kantelende zuiger

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2006 10:50 #1053712 door V700 register
kantelende zuiger is gemaakt door V700 register

Hallo allemaal
Mijn b200ft motor heeft volgens de volvo een kantelende zuiger.
Met het rijden merk ik echter niets,hij trekt als een lier en geen olie verbruik.
De volvo garage zei dat hij er oud mee kan worden.
Hoe denken jullie hierover?
Komt dit vaker voor??
Gr chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2006 18:57 #1134002 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt, komt heel vaak voor

Klopt, komt heel vaak voor bij deze motoren, het is minder merkbaar bij gebruik van synthetische olie.
Het zit besloten in het design van het drijfwerk, heb ik me laten vertellen. Ze worden er inderdaad oud mee. Ik zou er niks aan doen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2006 22:13 #1134021 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic he jan

bedoel je dat specefiek voor de b200ft motoren vaak voor komt?
Hoe moet ik dat technisch zien?
Je zou theoretisch gezien denken dat er olie verbruik moet zijn,maar helemaal niks in mijn geval.
Er zit nu havoline 10w40 op,kan er dan zomaar een vol synthetichse olie op??

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2006 23:21 #1134029 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic het geldt voor alle

het geldt voor alle 'redblock' 8 (en ik meen ook 16) kleppers.
technische verklaring, daar weet ik net niet het fijne van maar het heeft te maken met de geleiding van de zuiger/drijfstang combinatie, die is bij Volvo zuiger-geleid, .(fixering van de zuiger is dan bepalend hoe de combinatie in krukas-richting geleidt wordt)
bij andere fabrikanten is dit vaak drijfstanggeleid.(fixering van de drijfstang is dan bepalend hoe de combinatie in krukas-richting geleidt wordt)
Andere auto's die hier ook 'last' van hebben zijn oude BMW's 02-serie, 316, 318.Dus de M10 4cil motoren Dus beslist niet de eerste de beste, al mijn oude BMW'tjes hadden dit ook net als mijn '91-er 940turbo B230FT.
Voor een turbo-motor is synthetische olie bij uitstek geschikt omdat deze tegen hogere temperaturen bestand zijn (die zoals je weet in de turbolagering voorkomen) Als je altijd op normale olie hebt gereden moet je eens de oliedop losnemen en er met een zaklamp in schijnen. Als de nokkenasruimte over aangekoekt is met zwarte drab dan doe er maar geen synthetische olie in maar rij door met de zelfde soort, (als de zwarte drab loskomt en gaat zweven kunnen oliekanaaltjes verstopt raken.)
zijn de nokkenas en de klepveren e.d. lichtbruintjes of zelfs schoon dan doe er gerust synthetische olie in.(bv 10W50 of 10W60, Shell Helix, Mobil 1 of Castrol RS, niet lager dan 10Wxx gaan, dus nooit 5W30!! Daar zijn deze motoren niet op gebouwd! Hoger kan alleen in nood in de zomer: 15W50)
Wel na de switch even de eerste keer een 2500km eerder olie en filter wisselen, daar zal dan extra troep in zitten. Hierna kan je weer gewone intervallen aanhouden.
Olie is voor turbo-motoren een stuk kritischer dan voor motoren zonder. Ook het peil moet je eigenlijk liever niet tot op het minimum laten terugzakken omdat de olie ook koelende eigenschappen heeft en minder olie in het systeem is minder koeling (bv van de zuigerbodems want daar zitten sproeiers!) Dus liever 2x een half litertje bijvullen dan 1x 1L

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2006 17:49 #1134102 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pistonpen

Er is een oplossing voor maar dat zal wel een kostbare zaak worden dus eerst maar eens wat uitleg.
Bij de volvo motor zit het gat van de pistonpen in het midden van de zuiger en als de zuiger door de explosie naar beneden geduwd word drukt hij de drijfstang ook naar beneden die op zijn beurt de krukas in beweging brengt.
De drijfstang zit boven dus vast aan de zuiger die op en neer beweegt en onder zit hij vast aan de krukas die draait.
De drijfstang gaat dus van een rechte positie naar een scheve positie en doordat de drijfstang scheef staat drukt deze de zuiger weer aan 1 kant tegen de cilinderwand aan.
Daardoor slijt de zuiger scheef af na verloop van tijd.
Om dit te verminderen kan je de pistonpen iets uit het midden zetten en dan is het probleem een stuk minder.
Hoe doe je dit?
Neem overmaats pistonpennen en ruim de gaten in de zuiger naar 1 kant op zodat het gat uit het midden komt te staan.
Dit is dus een werkje waar je waarschijnlijk voor naar een gespecialeerd bedrijf moet gaan.
En omdat onze volvo motoren erom bekend staan dat ze makkelijk een half miljoen km aan kunnen lijkt me dat erg overbodig.
mvg Jerry.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2006 19:40 #1134109 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Re: kantelende zuiger

scaniar164 schreef : Hallo allemaal
Mijn b200ft motor heeft volgens de volvo een kantelende zuiger.
Met het rijden merk ik echter niets,hij trekt als een lier en geen olie verbruik.
De volvo garage zei dat hij er oud mee kan worden.
Hoe denken jullie hierover?
Komt dit vaker voor??
Gr chris

Uhm kan oud mee worden maar an ook heel snel er mee ophouden bij mij hield een gekantelde zuiger er met een formidabele plof er na twee jaar mee op (dit was wel een vw blok type jx wat in de t3 zit ) resultaat .......... een door tweeen gespleten zuiger zonder onderkant

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2006 21:06 #1134121 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nauwe passing pistonpen

De kantelende zuiger bij onze blokken komt doordat de passing van de pistonpennen aan de nauwe kant is.
Helemaal bij een koude motor is de passing nauw. En als dit het geval is wordt de zuiger door het kantelen van de drijfstang als het ware meegekanteld.
Mijn blok heeft ook last van kantelende zuigers en helemaal als mijn vrouw op stand oorlog het huis verlaat...
Dan heb ik weer een hele rit nodig om hem stil te krijgen.
Want om het mechaniek te sparen moet je het blok met rust laten totdat de zuigers warm zijn geworden.
Helemaal 's winters. Dan ga ik bijna zonder gas te geven (automaat) met max. 1500toeren van start.
Nog beter is even stationair te laten draaien.
Als de zuigers warmer worden dan zet het aluminium van de zuigers uit t.o.v. de pistonpennen. Zodra ze ver genoeg zijn uitgezet draaien de zuigers soepel genoeg om de pistonpennen om niet meer mee te kantelen met de drijfstang.
Het is dus zaak om met zo weinig mogelijk belasting de zuigers op temperatuur te krijgen.
Jan
940 estate '91 352.500km lpg

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2006 22:31 #1134137 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Re passing pistonpen

Ik kan het mis hebben maar volgens mij zit de pistonpen vast in de zuiger en zit er een glijlager in de drijfstang.
Bij het reviseren van mijn 7.5 liter V8 zaten de oude pistonpennen ook vast in de zuigers en bij de nieuwe zuigers was het ook zo.
Maar het kan best anders zijn bij de volvo maar ik denk het niet.
mvg Jerry.

Moderators: Jerry Stam