Volvo, het meeste ander spul is rommel)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-04-2006 19:35 #1135934 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Re: Henrie, hij zit achter

JanV schreef : Henrie,
hij zit achter het blok bovenop het koppelingshuis op de overgang van blok naar koppeling. Even losschroeven en schoonpoetsen en weer terugmonteren kan geen kwaad . Als je de krukas verdraait zie je op het vliegwiel de boringen voor de sensor voorbijkomen. Ook die boringen moeten schoon zijn (kwastje?)
Volg ook even de sensordraad naar boven tot aan de eerste connector, haal die even los en spuit er wat contactspray in.
Het probleem van de springende toerenteller kan ook ergens anders door komen:
vervuilde verdelerkap en rotor (loshalen, schoonmaken) , versleten of verkeerd afgestelde bougies (gewone copercore NGK's zijn prima en niet duur ), slechte bougiekabels ( koop orgineel Volvo, het meeste ander spul is rommel)

Kunnen een vervuilde verdelerkap en rotor ook zorgen voor een h�©�©l slecht lopende volvo? En de rotor, zit daar iets van een weerstand of condensator in? Het contactpunt,moet dat ver buiten het plastic uitsteken?

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2006 11:54 #1138893 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Toerenteller zwabbert een beetje

meulman schreef : hallo beste mensen, weet er iemand van julie de toerentalsensor te zitten van een 740bf uit 1991? als ik voor het stoplicht sta en hij loopt lekker stationair, dan wil de toerental wijzer wel eens gekke sprongen maken terwijl de toeren vd motor wel constant goed zijn.

Ik heb de laatste tijd precies hetzelfde met mijn 965 3.0 1991.
Henrie, ben je er nu vanaf?
Jan, waar zou ik moeten zoeken op mijn motorblokje?
- Eric

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2006 12:38 #1138901 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Co van der Vliet (740 turbo

Co van der Vliet (740 turbo estate 1988 )Lidnr 303

Jazeker kan dat en is ook een waarschijnlijker oorzaak dan bv BOPsensor, er zit in de rotor een zogenaamde ontstorings weerstand, en het contactpunt bedoel je waarschijnlijk de koolborstel van de verdeelkap mee, die moet ongeveer een millimeter of 5 uitsteken, ook moet deze van onderen glad zijn om een zo goed mogelijke verbinding met de rotor te maken, als ie vlak af is en ruw dab is ie afgebroken en zit er niets anders op om de verdeelkap te vervangen, als je dit doet moet je ook de rotor vervangen met 1 van hetzelfde merk als de verdeelkap, om passingsproblem te voorkomen, als je de kabels overzet van de oude op de nieuwe maak je die gelijk schoon met een doekje met WD40, dan weet je zeker dat die ook werken, als je ze wilt doormeten kan dat ook ze moeten in de buurt van de 5kOhm zijn, komt niet zo nauw maar als ze oneindig zijn doen ze het niet meer zo goed.

Groeten,
Co

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2006 23:07 #1139539 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Re: Toerenteller zwabbert een beetje

Eric Bakker schreef :

meulman schreef : hallo beste mensen, weet er iemand van julie de toerentalsensor te zitten van een 740bf uit 1991? als ik voor het stoplicht sta en hij loopt lekker stationair, dan wil de toerental wijzer wel eens gekke sprongen maken terwijl de toeren vd motor wel constant goed zijn.

Ik heb de laatste tijd precies hetzelfde met mijn 965 3.0 1991.
Henrie, ben je er nu vanaf?
Jan, waar zou ik moeten zoeken op mijn motorblokje?

Nog even mijn vraag in de herhaling: weet iemand waar mijn toerenteller op de sensor zit, daar in het vooronder?
- Eric

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2007 23:05 #1159688 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zelfde probleem bij een 940 B200FT ?
Hallo,

Ik denk dat hetzelfde probleem optreedt bij onze 940 / B200FT / 1995. In het gebied 2000-4000 rpm springt de toerenteller af en toe omhoog of omlaag (met ongeveer 500 rpm) zonder dat het toerental (hoorbaar) verandert. Ik zat te denken aan een sensor (waar zit die ergens?) of de toerenteller zelf natuurlijk.

Verder is mij opgevallen dat het stationaire toerental iets is gedaald de laatste tijd, zeg van 800 rpm naar 600-700 rpm. Kan dat dezelfde oorzaak hebben?

Een paar goede tips waarmee ikzelf aan de slag kan (voordat ik naar de garage rijd) zijn welkom.

Vriendelijke groeten,

Ed 

Moderators: Jerry Stam