Volvo 940 estate koelvloeistof lekkage binnen onder mat aan bestuurderszijde

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2006 16:49 #1053423 door V700 register

<font face="arial,helvetica,sans-serif">Hallo allemaal,</font>
<font face="arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="arial,helvetica,sans-serif">Mijn volvo 940 2.3i uit 1991 lekt koelvloeistof aan de bestuurderskant onder de mat. Ik heb het forum doorgelezen en in eerste instantie de makkelijkste (en goedkoopste) oplossing gebruikt namelijk het toevoegen van een of ander goedje aan het koelvloeistofsysteem. Dacht dat ik eht had gered maar helaas het peil zakt nog steeds. Niet veel ongeveer 1 damespink op de 150 km maar ja het wordt wel een bende in mijn auto. Nu wil ik voordat ik em naar de garage breng eerst kijken of het niet een slang is aangezien ik het verlies aan vloeistof wel mee vind vallen. Het gaat namelijk 300 euro kosten voor het vervangen van het kraantje(?) en alles wat ik zelf kan verhelpen doe ik liever zelf. Nou ben ik geen techneut maar ben wel heel erg ge�¯nteresseerd en wil alles wel proberen. (In het ergste geval slepen naar de garage door de ANWB als ik het echt heb verknalt). Ik snap dat er slangen onder het schutbord lopen die lek kunnen zijn. Ik voel alleen nergens bovenaan lekkage maar wel onder de mat op de grond. Is dit een typisch geval van zwaartekracht? Ik hoop dat jullie me stap voor stap uit kunnen leggen hoe ik het beste te werk kan gaan, waar ik op moet letten en of het inderdaad niet al te moeilijk is om het kraantje eventueel zelf te vervangen (en de risico's hiervan).</font>
<font face="arial,helvetica,sans-serif">In ieder geval alvast mijn dank.</font>
<font face="arial,helvetica,sans-serif">Groet Ilja (een Volvoliefhebster maar helaas geen monteur)</font>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2006 16:55 #1132304 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koelvloestof

is waarschijnlijk de kachelradiateur.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2006 16:58 #1132306 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste hsanders, Is dit

Beste hsanders,
Is dit hetzelfde als het kraantje? Of weer iets nieuws? En kan ik dit met een beetje hulp zelf fixen.

Groet Ilja

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2006 17:05 #1132307 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koelvloestof

naar mijn mening is dat heel anders als het kraantje,klus zelf nooit gedaan maar wacht maar op bericht van de echte techneuten.

• clemens meijer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2006 21:53 #1132332 door clemens meijer
Beantwoord door clemens meijer in topic Ik zou het kachelkraantje

Ik zou het kachelkraantje even nakijken, is een vaak voorkomend probleem.
Het is een lastig klusje, maar zeker wel zelf te doen, en zeker voor veel minder dan 300 euro.

C. Meijer Lidnr 182

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2006 17:28 #1132399 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lekkage

<font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif">Hallo Ilja, ik heb dit probleem ook gehad met mijn 940.</font>
<font face="Verdana">Bleek afkomstig van de kachelradiator. Navraag bij "mijn" volvo dealer leverde op, kachelradiator 400 euro wat slangetjes en klemmetjes 40 euro en anderhalve dag arbeidsloon das ongeveer 1250 euro bij elkaar....dan maar zelf doen. Is een enorme klus vooral als je niet precies weet wat je los moet halen. Als je iemand vindt die het wel voor je wil doen kan ik nog wel even mailen wat je los moet halen en wat niet. Ik heb er op mijn gemak 2 en een halve dag overgedaan, omdat ik teveel heb losgehaald en soms niet wist hoe nu verder. Vooral de kachelklep is een tip waard. Overigens heb ik een "nieuwe" kachelradiator voor 40 euro gekocht via <a href=" www.onderdelenzoeker.nl "> www.onderdelenzoeker.nl en tesamen met inderdaad 2 slangetjes, die zijn zeker niet in voorraad bij elke dealer, voor zo'n 35 euro kon ik de klus klaren voor net geen 100 euro.
<font face="Verdana">Overigens kun je tijdelijk de lekkage stoppen door de slangen in de motorruimte door te verbinden. Je kachel werkt dan niet.</font>
<font face="Verdana">Maar die vervelende weje (hoe schrijf je dat) lucht en beslagen ramen zijn dan ff weg.</font>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2006 21:55 #1132438 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Re: Lekkage

ron volvo schreef : <font face="Verdana">Maar die vervelende weje (hoe schrijf je dat) lucht en beslagen ramen zijn dan ff weg.</font>

"wee&iuml;ge" lucht ...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2006 22:47 #1132443 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic W.

ron volvo schreef : <font face="Verdana">Maar die vervelende weje (hoe schrijf je dat) lucht en beslagen ramen zijn dan ff weg.</font>

Kristof E. schreef : "wee�¯ge" lucht ...

of gewoon 'wee�«'

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2006 10:55 #1133697 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waarschijnlijk is het niet

Waarschijnlijk is het niet je kachelradiateur maar de kachelpomp. Die gaat nog wel eens stuk. Ik heb het zelf net afgelopen week gehad. Was ineens 2 liter koelvloeistof kwijt. Die staat nu nog binnen in de auto. Ben el dagen bezig die in kranten te laten opnemen.
Remedie: dashboard onder het stuur openhalen. Kachelpomp zit dan tegen het schutbord aan. Van de verwarmingknop gaat er een kabeltje naar de kachelpomp. Daarmee regel je de hoeveelheid koelvloeistof die naar je verwarmingsradiator wordt gestuurd. Kachelpomp koste mij 65 euro. Vervangen twee uur werk. Is klerewerk omdat je er slecht bij kunt en je met het inzetten het kabeltje weer goed op de plaats moet zien te krijgen.
Die kachelpomp schijnt een zwak punt te zijn dat vaker kapot gaat. ik zou het eerst in die richting zoeken. Scheelt een hoop geld.
Succes!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2006 23:31 #1133771 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic pomp/kraan

Jan Beerling schreef : Waarschijnlijk is het niet je kachelradiateur maar de kachelpomp.

Is dat wat ik door anderen ook wel 'kachelkraan' heb horen noemen ?
H

Moderators: Jerry Stam