Stille diesel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hey iedereen,
Sinds enkele tijd kan je in Belgie bij Total benzine stations diesel tanken die het motorgeluid zou dempen (nvdr "excelcium diesel" genoemd).Volgens mij werkt dit ook echt (vrachtwagen is er ook stiller door).
Nu vroeg ik mij af hoe zo iets in godsnaam wel kan werken, ontploffingsmotor blijft volgens mij toch altijd ontploffen. Stille plofjes ,geven die dan ook minder kracht ?
Gewoon uit nieuwsschierigheid, graag jullie reacties.Groetjes.........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Leuk dat je dit vraagt want ik vroeg me laatst af waarom uit de uitlaat van benzineauto's een duidelijker hoorbaar pulserend geluid komt (stationair draaiend) dan bij diesels.
De verklaring die ik bedacht was dat diesel niet zo snel verbrandt als benzine en daardoor in de uitlaat minder sterke drukgolven geeft elke keer dat een uitlaatklep opent... Misschien is tragere verbranding ook wel de reden dat diesels niet zo graag hoge toeren draaien als benzinemotoren...
Wellicht verbrandt die nieuwe diesel waar je het over hebt wel gewoon egaler zodat er minder trillingen ontstaan? Ik heb het trouwens al eens eerder gehoord: een vriendin van mij rijdt een 740 diesel, en die tankt tegenwoordig alleen nog maar BP Ultimate diesel. Volgens haar is de motor daarmee stiller en zuiniger dan met gewone diesel...
Lennard
1970 Amazon
1990 740 diesel (af en toe)
1992 240 Polar
- V700 register
- Nieuw lid
-
<font face="arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif">Een dieselmotor wordt alleen stiller door een rustigere verbranding.</font>
<font face="Tahoma">Audi ( VW eigenlijk ) heeft voor zijn TDI's een gefaseerde brandstof-inspuiting die bestaat uit 3 of meerdere inspuitmomenten per arbeidsslag. Op deze wijze ontploft de brandstof maar een heel zachtjes, maar wel een aantal malen achter elkaar.</font>
<font face="Tahoma">Gevolg is een "zachtere" verbranding en dus minder geluid. Tevens kun je op deze wijze de hoeveelheid in te spuiten brandstof aanpassen aan het gevraagde vermogen.</font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif">
Mark I
</font>
- V700 register
- Nieuw lid
-
In principe wordt je auto voorgestuwd door de ontploffingen in de gaskamer. Hoe groter die ontploffing, hoe meer je vooruit gaat. Da's volgens mij ook het principe van de turbo: meer lucht + meer benzine = grotere knal = sneller vooruit.
Stiller zou betekenen dat die inderdaad minder harde knallen geeft in de gaskamer. Er is dus waarschijnlijk toch iets aan toegevoegd wat vreemd genoeg minder verbrandt maar wel dezelfde/meer energie levert.
Of ik er wat van snap: nee.
--
945 '92 B200 FT - 306000 km - lid 728
transentience.com
- V700 register
- Nieuw lid
-
http://www.autokompas.nl/archief/2005/08/Schoner_zuiniger_sneller.html schreef :
Normale destilaat-benzine heeft een lage klopvastheid. Pas door het toevoegen van verschillende, geraffineerde klopvaste componenten ontstaat er een brandstof met een voor moderne motoren voldoende hoog octaangetal. Een hoger octaangetal jaagt de productiekosten van een liter benzine dan ook navenant omhoog. Aan de kant betekent een hogere klopvastheid ook dat (afhankelijk van het motorontwerp) een hogere verbrandingsdruk kan worden ontwikkeld v�³�³rdat er (zeer schadelijke) pre-detonatie optreedt. Een hogere verbrandingsdruk betekent dat de zuiger met meer kracht naar beneden wordt geduwd, en dus meer vermogen. De meeste benzinemotoren in personenauto's beschikken tegenwoordig over een klopsensor die is opgenomen in het motormanagementsysteem (zie de techniekpagina's van AK 13/2004 en 14/2004 'Motormanagement makkelijk gemaakt'); hiermee kan het ontstekingstijdstip en eventueel de turbolaaddruk worden geoptimaliseerd zodat de motor n�©t binnen de klopgrens blijft. Bij de meeste 'gewone' auto's werkt het motormanagement optimaal wanneer er brandstof met een octaangetal van 95 of hoger wordt getankt. Dat wil zeggen dat wanneer de motor in optimale conditie verkeert, er g�©�©n betere prestaties worden gehaald uit brandstof met een octaangetal van 97 of 98 dan met de 'gewone' Euro 95.Dieselinspuiting
Maar, zegt Paul Beckwith van BP, door slijtage en interne vervuiling van de motor wordt na verloop van tijd de gevoeligheid voor detonatie groter (met andere woorden, de 'klopgrens' is eerder bereikt) en dan zal met 95 octaan benzine het motormanagement niet meer de optimale waarden voor ontstekingstijdstip en/of turbolaaddruk kunnen bereiken (downward adaptation). Daarom zal er in veel gevallen ook bij deze auto's sprake zijn van een prestatieverbetering wanneer er benzine met een hoger octaangetal wordt gebruikt. Afgezien daarvan is er nog een aantal auto�s, naar de schatting van Beckwith vijftien tot twintig procent van het Europese wagenpark, waar het instructieboekje weliswaar Euro 95 als aanbevolen brandstof vermeldt, maar daarbij de aantekening maakt dat het tanken van brandstof met een hoger octaangetal tot hogere prestaties leidt.
Nu kan een hoger octaangetal niet direct een Unique Selling Point van V-Power, Ultimate en Excellium worden genoemd, want in de laatste twee gevallen gaat om een vervanger voor de reguliere Super Plus-benzine die altijd al een octaangetal van 98 had, terwijl V-Power met een octaangetal van 97 dan wel als vervanger van Shell Pura en alternatief voor Euro 95 wordt gemarket, maar Super Plus inmiddels bij de Shell-stations heeft verdrongen (in Duitsland heeft V-Power trouwens w�©l een octaangetal van 100). Een belangrijke andere prestatieverbeterende factor moet volgens de oliemaatschappijen gezocht worden in de verbeterde reinigende werking van de nieuwe brandstoffen. Alle drie merken claimen door het gebruik van nieuwe technologie�«n bij de samenstelling van het additievenpakket een veel krachtiger reinigend vermogen dan bij de bestaande brandstoffen, waardoor de opbouw van afzettingen in het inlaattraject en injectoren wordt voorkomen en al bestaande afzettingen voor een groot deel worden verwijderd. Afzettingen op inlaatkleppen bijvoorbeeld be�¯nvloeden niet alleen de doorstroming van het brandstof/ luchtmengsel negatief, ze absorberen ook een gedeelte van de ingespoten brandstof. Daardoor reageert de motor minder vlot op het gas. Bij dieselmotoren is de reinigende werking vooral belangrijk voor de brandstofinjectoren: bij vervuilde injectoren vermindert de flow vooral op het kritische moment van de eerste injectiefase dramatisch, aldus Beckwith.
Cetaan
Wat het octaangetal is voor benzine, is het cetaangetal voor dieselbrandstof. Omdat de dieselmotor zonder ontsteking van buitenaf werkt, moet de brandstof na inspuiting in de verbrandingsruimte in een zo kort mogelijke tijd ontsteken. Ontstekingsbereidheid is de eigenschap van een brandstof om in een dieselmotor de zelfontsteking in te leiden. Deze ontstekingsbereidheid wordt uitgedrukt in het cetaangetal: hoe hoger, hoe gemakkelijker de brandstof ontsteekt. Het uiterst ontstekingsgewillige n-hexadecaan (cetaan) heeft het cetaangetal 100; terwijl het bijzonder traag ontstekende methylnaphtaline het cetaangetal 0 heeft. Het cetaangehalte wordt vastgesteld met behulp van een proefmotor.Diesel nozzles
Voor het optimaal functioneren van moderne motoren - rustige loop, emissie van schadelijke stoffen - is een brandstof met een cetaangetal hoger dan 50 nodig; hoe hoger hoe beter. Volgens de Europese norm EN 590 moet het cetaangetal van diesel 51 bedragen: BP kwam echter bij het nemen van monsters uit Nederlandse tankstations die een representatief beeld van de markt vormen, een bandbreedte van 48-54 tegen. De monsters genomen van BP Ultimate diesel hadden een cetaangetal dat altijd boven 55 lag en gemiddeld 57 bedroeg. Ook de andere merken claimen een hoger cetaangetal.
--
945 '92 B200 FT - 306000 km - lid 728
transentience.com