luchtfilterhuis 960
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-03-2006 22:48 #1053566
door bouke maas (GAST)
Ik was vanavond aan het proberen om de sproei-instalatie van de koplampwissers aan de gang te krijgen en om beter bij de slangen te komen heb ik het luchtfilterhuis gedemonteerd. (was trouwens ook aan een schoonmaakbeurt toe)
Wat me opviel was dat er in het huis een soort van klep zit en dat er twee slangen op aangesloten zijn. Mijn vraag is nu:
1 Waar is de klep voor en waardoor wordt hij aangestuurd?
2 Kan het zo zijn dat als de klep niet lekker meer scharniert, de motor niet genoeg lucht krijgt?
3 Waar gaat de uitgaande slang naar toe?
gr. Bouke
luchtfilterhuis 960 is gemaakt door bouke maas (GAST)
Ik was vanavond aan het proberen om de sproei-instalatie van de koplampwissers aan de gang te krijgen en om beter bij de slangen te komen heb ik het luchtfilterhuis gedemonteerd. (was trouwens ook aan een schoonmaakbeurt toe)
Wat me opviel was dat er in het huis een soort van klep zit en dat er twee slangen op aangesloten zijn. Mijn vraag is nu:
1 Waar is de klep voor en waardoor wordt hij aangestuurd?
2 Kan het zo zijn dat als de klep niet lekker meer scharniert, de motor niet genoeg lucht krijgt?
3 Waar gaat de uitgaande slang naar toe?
gr. Bouke
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-03-2006 08:04 #1133183
door V700 register
Ik vermoed dat je de klep bedoelt die ervoor zorgt dat bij een koude motor warme lucht uit de motorruimte wordt toegevoerd naar het luchtfilter, en bij een warme motor koude lucht. De klep reageert volgens mij d.m.v. een bi-metaal als ik me niet vergis.
De uitgaande slang gaat waarschijnlijk naar een plek waar de toevoer van koude lucht gegarandeerd is, en het risico op opspattend water dat opgezogen kan worden minimaal is. Bij mijn 740 loopt de uitgaande slang onder de ventilator door en buigt dan naar achteren.
Wouter van Pernis
Lidnummer 718
Volvo 740 2.3 GL, 1989, automaat, B230F, lpg
Beantwoord door V700 register in topic Ik vermoed dat je de klep
Ik vermoed dat je de klep bedoelt die ervoor zorgt dat bij een koude motor warme lucht uit de motorruimte wordt toegevoerd naar het luchtfilter, en bij een warme motor koude lucht. De klep reageert volgens mij d.m.v. een bi-metaal als ik me niet vergis.
De uitgaande slang gaat waarschijnlijk naar een plek waar de toevoer van koude lucht gegarandeerd is, en het risico op opspattend water dat opgezogen kan worden minimaal is. Bij mijn 740 loopt de uitgaande slang onder de ventilator door en buigt dan naar achteren.
Wouter van Pernis
Lidnummer 718
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-03-2006 15:51 #1133211
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic klopt
Die klepstand is afhankelijk van de luchttemperatuur. Dat gebeurd met behulp van een waselementje. Meestal doen die het niet meer zo goed na een jaartje of 10. En dan blijft de klep op de voorverwarmde lucht stand staan. Ik meen dat de klep al bij 15 graden, of zoiets, helemaal op "koud" moet staan. Nu je hem er toch uit hebt kun je het mooi controleren.
Joost.
Joost.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-03-2006 14:23 #1133349
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic concequenties
Wat is het gevolg van een defecte klep? Volgens mij doet die van mij het al jaren niet meer, maar ik kan niet zeggen dat de auto het er minder om doet. Bovendien wordt de koude lucht bij mij aangezogen direct aan het uiteinde van de klep. Er zit geen slang aan of zo. Wel is er een metalen plaatje tegen de opening achter de gril gemonteerd. Wat kan hier de reden van zijn?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-03-2006 08:55 #1133410
door V700 register
Ik heb de ervaring (ook met andere merken voorheen) dat het effect gering is. In theorie wil je bij de koude start dat de motor zo snel mogelijk opwarmt, en zodra de motor warm is wil je zo koud mogelijke lucht hebben (want meer zuurstof per volume-eenheid). In theorie heb je bij een goede koude luchtaanvoer iets meer vermogen, maar ik heb nog bij geen enkele voorgaande auto de ervaring gehad dat dit duidelijk merkbaar was. Bij mij stopt de koude luchtaanvoer ook bij de klep en mist de slang/snorkel omdat er een plaatje gemonteerd zit (met daarop een koolstoffilter). Ik denk dat ik dat maar even zo laat. Ik kan me voorstellen dat erg warme lucht door je luchtfilter niet zo fijn is voor de LMM.
Wouter van Pernis
Lidnummer 718
Beantwoord door V700 register in topic gering effect
Ik heb de ervaring (ook met andere merken voorheen) dat het effect gering is. In theorie wil je bij de koude start dat de motor zo snel mogelijk opwarmt, en zodra de motor warm is wil je zo koud mogelijke lucht hebben (want meer zuurstof per volume-eenheid). In theorie heb je bij een goede koude luchtaanvoer iets meer vermogen, maar ik heb nog bij geen enkele voorgaande auto de ervaring gehad dat dit duidelijk merkbaar was. Bij mij stopt de koude luchtaanvoer ook bij de klep en mist de slang/snorkel omdat er een plaatje gemonteerd zit (met daarop een koolstoffilter). Ik denk dat ik dat maar even zo laat. Ik kan me voorstellen dat erg warme lucht door je luchtfilter niet zo fijn is voor de LMM.
Wouter van Pernis
Lidnummer 718
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-03-2006 10:04 #1133415
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mee eens
Maar dan zou ik wel de alu slang er af halen. Anders krijgt ie toch wel behoorlijke warme lucht als de motor op temp is. En dat lijkt me niet goed voor de LMM.
Of de klep vastzetten met een parker op koude lucht.
Als je het wilt repareren; het was-elementje is zogenaamd niet leverbaar voor de 960, maar het is hetzelfde ding als in de 850. En daar is ie wel los leverbaar. Anders zou je voor de 960 een nieuw luchtfilterhuis moet kopen.
Joost.
Of de klep vastzetten met een parker op koude lucht.
Als je het wilt repareren; het was-elementje is zogenaamd niet leverbaar voor de 960, maar het is hetzelfde ding als in de 850. En daar is ie wel los leverbaar. Anders zou je voor de 960 een nieuw luchtfilterhuis moet kopen.
Joost.
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-03-2006 10:05 #1133416
door bouke maas (GAST)
Bouke 940 estate
Ik heb de klep maar even schoongemaakt en met wd 40 ingespoten. Nu beweegt hij weer. Het grappige is dat de stand van de klep enderdaad anders was bij - 4 buiten dan bij 18 graden binnen. Ik neem aan dat hij dan dus nog wel werkt. Ik zal hem voortaan bij de onderhouds beurten controleren op wat ie doet.
bedankt voor de info iedereen.
gr. bouke
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic schoongemaakt
Bouke 940 estate
Ik heb de klep maar even schoongemaakt en met wd 40 ingespoten. Nu beweegt hij weer. Het grappige is dat de stand van de klep enderdaad anders was bij - 4 buiten dan bij 18 graden binnen. Ik neem aan dat hij dan dus nog wel werkt. Ik zal hem voortaan bij de onderhouds beurten controleren op wat ie doet.
bedankt voor de info iedereen.
gr. bouke
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-03-2006 19:00 #1133555
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Antwoord
1. Is al uitgebreid, en correct, beantwoord
2. De motor krijgt wel voldoende lucht, maar mogelijk niet koud genoeg, of juist te koud.
3. Aan de standenklep zit een flexibele slang, die naar een aansluiting op het hitteschild om het eerste uitlaatdeel zit. Op die manier wordt kort na het starten warmere lucht aangezogen. Zodra de motorruimte op temperatuur is, sluit de klep zich en wordt koude lucht aangezogen. Bij vroege types via een snorkel direct vanachter de grille, bij veel latere types is deze echter weggelaten en de opening dichtgemaakt met een plaatje.
Willem van Strik
<font color="#ff0000">moderator</font>
Volvo 764GLE 1985 B28E 250.275 km
Volvo 945GL 1990 B230FB LPG 397.583 km
While (!asleep()) sheep++;
2. De motor krijgt wel voldoende lucht, maar mogelijk niet koud genoeg, of juist te koud.
3. Aan de standenklep zit een flexibele slang, die naar een aansluiting op het hitteschild om het eerste uitlaatdeel zit. Op die manier wordt kort na het starten warmere lucht aangezogen. Zodra de motorruimte op temperatuur is, sluit de klep zich en wordt koude lucht aangezogen. Bij vroege types via een snorkel direct vanachter de grille, bij veel latere types is deze echter weggelaten en de opening dichtgemaakt met een plaatje.
Willem van Strik
<font color="#ff0000">moderator</font>
Volvo 764GLE 1985 B28E 250.275 km
Volvo 945GL 1990 B230FB LPG 397.583 km
While (!asleep()) sheep++;
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-03-2006 13:33 #1133622
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic droge lucht?
Kan het ook zijn dat bij regenachtig/vochtig weer meer vochtige lucht wordt aangezogen als alleen langs het hitteschild van de uitlaat lucht wordt aangezogen. ik heb wel het idee dat mijn volvo erg gevoelig is voor vochtig weer. Ik kan me voorstellen dat wanneer de lucht hoger onder de kap wordt aangezogen, droger is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-03-2006 13:47 #1133624
door V700 register
Als het goed is komt de lucht die via het hitteschild wordt aangezogen niet eens in aanraking met de buitenlucht.
Bovendien: tenzij het om plassen water gaat die rechtstreeks opgezogen worden is volgens mij het effect van meer of minder vochtbevattende buitenlucht gering. Er zit immers nog een luchtfilter tussen, en de weg tussen aanzuigopening naar inlaatspruitstuk is relatief lang.
Als de auto gevoelig lijkt te zijn voor vochtig weer zou ik het probleem eerder zoeken in bougiekabels of verdelerkap die wellicht niet meer helemaal in topstaat zijn.
Wouter van Pernis
Lidnummer 718
Beantwoord door V700 register in topic Als het goed is komt de
Als het goed is komt de lucht die via het hitteschild wordt aangezogen niet eens in aanraking met de buitenlucht.
Bovendien: tenzij het om plassen water gaat die rechtstreeks opgezogen worden is volgens mij het effect van meer of minder vochtbevattende buitenlucht gering. Er zit immers nog een luchtfilter tussen, en de weg tussen aanzuigopening naar inlaatspruitstuk is relatief lang.
Als de auto gevoelig lijkt te zijn voor vochtig weer zou ik het probleem eerder zoeken in bougiekabels of verdelerkap die wellicht niet meer helemaal in topstaat zijn.
Wouter van Pernis
Lidnummer 718
Moderators: Jerry Stam