Carterventilatie

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2005 18:32 #1052121 door V700 register
Carterventilatie is gemaakt door V700 register

Hallo,
Ik heb al enkele malen opgevangen dat de carterventilatie ook gecontroleerd moet worden op eventuele verstoppingen. Is de caterventilatie verstopt, zal deze gereinigd moeten worden. Ik heb begrepen dat dit niet zo'n moeilijk karwei is. Ik heb echter geen idee hoe ik een en ander aan moet pakken (waar zit de carterventilatie precies en wat moet er precies gereinigd worden?). Wie kan mij een en ander uitleggen?
Alvast bedankt!!!
Groeten,
Ad Oomen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2005 19:34 #1124894 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Type motor

Hallo,
Ik weet niet in hoeverre het van belang is maar het betreft een Volvo 945 low pressure (230FK) uit 1997.
Groeten,
Ad Oomen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2005 20:11 #1124898 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij jouw auto zit

Bij jouw auto zit je carterventilatie verborgen onder het inlaatspruitstuk en achter de luchtomloopmotor aan de bestuurderskant van de motor. Vanaf de carterventilatiedoos loopt een vacuumslang en een dikke slang naar het inlaatspruitstuk .De carterventilatieverdeler kun je gemakkelijk uit de doos trekken en los schoonmaken, evenals de slkangen.De doos zelf zit met 2 boutjes aan het motorblok en is lastiger te verwijderen ivm slechte toegankelijkheid.
Je kunt het beste de dikkeslang vanaf de intercooler naar get inlaatspruistuk losmaken om te kunene zien waar e.e.a zit.
Pas op dat je niet iets in het inlaatkanaal laat vallen, want dat wordt door de motor aangezogen en kan schade veroorzaken.. Let hierbij speciaal op de slangklemmen die op de slangen gemonteerd zijn. Daarvan kunnen de omgebogen stukjes afbreken.
Vr.groet,
John

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2005 11:42 #1124927 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic schoonmaken carterventilatie

Hallo Ad

Is er reden toe om dit te doen, ik begreep dat als jij de test met je vuldop doet, dat ie met een beetje gas geefen wordt vastgezogen.
Ik kan je dan vertelen dat je motor in princiepe in een goede conditie verkeerd, dat de dop bij stationair rammelt, dat kan geen kwaad. Als je namelijk een beetje gas geeft dan wek je dus meer onderdruk op. En zou dan je carterventilatie verstopt zitten of je blok te veel onderdruk ontwikkellen,dan gaat je vuldopie vliegen, en dat is dus niet het geval. Ik heb zelf ook dat ie rammelt bij stationair, en bij een beetje gas zich vast zuigt. Dacht ook dat dit niet goed was, en heb toen de carterventilatie schoongemaakt, maar dit bracht geen verschil. Als je het toch wilt doen, denk dan aan je vlamdover, een klein zwart busje tussen de slang die van de carterventilatie doos naar je spruitstuk gaat. Hier zit een soort zeefje in wat nog wel eens verstopt kan zijn, je carterventilatie doos verwijderen is wel te doen, maar moet wel geduld hebben. Als je deze heb verwijderd, duw dan een stuk papier in het gat van het blok, zodat er geen vuil en moertjes cq bouwtjes in kunnen vallen. Ik heb zelf remmenreiniger gebruikt voor het schoonmaken, het kan nogal een vette boel zijn in die slangen en vlamdover.

Gr Bart

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2005 20:19 #1124962 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo John en Bart,

Hallo John en Bart,
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik begrijp dat ik aan de hand van de door mij gedane test met de olievuldop rustig kan aanemen dat de carterventilatie in orde is. Ik had deze test niet helemaal begrepen (nu wel dus). "Zorgen" om niets dus.
Is er een bepaalde kilometerstand (mijn auto heeft ongeveer 140.000 kilometer gelopen) waarbij de carterventilatie gecheckt moet worden of alleen als er redenen zijn om aan te nemen dat deze niet in orde is?
Groeten,
Ad

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2005 21:43 #1124965 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb mijn

Ik heb mijn carterventilatie onlangs gedaan.
Auto: 1995 940 lpt 190000km.
Slangen waren vuil , evenals de top van de ventilatiebox en de inlaatstukken op het inlaatspruitstuk. Ook ontdekte ik eindelijk de oorzaak van een niet werkende verwarmings/airco aanjager bij accelleratie: een gebroken vacuumslang tussen de top van de ventilatiebox en het inlaatspruitstuk.
Door vervanging ervan werkt de aanjager weer naar behoren en....mijn rembekrachtiging is erg verbeterd.

Vr.groet,
John

Moderators: Jerry Stam