hoog verbruik 780 b280e v6

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2006 15:34 #1053758 door V700 register
hoog verbruik 780 b280e v6 is gemaakt door V700 register

Ik ben recentelijk met deze wagen aan het rijden, en alhoewel ik op voorhand wist dat het verbruik van deze V6 behoorlijk zou zijn , vind ik 20liter op honderd kilometer wel wat veel.
Bij navraag zou het gemiddelde verbruik bij normaal gebruik rond 16 liter liggen (info herwig, heb ook al melding van 14l /100 km gekregen)
Daarom zou ik alles een keer willen controleren ivm het injectiesysteem. Heeft er iemand nog een tip voor me?
Ter info : de wagen rijdt perfect, motor start goed, draait mooi in stilstand, pakt goed aan. Net een compressietest uitgevoerd en dit is ook in orde. drukregelaar benzine gecontroleerd.
wel opgevallen dat de uitlaat voor de kat. een beetje lekt.
Wat ik nog wil uitvoeren: kleppen regelen, injectoren controleren en de extra tips die jullie me nog kunnen bezorgen?
Indien ik geen oplossing vind , dan mijn volgende vraag: Wie van jullie heeft ervaring met dit motorblok op LPG en mag ik daar eens over contacteren?(binnenkort rij ik eens langs herwig voor extra info)
Alvast Bedankt!!
johan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2006 16:20 #1134203 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uitlaatlek
Als dat lek voor of dichtbij de lambdasensor zit, dan beinvloedt het die, en kan zo een verhoogd verbruik veroorzaken (naast zakken voor de CO-test bij de APK - als ie op de lekke uitlaat niet al afgekeurd zou zijn).

Marcel
'87 744 Turbo, B200ET

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2006 02:10 #1134267 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik sluit mij aan bij

ik sluit mij aan bij Marcel.
Toch een paar extra nakijkpunten:
Je kan overwege een eventuele airco-riem los te leggen. Dan draait de compressor niet mee. dat scheelt
check ook eens of misschien je koelfin bij koude motor toestand stroef meedraait. Dat hoort ie niet te doen, hij moet vrij kunnen meedraaien maar wel tegen te houden zijn. (freewheelstand) als de fan niet tegen te houden is is de thermokoppeling kapot
Een ander iets is de kleptiming, als deze 1 tand fout staat zal de motor wel lopen maar niet optimaal. Als je een verstelbaar nokkenastandwiel (of wielen?V6 2x nokkenas? of 1 onderliggend?)hebt kan je de nokkenas eens een graad of 3-4 vroeger laten zetten, de koppelcurve wordt dan naar iets vroeger verschoven in de toerenband, je hebt bij een lager toerental al maximaal koppel en dat komt de zuinigheid ten goede.
Verder is je koelwatertemperatuur van aardig grote invloed op de zuinigheid, als de motor te koud draait draait �­e minder efficient en te lang op verrijkt mengsel na een koude start. Je kan dit corrigeren door het warmste type thermostaat te laten plaatsen.(90C?92C?) De rest van het koelsysteem moet dan wel optimaal zijn.Ook de koelsysteemdop moet goed druk kunnen houden. Het vervangen van een thermostaat kan sowieso geen kwaad, ik doe er minimaal 1x per 2j een nieuwe in vlak voor de winter.
staat de ontsteking goed afgesteld? Zijn de bougies in goede conditie en goed afgesteld? Verdelerkap en rotor netjes? bougiekabels nog wel OK? (erg belangrijk!)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2006 13:35 #1134300 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog twee tips voor lager verbruik

1) Je zou ook kunnen overwegen om XADO te gebruiken (wordt ook in racemotoren tijdens Parijs-Dakar gebruikt), wat eventuele slijtage van de koppen van de zuigers zou herstellen. Ik heb lang getwijfeld om dat in mijn B280F te goien, maar ik las positiever commentaar op internet hierovern het feit dat XADO zelf aangeeft dat het product slechts om de 50000km hergebruikt moet worden (wat dus tot weinig winst leidt op korte termijn voor het bedrijf) heeft mij overhaald om het spul toch in mijn motor te gooien. De motor draait nog steeds even soepel, maar sindsdien verbruikt ie op de snelweg ca. 2l / 100km minder, wat nu dus op ca. 12l / 100km komt en dit bij een gemiddelde snelheid van 130 km/u. Echter, bij korte afstanden in stad en bij koud weer verbruikt hij nog steeds 20l / 100km. Die B280s zijn echt geen motoren voor korte afstanden!! (zie ook XADO in ander onderwerp)
2) Ik weet niet wat je nu tankt, maar probeer ns Q8-benzine. Ik merk dat het verbruik met Q8-benzine tot ca. 2l/100km lager ligt dan met ANWB-tankstation, SHell en Texaco-benzine. Toen ik mijn auto kochte, verbruikte hij met Shell en Co-benzine 16l/100km op autosnelweg met gemiddelde snelheid van 130km/u!!! Daarna ben ik naar Q8-benzine overgestapt waarbij het verbruik daalde naar ca. 14l/100km en nu na XADO dus 12l/100km.

Succes!
1990 witte 764 GLE - V6 PRV B280F-motor en AW72-transmissie - 177d km De betaalbare Limousine!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2006 17:14 #1134311 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tips verbruik
Alvast bedankt voor alle tips!!
Dit weekend word dus een sleutelweekendje, waarin ik al jullie suggesties zal overlopen. Dat XADO additief wil ik ook zeker eens proberen!!
Een verbruik van 12l/100km als eindresultaat zou prachtig zijn. je weet maar nooit.
over injectoren, luchtmassa en lambda sonde ( het lekje word zeker gedicht) word blijkbaar niet echt gesproken. Mag ik ervan uit gaan dat als de wagen correct rijdt, ik het hoge verbruik hier niet moet zoeken?
nogmaals bedankt,
Johan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2006 22:34 #1134348 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic als je geen errorcodes hebt

als je geen errorcodes hebt in je ecu dan niet direct, nee.
Als er echt dingen kapot zijn moet je dat altijd merken in de drivebility.
Wat je ook nog eens kan doen is eens 1 of 2 of 3 flesjes injectorcleaner bij een halvetank benzine gooien, dat zal de injectoren goed doen (verbetert spraypatroon, beter menging van brandstof met lucht, beter verbranding, zuiniger.)

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2006 22:57 #1134353 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Koelvloeistof

Mijn 760 (B28E) werd in het begin niet zo geweldig snel warm (als in, watertemperatuur pas normaal na circa 10 km rijden, olietemperatuur pas na ruim 30). Toen ik de koelvloeistof had ververst (origineel Volvo groen in de voorgeschreven verhouding, gebruik voor deze aluminium motor maar niets anders) liep dat voor de wtertemperatuur terug naar minder dan 5 kilometer.
Een verschil in het verbruik heb ik daarbij niet gemerkt (de mijne haalt 1:8 bij normaal rijden) overigens.
Als je bougiekabels vervangt, neem dan originele kabels: after-market geeft vaak een signaal niet door dat via cilinder 1 hoort te komen. Dat beinvloed de loop dan aanzienlijk.
Willem van Strik
<font color="#ff0000">moderator</font>
Volvo 764GLE 1985 B28E 250.275 km
Volvo 945GL 1990 B230FB LPG 397.583 km
While (!asleep()) sheep++;

Moderators: Jerry Stam