Aceton als toevoeging aan benzine of diesel?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2006 16:19 #1053302 door V700 register
Aceton als toevoeging aan benzine of diesel? is gemaakt door V700 register

<a href=" www.autoblog.nl/archive/2005/09/27/chipt..._is_uit_nagellak_rem ">Link Autoblog.nl
<a href=" cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/tv/vara/d...door/bb.20051024.asf ">Video De wereld draait door (item na 15 minuten)
In bovenstaande links wordt gesproken over het toevoegen van 0.15% aceton aan diesel en 0.20% aceton aan benzine.Door deze toevoeging zou de motor beter en ook zuiniger moeten lopen.
De reakties zijn veelal positief maar ik kan niet goed beoordelen of dit komt door het psychologisch effect (je denkt dat je zuiniger gaat rijden en geeft daardoor ook net wat minder gas waardoor je verwachting om zuiniger te gaan rijden bevestigd wordt) of dat het echt iets doet.
Zijn er onder de clubleden mensen die al aceton aan hun brandstof toevoegen (of ermee ge-experimenteerd hebben)?
Zijn er wellicht redenen om dit absoluut niet te gaan doen?
Groet,
Johan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2006 19:35 #1131591 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Homeopathie

0,15% is 1,5 promille.
Met zo'n promillage alcohol daar wordt ik zelfs niet dronken van
wellicht dat het beter is om zelf een slok te nemen, dat je er beter van gaat rijden?
Maar voor de rest is het zoiets als homeopathie, kwakzalverij dus.
en dan heb je gelijk: een self fulfulling prophecy.

Groeten,
+++t blijft behelpen+++

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2006 20:36 #1131597 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Promillages
Hallo Volvisti

@Jeroen: Promillages zeggen niet alles. Er is vergif dat al bij z�©�©r kleine hoeveelheden werkt. Maar ik vermoed dat het inderdaad flauwekul is.

Aceton wordt trouwens gebruikt als nagellakverwijderaar en als lijm voor plastik.

Bij chemische stoffen is het altijd verstandig om voorzichtig te zijn voor je ze mengt. Liefst een chemicus vragen of zoiets goed gaat. En als het echt werkt, waarom zouden de brandstofconcerns het dan niet toevoegen? Deze concerns besteden miljoenen aan research en ontwikkeling. En dat al zolang ze bestaan. De meeste middeltjes, of eigenlijk wel alle middeltjes, die naderhand aan de brandstof toegevoegd worden (en dan heb ik het even niet over injectorreinigers, etc.) zijn alleen maar goed voor de portemonnee van de verkoper en de fabrikant. En als je pech hebt voor de verkoper van jouw volgende auto. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Groetjes

Mathy

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2006 21:00 #1131598 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Bouke 940 estate � 

Bouke 940 estate

Hallo ,
Heb heb in de zomer met mijn diesel voor een gedeelte (tot 50%) op zonnebloemolie gereden en in de laatste maand aceton bijgemengd. Ik kreeg de tip van een vriend, die chemicus is, en die er zelf goede resultaten mee haalde. Ik heb zelf ook het idee dat het er zuiniger op word, maar omdat ik er ook zonnebloemolie bijmeng zijn de uitkomsten niet helemaal betrouwbaar.
Ik heb nu een liter thuisstaan en ik wil met de 960 binnenkorst proef op de som nemen.(temeer omdat deze auto cruisecontrol heeft en mijn diesel niet)
De theorie achter het verhaal is dat de aceton de oppervlaktespanning van de benzinedruppels verkleint: betere verneveling: = betere verbranding. Ik weet ook dat de aceton niet als verdunning bedoeld is, maar dat het iets op moluculair niveau doet. (wat precies weet ik niet meer want ik ben geen chemicus) Een vriendin van me die ook chemicus is beaamde het verhaal dat het zou kunnen werken.
Nu zijn er ongetwijfeld allerlei andere factoren van invloed, maar het beste is wel proef op de som nemen en kijken wat het voor jouw auto doet.
Tanken op rustige (windstille) dag; rijden; tanken met aceton zelfde stuk rijden met cruise-control en weer tanken en vergelijken.kwestie van even tijd voor maken.

Groet Bouke

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2006 21:26 #1131604 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic schraal

<font face="arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif">Ik maar denken dat aceton schraal zou zijn en dat is niet zo goed voor je klepzittingen.</font>
<font face="Tahoma"></font>
<font face="Tahoma">Aan de andere kant : waarom experimenteren als je hooguit enkele %-en zuiniger bent. Het lijkt op een tussen-de-oren-broodje-aap-verhaal.</font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif">
</font>
<font face="Tahoma">Mark I</font>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2006 23:01 #1131622 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aceton lijkt mij link want

aceton lijkt mij link want het is een sterk oplosmiddel...
ik weet echter wel dat in scandinavie volop op een mengsel van (m)ethanol en benzine wordt gereden, (m)ethanol is vluchtiger dan benzine en dat helpt bij het koud starten in de winter. Bovendien heeft het een hoog ron-getal: goed tegen het detoneren , ideaal dus voor turbo-blokken. (zie Saab, Ford Focus en S40/V50)

Moderators: Jerry Stam