Hoe bepaal ik de juiste positie van het vliegwiel??

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2006 20:50 #1053965 door V700 register

Stom, stom, stom..
Heb de afgelopen dagen besteed aan het vervangen van de achterste krukaskeerring van m'n 94'er 940 (B230, 4 cilinder, handbak). Bak er afgehad, koppeling eraf, en vliegwiel eraf. Alles zit nu in elkaar, en kom er nu achter dat ik niet op de positie van het vliegwiel gelet heb...
De motor loopt nu niet goed, omdat het gaten patroon op de omtrek van het vliegwiel gebruikt wordt voor het bepalen van het ontstekingstijdstip. Bak zal er dus weer af moeten, en het vliegwiel op een andere manier erop.
Wie weet hoe de juiste positie van het vliegwiel weer te bepalen is? Zit er ergens een merkteken op?

Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2006 22:16 #1135126 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Vliegwiel aanbrengen

Eerst maar even wat zout in de wond strooien, had eerst even op het vliegwiel en de krukas een center geslagen als merkteken.
1. Zet cilinder 1 in het B.D.P beide nokken van de nokkenas wijzen dan gelijk omhoog.(Cilinder 1 zit aan de distributiekant van de motor)
2. Op het vliegwiel zie je 2 pennen (pennetjes)
3. Draai het vliegwiel nu zo, dat de pennen aan de rechterkant ongeveer gelijk boven en onder een denkbare horizontale lijn, door het hart van de krukas gaan. De onderste pen maakt dan een hoek van ong. 15 graden met de horizontaal (-15 graden ! )
4. Breng dan de bouten aan met 70 Nm.
Timen

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2006 22:41 #1135129 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Stift
Hallo Timen

Meestal zit zo'n vliegwiel toch met zes bouten vast en kan het vliegwiel er maar op zes manieren op, of vergis ik me.

Mij lijkt, dat een streepje met een (lak)stift dan ook werkt.

Groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2006 23:00 #1135131 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zoals ik al zei..

H. de Vos Lidnr 165, 945 Polar, '94, 444.444 km

Zoals ik al zei: Stom, stom, stom..
Bedankt voor de aanwijzingen, ga morgen direkt aan de gang.

Hans

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2006 23:34 #1135134 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Krukasbouten

Mathy,
Bij de B200-230 motoren zit de krukas bevestigd door maar liefst acht bouten.Deze bouten zitten helaas voor Hans gelijkmatig in de omtrek verdeeld. Tel maar uit hoeveel mogelijkheden er dan zijn.
Er zijn ook motoren waar de bouten ongelijk in de omtrek verdeeld zitten zodat het niet mogelijk is om het vliegwiel er verkeerd op te zetten.
Timen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2006 23:37 #1135135 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch wel handig
... zo'n draadje...

Anders had ik die fout rustig zelf ook gemaakt. Ben namelijk gewend van alle andere merken waar ik tot dusver aan gesleuteld heb dat het vliegwiel maar op 1 manier past!

Die had ik er dus rustig zonder kijken afgepakt, erop rekenend dat er een paspennetje, ongelijke boutafstand of dat soort dingen op zat... verraderlijk!

Marcel
'87 744 Turbo, B200ET

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2006 08:49 #1135146 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Vliegwiel aanbrengen

Hans,
Let er wel op dat de krukaspoelieindicator op 0 graden staat. Dan staat de moter in zijn B.D.P. Alleen op de nokkenas letten is niet voldoende. (50 % kans!)
Timen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2006 21:40 #1135229 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is gelukt!!

H. de Vos Lidnr 165, 945 Polar, '94, 444.444 km
Bak er weer af gehad, en vliegwiel weer gemonteerd. Voor de zekerheid de bak en koppeling nog niet gemonteerd, alleen de startmotor. Gelukkig liep 'ie meteen goed, en kon alles er weer op en aangehangen. Voordeel is wel dat ik de bak er nu binnen een uurtje af heb, dus als de koopeling nog eens vervangen moet worden dan is dat een fluitje van een cent.
Ben trouwens niet onder de indruk van de manier waarop Volvo dit vliegwiel ontworpen heeft. De twee pennetjes die als referentie dienen zitten aan de verkeerde kant!! Een merkteken op de krukas en op het vliegwiel, of nog beter een pennetje en een gat, zouden het geheel een stuk makkelijker te monteren maken.
Hans

Moderators: Jerry Stam