Het nut van een Dakspoiler

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2006 13:37 #1132851 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic spoilers

Ik had op de T5R een mooi spoilerpakket standaard;
- auto staat standaard al lager op de wielen. (minder lucht onder de auto door)
- een diepe voorspoiler (maat sneeuwschuiver)
- de onderkant van de motorruimte is volledig dicht, de rest van de autobodem is al vrij vlak.(groundeffect?)
- een achterspoiler met omgekeerd vleugelprofiel (drukt de auto dus op de weg) Dat ding stak echt een 15cm achter de auto uit en er zat 5cm aan ruimte tussen achterklep en vleugeldeel.
- een achterbumper met een opening overdwars erin en ook weer een vleugelprofiel. (de bumper trekt dus de auto ook naar beneden met de lucht die onder de auto uit komt) Met de lucht wordt het turbulente onderdruk deel achter de achterruit opgevuld. Ik heb dat goed gemerkt toen ik een lekkend krukasoliekeerring had, de hele achterruit zat onder de oliespray die vanonder de auto naar boven werd geleid, zo tegen het raam. de raam bleef dus niet schoon...zelfs bij 250 lag die auto als een blok beton op de weg, superstabiel. Effect dus zeer goed te merken.
Destijds koos Volvo voor het British touring car kampioenschap de stationcar omdat deze aerodynamisch gunstiger was t.o.v. de sedan. Marketing technisch was zo'n stationcar ook leuk natuurlijk, Jan Lammers kon het niks schelen, die reed met alles hard. Het jaar erna verbood de organisatie de stationcars en is Volvo met de sedan verder gegaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2006 16:55 #1132860 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Station verboden?
Ik heb indertijd begrepen, dat de reden om met de sedan verder te racen was, dat de regels kwa achterspoiler waren veranderd (lees: een grotere werd toegestaan). De sedan was daarbij in het voordeel, omdat er meer ruimte was voor een spoiler volgens de nieuwe regels, en daarmee het aerodynamisch voordeel van de station teniet werd gedaan.

Willem van Strik
<font color="#ff0000">moderator</font>
Volvo 764GLE 1985 B28E 250.275 km
Volvo 945GL 1990 B230FB LPG 397.583 km
While (!asleep()) sheep++;

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2006 17:36 #1132867 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Re: 4e remlicht!
Hallo Paul

Paul schreef : Hebben overigens allebei een 4de remlicht. Wat in Nederland niet mag.

Ik vraag me af, welk "kapot lampje" relais ze daarbij gebruiken. En of dat dan ook werkt zoals het hoort/verwacht wordt te werken.

Groetjes

Mathy

PS is dat alleen bij mij zo, of wordt die foto van jou/Paul bij meerdere mensen niet goed afgebeeld. Bij tijd en wijle is het net of de ruimte die voor de foto gebruikt wordt te klein is. In de breedte lijkt de foto samengedrukt, terwijl de onderste helft gewoon niet getoond wordt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2006 21:13 #1132886 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Willem: Dat is nieuw voor

@Willem: Dat is nieuw voor mij. Het verbod op stationcars heb ik vele jaren geleden ooit gelezen in een engels blad maar dat het uiteindelijk niet meer er toe deed kan ik me ook wel voorstellen.
Zo'n verbod is trouwens niet uniek, in de Volvo original cup (rally) is het regelementair ook uitgesloten om mee te doen met een stationcar..

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2006 22:23 #1132890 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Dezelfde spoiler, andere prijs
Hallo Paul, Volvisti

Paul schreef : Leveren dezelfde spoiler zo te zien.....

Maar naar het schijnt niet voor dezelfde prijs:

S.A.M. Steffanson: SEK 1980:-
ASD Tuning: Euro 125,61

Als ik het goed heb, moet je het bedrag in SEK delen door iets meer dan 8 om op het bedrag in euro's uit te komen. Da's ongeveer 250 Euro.

Groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2006 22:36 #1132894 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic omrekenen!?
volgens ABN Amro is 1980 SEK precies ââ??¬ 211.09, Wel iets minder dan ââ??¬ 250,- maar nog steeds een zeer respectabel bedrag voor iets wat toch niet veel meer schijnt te zijn dan een "opleukertje"
Groet Rene

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2006 10:48 #1132915 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Re: 4e remlicht!

Mathy schreef : Hallo Paul

Paul schreef : Hebben overigens allebei een 4de remlicht. Wat in Nederland niet mag.

Ik vraag me af, welk "kapot lampje" relais ze daarbij gebruiken. En of dat dan ook werkt zoals het hoort/verwacht wordt te werken. Groetjes Mathy PS is dat alleen bij mij zo, of wordt die foto van jou/Paul bij meerdere mensen niet goed afgebeeld. Bij tijd en wijle is het net of de ruimte die voor de foto gebruikt wordt te klein is. In de breedte lijkt de foto samengedrukt, terwijl de onderste helft gewoon niet getoond wordt.

Het "kapot lampje relais" ben ik nog aan het uitzoeken. Elders in een ander draadje staat al wat info wat ik nog moet na trekken. Verslag volgt. Heb geen last van de presentatie van de foto.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2006 22:01 #1142810 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Re: 4e remlicht!

Paul schreef :

Mathy schreef : Hallo Paul

Ik vraag me af, welk "kapot lampje" relais ze daarbij gebruiken. En of dat dan ook werkt zoals het hoort/verwacht wordt te werken. Groetjes Mathy PS is dat alleen bij mij zo, of wordt die foto van jou/Paul bij meerdere mensen niet goed afgebeeld. Bij tijd en wijle is het net of de ruimte die voor de foto gebruikt wordt te klein is. In de breedte lijkt de foto samengedrukt, terwijl de onderste helft gewoon niet getoond wordt.

Het "kapot lampje relais" ben ik nog aan het uitzoeken. Elders in een ander draadje staat al wat info wat ik nog moet na trekken. Verslag volgt. Heb geen last van de presentatie van de foto.

Hoi Mathy, Heb je het een en ander al uitgezocht.
Heb nu de spoiler, maar moet nog even achter zien te komen hoeveel weerstand de led lampjes hebben. Hoe doe ik dat?
En wat voor soort weerstand kan ik er dan tussen zetten, zodat het "kapot lampje relais" niet gaat branden?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2006 22:19 #1142812 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zie net in de gallerij een

zie net in de gallerij een 940 met achterspoiler , een rode , maar dat lijkt me best wel apart op een 940 hoe zou dat staan en w aar te krijgen?

940 2.3i GL LPG 09-'91

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2006 22:50 #1142817 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Oeps!
Hallo Paul

Ik heb wat dat betreft erg weinig meer gedaan.

Zowel m'n spoiler als m'n derde achterlicht liggen nog in de garage. In het derde achterlicht zit een peertje van 21 Watt. Op de LED balk van de spoiler staat 3 Watt. Ik heb nog even geprobeerd wat te berekenen, maar de weerstandwaardes die daar uit kwamen leken in de verste verte nog niet op wat de multimeter me vertelde. Dus heb ik de berekening maar weer gedelete. Daar zijn anderen ook gegarandeerd beter in.

Groetjes

Mathy

Moderators: Jerry Stam