Boter aan de oliepijlstok

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2006 19:31 #1052508 door V700 register
Boter aan de oliepijlstok is gemaakt door V700 register

Bij mijn 960 uit '95 2,5 liter heb ik een boterachtige substantie aan mijn oliepijlstok zitten als ik s'morgens mijn oliepijl controleer bij koude motor.
Hoe kan dat?
Lijkt me niet gezond, verkeerde olie misschien?
groet, Arnold

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2006 21:08 #1126901 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic boter?

nee, is niet gezond.
is het lang geleden dat je olie ververst hebt? rijdt je vaak korte stukjes? is de olie bijna beige boter achtig, kan duiden op lekke koppakking.
olie verversen, daarna nog boterachting na enkele ritjes waarschijnlijk lekke koppakking of iets dergelijks.dan komt er koelvloeistof bij de olie en wordt het een gelige brij. hoe is het peil van je koelvloeistof?
groetjes henri

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2006 21:47 #1126903 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je bent me voor, koppakking
Je bent me voor, koppakking was ook mijn idee

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2006 22:47 #1126912 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Boter aan de oliepijlstok

Het is een witte tot creme kleurige boterachtige substantie die ik alleen zie bij een koude motor. Olie-niveau neemt niet toe, olie is drie maanden oud en heeft 4000 km gehad. Ik ben nu bezig de radiateur te vervangen in verband met lekkage aan de onderkant van de radiateur. Carter-ontluchting zat vrijwel geheel verstopt heb deze nu schoongemaakt. Ik zal zo spoedig mogelijk olie vervangen + oliefilter. Korte stukjes wordt er niet mee gereden.
groet en vast bedankt voor de reacties, Arnold

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2006 10:41 #1126932 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Hoeft niet

Met een beetje geluk is het geen koppakking. In ieder geval is het een vermenging van olie en vocht. Dat kan condens zijn door het rijden van veel korte stukjes, of koelvloeistof.
Je zegt al dat de onderkant van je radiateur lek is, misschien heb je daar ook een oliekoeler zitten (combi-radiateur) en komt het er op die manier bij.
Ik raad je aan, om na het vervangen van de radiateur de olie en filter te verversen. Neem daarbij een simpele, goedkope, vrij dunne olie, en als die schoon blijft ververs je na een paar weken met de olei die je eigenlijk erin zou gooien. Op die manier heb je gelijk je systeem gespoeld.
Willem van Strik
<font color="#ff0000">moderator</font>
Volvo 764GLE1985 B28E 250.275 km
Volvo 7451990B230F LPG 1,45 lichtseconden
While (! asleep ()) sheep++;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2006 19:39 #1135850 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olie met boter?

Dag Arnold,
is je "probleem" al opgelost of...
De boter die je bedoeld is meestal Sludge, dit zijn opgehoopte additieven die in olie zitten. Ontstaan bij te korte ritten, motor niet op temeratuur, en "te" laat olie verversen.
De boter kan ook wijzen op water in je olie (condensvorming). Is je olievuldoppakking nog in orde? De dop moet niet loszitten als je hem geheel hebt aangedraait. Inveren kan wel maar niet "rammelen".
Groet Ron

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2006 23:39 #1135884 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic andere aanwijzingen voor

andere aanwijzingen voor koppakkingprobleem of gescheurde cilinder boring(iets waar de vroger 6cil blokken soms last van hadden...) of haarscheur in kop:
hard aanvoelende koelwaterslangen bij warme motor, veel druk in koelsysteem, opborrelende belletjes in expansievat. Vreemd zomaar verdwijnen van koelwater (nl via de verbrandingskamer door de uitlaat)
Bij garages hebben ze vaak een sniffer die in het expansietankje kan worden gehangen , deze kan dan meten of er uitlaatgassen in het koelsysteem terecht zijn gekomen.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-04-2006 00:40 #1135892 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Re: Boter aan de oliepijlstok
Hal;lo Arnold

avdberg schreef : Carter-ontluchting zat vrijwel geheel verstopt heb deze nu schoongemaakt.

Ik heb ooit stage gelopen bij de Forddealer in Maastricht, en destijds (rond 1990) zag je dat heel vaak bij Fordjes. Lag meestal aan een verstopte carterontluchting.

Groetjes

Mathy

Moderators: Jerry Stam