hobbelende (nieuwe) winterbanden...?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2005 17:49 #1052002 door V700 register
hobbelende (nieuwe) winterbanden...? is gemaakt door V700 register

Net nieuwe winterbanden laten monteren op de oorspronkelijke velgen.
E.e.a. is netjes gebalanceerd, maar toch gaat het licht 'hobbelen' vanaf 80 km p/u, alsof je over kleine steentjes rijd. Wel een ander effect dan onbalans in wielen...
Op de oude zomerbanden was er absoluut geen sprake van trillingen o.i.d.
Is het normaal dat winterbanden dit gedrag vertonen? Ik dacht juist dat door het zachtere rubber winterbanden soepeler zouden lopen dan zomerbanden...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2005 18:13 #1124105 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dit is niet normaal

Ik heb zelf snowtrac er onder zitten, het eenige wat mij is opgevallen dat de banden wat meer geluid maken, maar voor de rest geen verschil.
De banden zijn waarschijnlijk goed gebalanceerd, maar tijdes monteeren heeft meschien het plaklood losgelaten of klik lood is verschoofen. Dit had namelijk moeten opvallen tiijdens het balanceeren, dan komt wel naar vooren of een band goed is of niet.
Wat ook nog kan is dat ze de velg of naaf niet goed hebben schoongemaakt, dit moet met een staalborstel of schuurpapier gebeuren. Als dit niet goed gedaan is (metaal van de naaf en velg moet blank geschuurd zijn) kan er vuil of roest tussen naaf en velg zitten wat onbalans geeft tijdens het rijden.
Ik zou er in ieder geval mee terug gaan en het probleem voor leggen, wacht hier niet te lang mee. Want dan heeft de bandenboer weer een stok om mee te slaan ,dat je er eerder mee had moeten komen.

Gr Bart.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2005 18:59 #1124110 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic winterbanden

Andre Struis - lid 514 945 LPT + CHIP
Pomp ze eens wat harder op, de maximum spanning staat ( meestal in PSI's) op de zijkant van de band.
Rij er niet te lang mee door, als je eenmaal dit hobbel slijtage beeld in je band hebt kan je ze wel weggooien.
Andr�©

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2005 20:22 #1124114 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verkeerd opgeslagen gelegen

<font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif">Ik heb hetzelfde met zomerbanden gehad, deze had ik netjes op velg in een rek gezet in de garage en na de winter ook hobbelen, dus hoogteslag gekregen tijdens de opslag.</font>
<font face="Verdana">Banden moeten volgens mij netjes op de wang liggen, zodat het loopvlak geen platte kant krijgt door het lange staan.</font>
<font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif">Volvo 945 Gl 2.3i B230FB</font>
<font face="Verdana">Michiel</font>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2005 22:14 #1124125 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien een fout in de

Misschien een fout in de band zelf?
Even terug naar bandenman.Ze kunnen de boel ook balanceren met het wiel aan de auto(mocht dat nodig zijn,...)
T,is al duur zat toch?
Groeten �»�»t Epe
De Dalhaussertjes.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2005 00:20 #1124148 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic balans

Andre Struis - lid 514 945 LPT + CHIP
Het is toch een hobbel in de band? Dan heeft balanceren geen zin, je kan nl ook een "ei" balanceren.
Andr�©

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2005 12:32 #1124180 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Balanceren

Zitten de balanceer"loodjes" er nog wel op? Ik heb begrepen dat de huidige balanceergewichtjes er soms heel snel af kunnen vliegen. Dat zou te maken hebben met het feit dat lood niet meer is toegestaan. Er wordt nu zink gebruikt. Omdat zink harder is, past het zich minder mooi aan aan de vorm van de velg dan lood. Het is daarom belangrijk goed op de velg passende balanceergewichten te gebruiken. Uit kostenbesparing worden vaak maar een paar soorten op voorraad gelegd. De gewichten van lage kwaliteit vallen hier dan door de mand (vliegen door de wielkast eigenlijk).
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2005 15:12 #1124189 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic opnieuw gebalanceerd

Vandaag zijn alle 4 wielen opnieuw gebalanceerd. En het was nodig...
Ook bij de Volvo dealer gaan dingen mis zullen we maar zeggen... :-)

• Leon Doensen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2005 21:20 #1124209 door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic Laat me raden...

ze hadden natuurlijk de velgmaat oid verkeerd ingesteld. Errug dom. Maar goed, shit happens.
En banden opslaan natuurlijk altijd liggend en zoals Andr�© al zei mocht je een band hebben met een remplek(platte kant)wel laten balanceren maar dat komt nooit meer goed, die blijft trillen.

Grt Le�´n--&gt; 960 sedan, 2.5i, AW43-1995, lpi

Moderators: Jerry Stam