Open luchtfilter

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2006 00:02 #1053925 door André Struis
Open luchtfilter is gemaakt door André Struis

Zijn er mensen met foto's van open luchtfilters ingebouwd in een 900 met een FK blok.
Ik heb een open luchtfilter aangeschaft met de juiste diameter.
Ik wil van aluminium plaat, 5-6 mm dik, een soort scheidings-wandje maken in de motor ruimte. de luchtmassameter hieraan bevestigen, en met een bocht het luchtfilter eraan schroeven.
Het scheidings wandje is bedoeld om te voorkomen dat er warme lucht aangezogen wordt (die door de radiateur is geweest).
Misschien kan ik door het zien van foto's hiervan m'n idee nog wat verbeteren.

BVD Andr�©

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2006 08:41 #1134853 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Luchtpijp
Hey Andre,

Op m'n vorige auto had ik een open luchtfilter. Om te vermijden dat 'ie warme lucht aantrok heb ik een stukje pijp eronder gehangen en dat helemaal onderaan vastgemaakt, net achter een luchtgat in de bumper. De lucht moet wat verder reizen maar het is allemaal koude lucht - ook als de motorruimte warmer wordt blijft de lucht koud.

Welk type/merk filter heb je gekocht?

--
945 '92 B200 FT - 306000 km - lid 728
transentience.com

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2006 02:50 #1134927 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Lucht filter

Andre Struis - lid 514 945 LPT + CHIP
Autostyle, die hebben er een aantal soorten en maten, K&N look a like.
Ik zag hem liggen in een vitrine van een autoshop, het was nog de goeie diameter ook, 17 Euri's.
Ken je niet voor tobbe, dacht ik.
Groet Andr�©

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2006 03:30 #1134930 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Open luchtfilter
Let wel, een open filter monteer je alleen voor de looks en het geluid. Niet voor het vermogen. De standaard Volvo airbox heeft meer dan zat flow om met hoogstens een drop-in K&N zeer hoge vermogens te halen. De meeste lampekappies (open filters) hebben dan ook een veel kleiner filter oppervlak dan het originele filter en zijn feitelijk een verslechtering. Maarja, het klinkt en oogt wel leuk.

Een koude lucht buis die op het filter wijst helpt wel wat tegen het aanzuigen van warme lucht, maar een open filter zuigt toch rondom aan en dus toch ook warme lucht. Experimenten met temperatuur sensoren hebben dat aangetoond... je moet zo'n filter heel goed afschermen wil ie echt alleen maar koude lucht aanzuigen. Dat overdrijft Andr�© dus zeker niet!

Alleen aan de ongefilterde kant is het originele filterhuis m.i. voor verbetering vatbaar (nog niet gestaafd met tegendruk metingen trouwens) ; daar kan je mooi die dikke buis op aansluiten dan. De thermostaatklep met een paar haakse bochten en de keuze uit twee vrij dunne buizen oogt wel een beetje als bottleneck. Binnenkort maar es wat aan doen ;)

Marcel
'87 744 Turbo, B200ET

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2006 08:20 #1134933 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Akkoord
Ben ik het helemaal mee eens. Mijn luchtfilter was eigenlijk geen open luchtfilter maar een 'twister'. Een afgesloten systeem waar je dus een buis aan kan vastmaken om koele lucht aan te zuigen. Hij zuigt dan alleen lucht door die buis. En die buis krijgt turbulentie binnenin dus dan lijkt het alsof je een kleine V8 hebt. Maar vermogenstoename heb ik er indertijd niet aan bemerkt - zuiniger werd 'ie ook al niet.

--
945 '92 B200 FT - 306000 km - lid 728
transentience.com

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2006 13:21 #1135548 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Re: Open luchtfilter

struis schreef : Ik wil van aluminium plaat, 5-6 mm dik, een soort scheidings-wandje maken in de motor ruimte. de luchtmassameter hieraan bevestigen, en met een bocht het luchtfilter eraan schroeven.
Het scheidings wandje is bedoeld om te voorkomen dat er warme lucht aangezogen wordt (die door de radiateur is geweest).

Aluminium is nu net het minst geschikte materiaal voor dit doel: warmtegeleidings-coeffiecient van aluminium is zelfs nog hoger dan dat van staal. Kunstof zou een beter materiaal zijn..maar dat ziet er minder fraai uit, en is lastiger te maken.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2006 14:15 #1135552 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Eerder gedaan

Neem eens contact op met Robert van Muijen, of met Rob van Kol, die hebben lopen spelen met airboxes.
@Marcel: ik heb ergens een stuk over de nodige tegendruk die door alle obstructies wordt veroorzaakt in de airflow, ik zal het opzoeken en toesturen. Komt van Turbobricks dacht ik.
Willem van Strik
<font color="#ff0000">moderator</font>
Volvo 764GLE 1985 B28E 250.275 km
Volvo 945GL 1990 B230FB LPG 400.083 km
While (!asleep()) sheep++;

Moderators: Jerry Stam