Uitlaatgas lucht in interieur
- V700 register
- Nieuw lid
-
<font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif" size="2">Beste mensen,</font>
<font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif" size="2">Ik zou graag het volgende probleem willen voorleggen. De Volvo waar ik het over heb is een Volvo 940 polar Estate LPT uit 1998 Sinds een paar dagen is er een uitlaatgas/benzinelucht in de auto waarneembaar zodra de auto warm is en ik voor een verkeerlicht moet wachten op het groene licht. Ik zet de aanjager dan maar op 0 omdat het dan binnen niet is uit te houden. Zodra ik een paar honderd meter heb gereden verdwijnt deze geur weer. Ik heb in het verleden al eens de uitlaat vast moeten zetten tegen het spruitstuk omdat er destijds sprake was van een specifieke uitlaatrooklucht in de auto. Dit is nu niet het geval. Ik heb al eens flink het motorcompartiment op eventuele lekkages onderzocht maar tot nu toe niets kunnen vinden. Ik houdt me van harte aanbevolen voor suggesties van jullie kant hoe dit probleem te lijf te gaan.Alvast bedankt voor de reacties.</font>
<font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif" size="2">Groet, Rob</font>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
... van je benzinetank wellicht?
Joost
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zou ik kunnen checken. Ik moet de auto sowieso APK-klaar maken het komend weekend. Ik zal er aan werken en houdt je op de hoogte.
Bedankt voor je opmerking!
Groet, Rob
Update:
Heb afgelopen weekend alle slangen van de benzinetank die naar het motorcompartiment lopen onderzocht op lekkage, scheurtjes en verstopping. Alles lijkt goed te werken. Toch blijft de stank terugkomen zodra je stilstaat voor bijv. een verkeerslicht.Voor andere oplossingen heb ik nog gezocht op brickboard, daar is echter niets te vinden.Heeft iemand nog andere suggesties?
- V700 register
- Nieuw lid
-
In vervolg op het bovenstaande (alweer een tijdje geleden). Ik heb de oorzaak van het probleem gevonden, ik had er overigens lange tijd geen aandacht aan besteed. Je leert er een beetje mee leven.
Toen ik vorige week een een paar dagen vakantie had ben ik eens gaan zoeken en kwan toen bij de slangen van de carterventilatie terecht. Het bleek dat het slangetje van de carterontluchting, rechtstreeks naar het inlaatspruitstuk, (zo goed verstopt dat je het bijna niet ziet) over de lengterichting was gescheurd waardoor de gassen niet werden opgezogen door de vacuumwerking van dit spruitstuk, maar in het interieur terecht kwamen. Deze leiding is speciaal bedoeld om bij het stationair draaien van de motor, zonder de turbowerking, de gassen weer naar de verbrandingsruimte te transporteren.Na vervanging van dit slangetje bleek dit probleem opgelost. Een simpele oplossing dus.
Groet, Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoe kan er zoveel bagger in de carterafzuiging terecht komen,dat deze dichtslibt? Hoog olieverbruik oid??
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Rob, ook ik heb een soortgelijk euvel gehad (recent), maar hoewel het mosterd na de maaltijd is voor jou, vermeld ik het toch nog even 'ter lering ende vermaek' van anderen.rklok schreef : Het bleek dat het slangetje van de carterontluchting, rechtstreeks naar het inlaatspruitstuk, (zo goed verstopt dat je het bijna niet ziet) over de lengterichting was gescheurd waardoor de gassen niet werden opgezogen door de vacuumwerking van dit spruitstuk, maar in het interieur terecht kwamen.
Mijn klacht was identiek aan de jouwe, en het heeft me vele weken (en hoofdbrekens van diverse monteurs) gekost om er achter te komen dat de slang van de carterafzuiging los was gekomen van het blok. Op zichzelf een probleem van niks, maar door de bouw van de motor (3.0) is het erg moeilijk om het eenvoudig te constateren, en om de slang (nu met goede klem!) er weer op te zetten moest er van alles gedemonteerd worden om erbij te kunnen.
- Eric
- V700 register
- Nieuw lid
-
andere mogelijke oorzaak: een lekkende achterkleprubber...maar dan moetje het vooral tijdens het rijden merken (vacuum achter de achterklep zuigt uitlaatgassen erin.)
lekkende uitlaatspruitstuk