motor pakt niet lekker op

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2005 21:36 #1052105 door V700 register
motor pakt niet lekker op is gemaakt door V700 register

Goede avond,
Sinds en paar weken (tussen door nog een kop revisie gehad) heb ik het gevoel dat de auto in de eerste 1000 tot 1200 toeren niet lekker oppakt. Bij het file rijden schokt de auto ook regelmatig, net alsof je in de verkeerde verschelling rijdt. De bougies bleken nog goed te zijn. Kan het iets te maken hebben met de verdelerkap/bougiekabel?
Nog iets. Mijn lambdasonde lampje gaat regelmatig branden.(en blijft branden) De Beemd had het uitgelezen en zei dat het te maken had dat er een relay kapot is dat de computer doet denken dat je op benzine rijdt, terwijl je op gas rijdt.(een soort fake-signaal uitzend) Nu heb ik een test gedaan, de computer reset. En ook op benzine gaat die naar verloop van tijd branden. Heb de test nu ook een paar keer uitgevoerd op gas, en wat blijkt, (de tijd is steeds verschillend dat die gaat branden) het is wel steeds als ik 150km/u of harder heb gereden dat die gaat branden.
Met koude motor heb ik zo nu en dan een back-fire.
Een heleboel informatie. Ik hoop dat iemand het leuk vindt hier eens een mening over te geven.
Met vriendelijke groet Jelle
(volvo 940 B230BF uit 1990 op LPG )

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2005 22:55 #1124820 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Backfire?

Backfire heeft vaak als oorzaak dat een uit- of inlaatklep niet goed afdicht. Meet de compressie eens van alle cilinders. Als je dat gedaan hebt meet dan de compressie nog eens maar spuit dan eerst een beetje motorolie door het bougiegat naar binnen.Als je de compressie meet trek dan wel even de aansluitdraden van de bobine. Dan krijg je in ieder geval geen onverwachte explosie. Ik zie graag de meetresultaten.
Ook omdat je steeds een lambdastoring hebt wijst dit in deze richting. Verkeerde mengselsamenstelling wellicht, onverbrand gas dus te hoog O2 gehalte
Groet Timen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2005 14:37 #1124841 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ga ik doen...

ik ga in de vakantie er mee aan de slag. Ik kan compressie zelf neit meten. Heb er geen materiaal voor dus ga ik in de vakantie langs de garage. Ze zouden mijn kleppen nog nastellen en dan kan ik dit gelijk combineren met de compressiemeting.
Groet Jelle

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2006 13:18 #1132927 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen compressie meting

Ik heb nog niemand gevonden die een compressiemeting kan doen. Wel heb ik de foutmelding uitgelezen. De foutmelding is 2-1-2.
Doet de LPG installatie iets met het Lambda signaal of is de signaal immitator kapot?
Groet Jelle

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2006 22:28 #1132977 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Wat zijn je plannen voor zaterdag?
Bij Carlo staat een hele testkast te wachten op mensen die daar een auto aan hangen op de sleuteldag, dus wat let je om langs te komen? Compressie meten kan daar ook, het gereedschap is er aanwezig.

Willem van Strik
<font color="#ff0000">moderator</font>
Volvo 764GLE 1985 B28E 250.275 km
Volvo 945GL 1990 B230FB LPG 397.583 km
While (!asleep()) sheep++;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2006 18:22 #1133282 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lid worden,

Ik heb van de week de formulieren de deur uit gedaan om lid te worden. Als alles rond is kom ik waarschijnlijk wel eens langs op een sleuteldag.
Nu heb ik wederom mijn brandstofcomputer uitgelezen. Nu is het ditmaal code 2-1-2 �¨n 2-3-2. Ik begin er zo langzamerhand niets meer van te snappen. (wagen loop op LPG) Ik ben, als ik alles zo vergelijk met onze andere 940, ook niet tevreden over hoe de wagen stationair loopt.
Even alles nog op een rijtje voor wie interesse heeft
Volvo 940 B230BF Vialle LPG verdamper D-type (met verdampingsring om het inlaatspruitstuk)
  • Koprevisie gehad (2000 kilometer geleden) Problemen die er waren niet van aard veranderd.
  • Nieuwe tweedehands stappenmotor (2x maal omdat probleem niet werd verholpen) toerental bleef af en toe (vooral na hard rijden) hangen op 2000 toeren. Heeft niets geholpen dus...
  • Slang geknepen voor stationair toerental. Nu blijft die goed op toeren.(mechanisch)
  • Benzine facuumpotje vervangen. Hij liep op twee brandstoffen. Inmiddels verholpen.
  • Nieuwe LMM meter (leek kapot)
  • Nieuw verdelerkap rotor bougies en bougiekabels (waren aan vervanging toe)
Inmiddels al wat kleine backfires gehad (dit gebeurde voor het vervangen van mijn bougiekabels, nadien geen last meer van gehad) Misschien heeft dit mijn LMM meter verderom het leven gekost. Maar ik denk van niet omdat de wagen op benzine redelijk loopt.
Probleemomschrijving
Wagen start niet zonder hulp van het gaspadaal (kan te maken hebben met geknepen slang?)Wagen geeft na het resetten van computer na +/- 2 uur rijden weer foutmelding. Foutmelding is een 2-1-2 en een 2-3-2. Verder, en dat vind ik het belangrijkste!!! loopt die stationair niet mooi. En dat is het belangrijkste dat ik verholpen zou willen hebben.
(wagen trekt en rijdt verder perfect)
Het is misschien veel informatie allemaal, ik meld zoveel mogelijk, want ik wil vooral niet incompleet overkomen. Timen had evt. als oplossing een lekkende uitlaatklep. Maar omdat mijn wagen een koprevisie heeft gehad en de klachten daarna het zelfde zijn gebleven sluit ik dit enigszins uit.
Wie heeft voor mij nog zinnige tips

MVG Jelle Bos

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2006 08:25 #1133408 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik (en anderen) hebben op

Ik (en anderen) hebben op de sleuteldag kunnen horen wat het effect is van een defecte lamdasonde: een hoop herrie, sputteren, ploffen, slecht oppakken en beroerd stationair lopen. Ik heb vergelijkbare storingscodes gehad bij mijn 740. Mijn suggestie zou zijn: probeer eens de lambdasonde te verwisselen voor een andere. Ook zou het kunnen zijn dat de gaspositie-schakelaar niet goed staat afgesteld, bij mijn 740 (B230F) moet het ding 'klikken' zodra de gasklep ook maar iets opent. Dat is eenvoudig te controleren. Bij gas los moet hij in elk geval �¡ltijd terugvallen in stationair-stand. Als dat niet goed staat afgesteld (of de gaspositie sensor is kapot of de bedrading er naar is defect) weet de computer niet of de motor stationair moet draaien. En (correct me if I'm wrong), als de computer niet doorkrijgt dat de motor stationair moet draaien, doet een stappenmotor ook niet veel.

Wouter van Pernis
Lidnummer 718
Volvo 740 2.3 GL, 1989, automaat, B230F, lpg

Moderators: Jerry Stam