spontaan afslaan motor (230K) van 740gl uit �86

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2006 19:37 #1134317 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volvo 740 uit 1988

Hoi
ik heb een tijdje terug een volvo 740 gehad met carburateur (weber) en die sloeg op een gegeven moment ook telkens stil.
Eerst kon ik na wachten weer starten maar het eindigde dat ie helemaal niets meer deed. -dood- maar wel met een startmotor draaiende.
Mijn garage heeft toen een relais vervangen, achter de zekeringen rij. Welke het was weet ik niet. Het probleem is nooit meer teruggekomen
Marcel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2006 14:23 #1135344 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic spontaan afslaan

Inmiddels zijn we een paar duizend kilometer verder na het laten
vervangen van de stroomverdeler (dec. 2005). Sindsdien is de motor niet
meer spontaan stil gevallen. Eens in de paar honderd kilometer hikt de
motor (op de snelweg?!) nog wel. Het is dan net of de benzine toevoer
heel kort onderbroken wordt.Ik hoop dat het spontaan uitvallen van
de motor zich niet meer voordoet. Mocht dat wel het geval zijn dan was
ook de stroomverdeler niet de oorzaak en gaan we het relais laten
vervangen met de hoop dat dat helpt...Ontwikkelingen zal ik toevoegen aan dit onderwerp.Mocht iemand vragen hebben, mail gerust.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2006 14:51 #1135345 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stotterende of hikkende motor
Vorig jaar is overigens de carburateur vervangen voor een Weber met handshoke. Deze bevalt erg goed. We hadden last van een licht stotterende of hikkende motor bij constante snelheid en doortrekken na een bocht ging niet soepel.Achteraf blijkt dat bij een te hoge benzinetoevoer de auto bij
constante snelheid voortdurend stottert. Vooral bij 50 km/h is het goed voelbaar. Als we
namelijk de shoke vergeten 'dicht' te doen stottert de auto exact als voorheen, toen we nog met de oude kapotte carburateur (met automatische
shoke) reden.Dat het aan de kapotte automatische shoke lag kregen we pas door toen de motor (op bedrijfstemperatuur) bij stationair draaien, in korte tijd, steeds meer toeren begon te maken.Dus de oorzaak van een licht hikkende en slecht doortrekkende motor kan ook bij een kapotte shoke gevonden worden.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2006 16:44 #1135350 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Printplaat van de klokkenwinkel.

Bekijk de printplaat op de achterzijde van de klokkenwinkel eens met een vergrootglas o.i.d. Ik heb al wel eens eerder meegemaakt dat daar een breukje in zat. Bij normale temperatuur is er dan niets aan de hand. Bij stijging van temperatuur krijg je wat uitzetting en ..niets doet het meer. Wacht je dan een poosje, het breukje koelt inmiddels wat af en maakt weer contact enz.
Timen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2006 20:03 #1135361 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beetje vergelijkbaar verhaal

Ha Frank,
Hierbij maak ik je deelgenoot van mijn ervaringen; wellicht heb je er wat aan.
Ik heb ook een 740 B230K (carburateur Pierburg 2B7) automaat modeljaar 1987 bouwjaar 1986. Probleem: inhouden bij acceleratie en bij warme motor soms afslaan bij filerijden of stationair. Starten en aanslaan deed-ie altijd wel goed. Problemen zijn altijd over zodra er opnieuw wordt gestart.
Ontstekingscomputer (EZ-K) is Boschnummer 0551400108. Die krijgt informatie van een temperatuurgever in het blok, een pingelgever aan het inlaatspruitstuk, een gasklepschakelaar op de gasrol, vaccuum via een vacuumslangetje in het inlaatspruitstuk en eventueel een signaal vanaf het automaatrelais (en/of aircopomp). Daar berekent hij de sterkte en het tijdstip van de vonk mee. Het resultaat zendt de computer via de eindtrap (nummer 0227100124, Bosch, zit links tegen het schutbord achter het luchtfiltereen afsluitklep voor de brandstoftoevoer) en de bobine naar de verdeler en zo verder. ook een brandstofafsluiter ontvangt zonodig een signaal.
Inmiddels heb ik al die componenten gecontroleerd of vernieuwd. Bij mij is het euvel grotendeels verdwenen. Laatste onderdeel was de eindtrap. Nu nog incidenteel uitval bij file/sationair na een rit op de snelweg. Ik heb het automaatrelais nog niet gecontroleerd en de computer ook nog niet.
@Timen: wat is het verband met de "klokkenwinkel"? Ik zie in mijn schema geen directe input naar de Boschcomputer
Groeten, succes, Lieme Huib

OH JA: de bedrading van al die sensoren in het motorcompartiment bleken ook te verouderen: verpulverende isolatie en contact met massa maken en zo. Sommige bedrading hing nog maar op twee vezeltjes. Alle relevante bekabeling is inmiddels ook vernieuwd vanaf de sensoren tot vlak bij het schutbord met de passagiersruimte...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2006 00:01 #1135372 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hall gever
Zelfde soort probleem gehad met mijn 740 uit 85, b230 K blok. Bleek er speling te zitten in het stekkertje wat de Hall gever bekabeling doorsluist in de verdeelkap, waardoor er spontaan uitval was. Volgens de ANWB monteur maakte daardoor de bekabeling af en toe sluiting en viel de moter uit. Samen hebben we de bekabeling opnieuw ingetaped en toen dat nog niet afdoende was heb ikzelf het stekkertje met superglue vastgezet. Sindsdien nooit meer problemen (2 jaar nu). Misschien heb je er wat aan?

Succes, Tyn

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2006 18:44 #1135409 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Re: Beetje vergelijkbaar verhaal

LHOsinga schreef : @Timen: wat is het verband met de "klokkenwinkel"? Ik zie in mijn schema geen directe input naar de Boschcomputer
Groeten, succes, Lieme Huib

De computer hoeft toch niet de schuldige te zijn. Zoek in het schema maar naar verbindingen, die als ze verbroken worden een relais laten uitvallen!Timen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2006 19:29 #1135413 door V700 register
Het 'stotteren' resp. gevoel geven van inhouden op de snelweg heeft bij onze '86-er 740 B230K ertoe geleid dat na enige tijd de Hall-gever naar z'n grootje was. Na vervanging geen centje pijn meer. Tot aan het volgende merkwaardige af-en-toe-afslaan dan natuurlijk.....
Ik zie dat 'stotteren' dus maar als een voorbode; snel vervangen, voordat de auto helemaal niet meer aan de praat te krijgen is (wat gebeurt als je het 'stotteren' en af en toe afslaan lang genoeg negeert).
Ga bij vervanging voor een 2e hands exemplaar; de prijs voor een nieuwe schijnt hoger te liggen dan de dagwaarde van de auto.....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2006 23:07 #1135435 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kosten HALL gever

Hall gever kosttte mij vorig jaar 77,50 + BTW + 0,5 manuur.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2006 00:20 #1135523 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hall gever
Ongeveer 35 Euro bij de automateriaalzaak en een uurtje hameren. Je moet hem namelijk opnieuw vastklinken. De stekker kost 4 Euro bij de dealer.

Moderators: Jerry Stam