Distributieriem vervangen... krukaspoeliebout
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb vandaag een poging gedaan om mijn distributieriem te vervangen. Ik loop alleen tegen een probleem aan.
Hoe krijg ik de krukaspoeliebout zonder behulp van een lucht of slagmoersleutel. Is er een manier om het geheel vast te zetten zodat de bout wel makkelijk los te maken is?
Alvast bedankt voor het advies!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Met dit gereedschap?
<a href=" home.planet.nl/~smit9315/krukaspoelietegenhouder1.JPG "> home.planet.nl/~smit9315/krukaspoelietegenhouder1.JPG
Groet Timen
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Hier kun je zien hoe je de tegenhouder kunt gebruiken.
<a href="index.php?q=node/2922"><font color="#000066">index.php?q=node/2922</font></a>
Groet Timen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ging toch goed los door de handrem erop te zetten, in z'n achteruit, bougies erin voor de compressie en zonodig blokken achter de wielen of kont tegen een muur.
Dop erop en een eind pijp. 't Is wat grofstoffelijk, maar ja.
Succes
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Volvofan,
Dat meen je toch niet echt?
Slecht voor je krukas, niet goed voor je versnellingsbak, cardan krijgt op zijn donder. Muur raakt ontzet!
Terwijl je simpel met een tegenhouder geen enkel risico loopt.
Groet Timen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volvovan schreef : 't Is wat grofstoffelijk, maar ja.
Succes
Tsja, ik vond dit ook wel een understatement.
Aan de andere kant, er worden wel gekkere dingen gedaan. Maar ik zou de techniek van mijn auto niet aan deze mishandeling onderwerpen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
ik heb een touw gebruikt om het vliegwiel gedraait en andere end vastgebonden aan de carosorie doordat ik draaide klemde het touw strak en kon ik hem losdraaien wel effe een ge �©tter maar ik had nix anders bij de hand en dan wordt je vindingrijk
afz marc
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het spijt me dat ik je zo aan het schrikken maak, Timenwp001 schreef : Volvofan,
Dat meen je toch niet echt?
Slecht voor je krukas, niet goed voor je versnellingsbak, cardan krijgt op zijn donder. Muur raakt ontzet!
Terwijl je simpel met een tegenhouder geen enkel risico loopt.
Groet Timen
Maar ik denk dat je ongerustheid ten onrechte is. Onze Volvo's kunnen wel wat hebben. En de kracht die ik met mijn armpjes erop zet is niet vergelijkbaar met de kracht die de motor zelf op de tandwielen kan zetten als je wat harder optrekt.
Desalniettemin hoop ik voor jou dat je je tegenhouder verkocht hebt.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Hallo Volvofan e.d.
Het wringend moment dat je op de krukas overbrengt met je korte armpjes (vooral omdat je geen constante kracht uitoefend maar meestal ruksgewijs bezig bent) is vele malen groter dan tijdens normaal bedrijf en ook bij extreem gaspedaal gebruik
Om een wringend moment te bepalen kan de formule Mw = 9.55 * P/n gebruikt worden.
Als je toerental (n) dus bijna "nul" is (dit is het geval als je de krukaspoeliebout wilt losdraaien) dan wordt het wringend moment in theorie (koppel op de krukas) oneindig groot. Het vastzetten van de krukaspoeliebout moet met 350 Nm b.v bij een B200E motor. Wat dacht je hoe groot het losdraaimoment dan wel zou kunnen zijn? Want een waarde gedeeld door een heel klein getal geeft een hele hoge uitkomst. Ik hoop dat dit in eerste instantie voldoende duidelijk is.
Ik heb inderdaad voor Volvo heel wat hulpgereedschappen in de aanbieding. Begrijp me goed dat is alleen bedoeld, om op voor zover mogelijk vakkundige wijze onze Volvo's te repareren. En goed (juiste) gereedschap is het halve werk!!
Groet Timen
- André Struis
- Nieuw lid
-
Andre Struis - lid 514 945 LPT + CHIP
Vuistregel voor het losdraaien van bouten/moeren; losdraai-moment is is 2,5 maal het aanhaal moment.
Mijn ervaring is dat dit redelijk klopt.
Ik heb n.l. een hydraulische momentsleutel waarop je dit zeer naukeurig op kunt aflezen.
Af en toe moet je de boel even laten schrikken, en dan bedoel ik geen "boe" roepen....................
Andr�©