Temparatuur instelling thermostaat
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2006 20:20 #1052675
door V700 register
Hallo allemaal,
Vandaag een nieuwe thermostaat in mijn 960 2.5 van 1995 gedaan omdat koelwater niet meer op temparatuur kwam, zelfs na dertig km kwam de meter maar weinig over de streep. Alles werkt nu weer prima, na twee km staat de meter al bijna in het midden. Ik zit toch nog met een vraag.
De oude Volvo thermostaat heeft een temp. instelling van 87 graden, de nieuwe van het merk facet heeft een instelling van 90 graden. Kan dit, in mijn ogen kleine verschil, in de zomer toch nog problemen opleveren bij b.v. trekken van de caravan?
Verneem graag jullie ervaringen.
Vriendelijke groeten,
Gerrie
Temparatuur instelling thermostaat is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal,
Vandaag een nieuwe thermostaat in mijn 960 2.5 van 1995 gedaan omdat koelwater niet meer op temparatuur kwam, zelfs na dertig km kwam de meter maar weinig over de streep. Alles werkt nu weer prima, na twee km staat de meter al bijna in het midden. Ik zit toch nog met een vraag.
De oude Volvo thermostaat heeft een temp. instelling van 87 graden, de nieuwe van het merk facet heeft een instelling van 90 graden. Kan dit, in mijn ogen kleine verschil, in de zomer toch nog problemen opleveren bij b.v. trekken van de caravan?
Verneem graag jullie ervaringen.
Vriendelijke groeten,
Gerrie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2006 20:31 #1127740
door V700 register
Het lijkt me geen probleem.
De motor word 3 graden warmer dan vroeger en daar merk je niks van.
De kachel zal het nu iets beter doen.
Ik kijk wel altijd of er een thermostaat in zit die luchtbellen doorlaat en zoniet dan boor ik er een klein gaatje in.
mvg Jerry
Beantwoord door V700 register in topic thermostaat
Het lijkt me geen probleem.
De motor word 3 graden warmer dan vroeger en daar merk je niks van.
De kachel zal het nu iets beter doen.
Ik kijk wel altijd of er een thermostaat in zit die luchtbellen doorlaat en zoniet dan boor ik er een klein gaatje in.
mvg Jerry
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2006 21:48 #1127745
door V700 register
<font face="arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif">Gerrie, het lijkt erop dat je een winterthermostaat heb geplaatst. Die zijn meestal iets "warmer" omdat het koelwater in de winter meer tijd nodig heeft om op te warmen.</font>
<font face="Tahoma">Je zult zien dat je auto iets zuiniger is nu er een andere thermostaat inzit. En als de boel te heet wordt : in jouw auto zit ( als het goed is, met ECC ) een 2-traps koelventilator. Er moet nogal wat gebeuren als de motortemperatuur op hol slaat.</font>
<font face="Tahoma"></font>
<font face="Tahoma">Dat verhaal over zuiniger komt niet helemaal uit de lucht vallen : toen 15 jaar terug de nieuwe 7-serie werd gepresenteerd hadden de auto's motoren onder de kap die bij vollast ongeveer 110 graden koelwater hadden ipv 90 graden. De motoren zouden iets minder NOx-en produceren en 3 % zuiniger zijn was het verhaal.</font>
<font face="Tahoma">Nu moet ik onmiddelijk toegeven dat ik dat nooit heb kunnen staven, want ik zou niet zo gauw een BMW kopen. Over dat merk heb ik het namelijk.</font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif">
</font>
<font face="Tahoma">Mark I</font>
Beantwoord door V700 register in topic winter thermostaat
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif">Gerrie, het lijkt erop dat je een winterthermostaat heb geplaatst. Die zijn meestal iets "warmer" omdat het koelwater in de winter meer tijd nodig heeft om op te warmen.</font>
<font face="Tahoma">Je zult zien dat je auto iets zuiniger is nu er een andere thermostaat inzit. En als de boel te heet wordt : in jouw auto zit ( als het goed is, met ECC ) een 2-traps koelventilator. Er moet nogal wat gebeuren als de motortemperatuur op hol slaat.</font>
<font face="Tahoma"></font>
<font face="Tahoma">Dat verhaal over zuiniger komt niet helemaal uit de lucht vallen : toen 15 jaar terug de nieuwe 7-serie werd gepresenteerd hadden de auto's motoren onder de kap die bij vollast ongeveer 110 graden koelwater hadden ipv 90 graden. De motoren zouden iets minder NOx-en produceren en 3 % zuiniger zijn was het verhaal.</font>
<font face="Tahoma">Nu moet ik onmiddelijk toegeven dat ik dat nooit heb kunnen staven, want ik zou niet zo gauw een BMW kopen. Over dat merk heb ik het namelijk.</font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif">
</font>
<font face="Tahoma">Mark I</font>
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2006 22:23 #1127749
door V700 register
Hallo Jerry,
Dat met die gaatjes begrijp ik niet helemaal, als de thermostaat open staat is er toch ook een weg vrij naar het expansievat voor luchtbellen.
De nieuwe zag er inderdaad anders uit, wel een verhoging maar gesloten.
Ben benieuwd naar je uitleg.
Gerrie
Beantwoord door V700 register in topic Thermostaat
Hallo Jerry,
Dat met die gaatjes begrijp ik niet helemaal, als de thermostaat open staat is er toch ook een weg vrij naar het expansievat voor luchtbellen.
De nieuwe zag er inderdaad anders uit, wel een verhoging maar gesloten.
Ben benieuwd naar je uitleg.
Gerrie
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-01-2006 11:07 #1127791
door V700 register
Hallo Gerrie
Als er een luchtbel onder je thermostaat zit dan hangt die niet in de koelvloeistof en dat kan er voor zorgen dat hij helemaal niet opengaat of veel te laat met alle gevolgen van dien.
Lucht geeft de warmte nu eenmaal minder goed door dan vloeistof.
De meeste thermostaten die ik in mijn handen heb gehad laten de luchtbellen wel door maar niet allemaal.
mvg Jerry
Beantwoord door V700 register in topic Uitleg
Hallo Gerrie
Als er een luchtbel onder je thermostaat zit dan hangt die niet in de koelvloeistof en dat kan er voor zorgen dat hij helemaal niet opengaat of veel te laat met alle gevolgen van dien.
Lucht geeft de warmte nu eenmaal minder goed door dan vloeistof.
De meeste thermostaten die ik in mijn handen heb gehad laten de luchtbellen wel door maar niet allemaal.
mvg Jerry
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2006 23:52 #1128242
door V700 register
Hallo Jerry,
Bedankt voor je uitleg, ik zal daar een volgende keer rekening mee houden.
De dag na het vervangen van de thermostaat begon na het starten van de auto het controlelampje van waternivo te branden, vloeistof was dus gezakt doordat aanwezige lucht via expansievat was verdwenen. Vloeistof bijgevuld en alles is weer piekfijn in order nu, auto wordt weer lekker snel warm, niet zo gek met de lage temparaturen van de laatste dagen.
Groeten,
Gerrie
Beantwoord door V700 register in topic Ontluchten
Hallo Jerry,
Bedankt voor je uitleg, ik zal daar een volgende keer rekening mee houden.
De dag na het vervangen van de thermostaat begon na het starten van de auto het controlelampje van waternivo te branden, vloeistof was dus gezakt doordat aanwezige lucht via expansievat was verdwenen. Vloeistof bijgevuld en alles is weer piekfijn in order nu, auto wordt weer lekker snel warm, niet zo gek met de lage temparaturen van de laatste dagen.
Groeten,
Gerrie
Moderators: Jerry Stam