motor overbouw 940-740

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2006 19:44 #1054116 door V700 register
motor overbouw 940-740 is gemaakt door V700 register

hallo Techneuten,
ik heb hier een 940 Bj.94 met een 230FB motorblok en wil deze overbouwe in mijn 740 Bj.89 met een 230F motorblok. beide motoren zijn gelijk wat betrefft de injektie, aansluitingen van elektronika.
nu komt de vraag kan ik bij overbouwen van de 230FB blok ook de regeluint ( computer welke zich rechts onder in de beenruimte bevindt ) van deze blok mee nemen of moet ik de bestaande gebruiken.
wie heeft hier ervaring mee?

Groet,
Helmut
I hobs oda I hobs net

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2006 19:53 #1135414 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Computer

Helmut,
Het beste neem je de computer van de FB mee, die is namelijk net even wat anders ingeregeld. Op die manier heb je ook het extra vermogen van de FB daadwerkelijk beschikbaar.
Omdat de FB een totaal andere nokkenas heeft, is het inspuitmoment ook wat anders, en daarmee dus de computer.
Willem van Strik
<font color="#ff0000">moderator</font>
Volvo 764GLE 1985 B28E 250.275 km
Volvo 945GL 1990 B230FB LPG 400.083 km
While (!asleep()) sheep++;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2006 20:43 #1135422 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zolang ze beiden het LH2.4

zolang ze beiden het LH2.4 systeem gebruiken zijn de brandstof-ecu's back-wards compatible m.a.w. <u>een nieuwere ecu werkt op een oudere auto</u>, andersom helaas niet altijd.
Nog een advies: zet ook de icu (ignition control unit ook wel EZK genoemd) van de FB over in de 740.
Nokkenas, LH-ecu en EZK horen bij elkaar, ze zijn op elkaar afgestemd.
Je krijgt met het FB-blok 15PK extra zonder dat de auto veel meer gaat gebruiken.(VX3 nokkenas en #531-cilinderkop)
Totslot: voor je het oude blok wegdoet, neem even de moeite om alle sensoren van het blok af te schroeven, dan heb je ze liggen in geval een van de sensoren op het andere blok niet werkt.
suc6!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2006 20:54 #1135425 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic EZK en LH-ecu

hallo Jan,
bedankt voor je techn. uitleg, maar nu de vraag, waar zitten de beide componenten, op welke plaats?

Groet,
Helmut

I hobs oda i hobs net

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2006 21:03 #1135426 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Re: EZK en LH-ecu

Helmut schreef : bedankt voor je techn. uitleg, maar nu de vraag, waar zitten de beide componenten, op welke plaats?

ECU, passagierskant rechts tegen het schutbord (schuin onder het dashboardkstje en naast de deurstijl dus)
EZK, onder de stuurkolom boven de pedalen.

Maarten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2006 21:04 #1135427 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de LH-computer zit rechts

de LH-computer zit rechts in de voetenruimte achter het zijpaneeltje dat direct voor de rechtervoordeur zit. Deze zit opgesloten in een kooitje welke is dichtgeschroefd met een breekboutje, je moet even een manier bedenken om dat breekboutje los te halen. (ik heb er met een flex en een dunne snijschijf een gleuf in geslepen zodat ik het boutje met een forse schroevendraaier los kon schroeven.)
de EZK zit recht langs de stuurkolom vlak boven je pedalen (zwart kastje van ongeveer 12x8cm., zit met 3 schroeven vast.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2006 22:43 #1135430 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lpg

bedankt voor julie tips, nu heb ik tenminste wat te doen, alleen zit ik nog met een vraag.
in de 740 zit een Necam LPG-installatie uit 93 met een mengstuk aan het inlaatspruitstuk en op de andere (940 ) een Vialle met het mengstuk vlak voor de LMM, mijn bedoeliing was ook het LPG gedeelte over te zetten, maar er is nu sprake van twee verschillende systemen wat betreft de elektronika ervan..
het mengstuk van de Necam is behoorlijk ruim bij het asje van de gasklep. ik zie er een beetje tegenop om al de kabels plus relais over te zetten... zou het wel verstandig zijn?

Groet,
Helmut

I hobs oda i hobs net

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2006 22:44 #1135431 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Re: de LH-computer zit rechts
Hallo Jan

JanV schreef : Deze zit opgesloten in een kooitje welke is dichtgeschroefd met een breekboutje, je moet even een manier bedenken om dat breekboutje los te halen. (ik heb er met een flex en een dunne snijschijf een gleuf in geslepen zodat ik het boutje met een forse schroevendraaier los kon schroeven.)

Ik heb ooit de ventilator eruit gehad (om de "potpourri" eruit te halen) en heb daarvoor de LH2.4 even uit die kooi gehaald. Daarbij ben ik geen breekbout tegengekomen. En ook geen sporen die erop duiden dat die er ooit in zat. Ik rijd een 945 GLE uit 1991.

Groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2006 23:01 #1135433 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mijn '97-er had een strip

mijn '97-er had een strip over de kooi heen die vastgeschroefd zat met de bewuste breekbout.
LPG-installatie overzetten? Ik zou erniet aan beginnen als beiden er al een hebben. Beide systemen kunnen immers met LH2.4 geintegreerd werken. (eerst laten zitten en proberen, het kan later altijd nog als het niet werkt.)

Moderators: Jerry Stam