ruitenwisser probleem
- taeke overdijk (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-11-2005 12:10 #1051839
door taeke overdijk (GAST)
ruitenwisser probleem is gemaakt door taeke overdijk (GAST)
Hallo, ben in bezit van een 740 uit '87. Nu doet mijn linker, ja net de verkeerde, ruitenwisser het niet meer. Het is niet de moer bovenop die loszit.
Moet ik nu echt helemaal van binnenuit onderdoor om daarbij te kunnen. En hoe dan?
Taeke.
Moet ik nu echt helemaal van binnenuit onderdoor om daarbij te kunnen. En hoe dan?
Taeke.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-11-2005 12:35 #1123154
door V700 register
Je zegt dat het de moer niet is; zit de ruitenwisserarm los op de paspen ? of beweegt deze as helemaal niet ?
In beide gevallen zou de as vervangen moeten worden, echter is deel van een samengesteld aandrijfmechanisme.
Ik heb er wel een volledig aandrijfmechanisme voor je .
mail me maar even via priv�© bericht.
john pezie
Beantwoord door V700 register in topic Je zegt dat het de moer
Je zegt dat het de moer niet is; zit de ruitenwisserarm los op de paspen ? of beweegt deze as helemaal niet ?
In beide gevallen zou de as vervangen moeten worden, echter is deel van een samengesteld aandrijfmechanisme.
Ik heb er wel een volledig aandrijfmechanisme voor je .
mail me maar even via priv�© bericht.
john pezie
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-11-2005 12:49 #1123159
door V700 register
Ik vergeet je te vertellen hoe je e.e.a demonteert.
Doe de motorkap open en zet hem in de verticale stand. De plaat voor het raam waar de ruitenwisserarmen doorheen steken heet PARAVENT.
Deze moet eraf.
Plak tesaplakband op de voorruit om de juiste plek te markeren waar je ruitenwisserbladen moeten liggen in de UI-stand. Vergemakkelijkt straks de montage van de armen.
Duw de dopjes van de ruitenwisserarmen omhoog en verwijder de moeren. Trek de ruitenwisserarmen van de as af. Verwijder de onderliggende rubbertules.
De paravent zit met twee bouten aan ieder spatbord bevestigd. Verwijder deze.Tevens is er een derde bout in het midden van het schutbord, onder de rubber afdichting.
Deze afdichting en de bout verwijderen.
De ruitensproeirslangen etc los laten hangen.
Nu kun je de paravent voorzichtig lostrekken.
Ik beplak altijd de randen van de paravent om beschadigingen te voorkomen, omdat je nu met twee personen de paravent vanonder de motorkap moet verwijderen.
Dit vereist enige behendigheid, maar niet wringen.
De motorkap moet je dan soms op- en neer bewegen om ruimte te maken.
Als de paravent eraf is zie je vanzelf wat er nog meer moet gebeuren. Is een kwestie van moeren losdraaien en stekkers lostrekken.
Montage in omgekeerde volgorde.
Vr.groet,
John
Beantwoord door V700 register in topic Ik vergeet je te vertellen
Ik vergeet je te vertellen hoe je e.e.a demonteert.
Doe de motorkap open en zet hem in de verticale stand. De plaat voor het raam waar de ruitenwisserarmen doorheen steken heet PARAVENT.
Deze moet eraf.
Plak tesaplakband op de voorruit om de juiste plek te markeren waar je ruitenwisserbladen moeten liggen in de UI-stand. Vergemakkelijkt straks de montage van de armen.
Duw de dopjes van de ruitenwisserarmen omhoog en verwijder de moeren. Trek de ruitenwisserarmen van de as af. Verwijder de onderliggende rubbertules.
De paravent zit met twee bouten aan ieder spatbord bevestigd. Verwijder deze.Tevens is er een derde bout in het midden van het schutbord, onder de rubber afdichting.
Deze afdichting en de bout verwijderen.
De ruitensproeirslangen etc los laten hangen.
Nu kun je de paravent voorzichtig lostrekken.
Ik beplak altijd de randen van de paravent om beschadigingen te voorkomen, omdat je nu met twee personen de paravent vanonder de motorkap moet verwijderen.
Dit vereist enige behendigheid, maar niet wringen.
De motorkap moet je dan soms op- en neer bewegen om ruimte te maken.
Als de paravent eraf is zie je vanzelf wat er nog meer moet gebeuren. Is een kwestie van moeren losdraaien en stekkers lostrekken.
Montage in omgekeerde volgorde.
Vr.groet,
John
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-11-2005 12:55 #1123160
door Willem van Strik (GAST)
Bij het ritenwissermechanisme zelf kan je komen door de parafan-plaat los te nemen. Gaat als volgt:
1. Ruitenwisser-armen afnemen
2. Boutjes links en rechts in de spatbordrand, onder je motorkapscharnieren los.
3. En NIET VERGETEN! de middelste bout waarmee de parafan vastzit, iets lager op het schutbord, is dezelfde waar de massadraadjes vanaf je kleppendeksel aan vastzitten.
4. Nu kan je de parafanplaat afnemen, het mechanisme zit er onder en kan er ook met twee of drie boutjes uit, mocht je het moeten vervangen.
Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.275 km
Volvo 745 1990 B230F LPG 432.109 km
Bij vlagen ben ik geniaal, maar het is hier altijd windstil
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ruitenwissermechanisme
Bij het ritenwissermechanisme zelf kan je komen door de parafan-plaat los te nemen. Gaat als volgt:
1. Ruitenwisser-armen afnemen
2. Boutjes links en rechts in de spatbordrand, onder je motorkapscharnieren los.
3. En NIET VERGETEN! de middelste bout waarmee de parafan vastzit, iets lager op het schutbord, is dezelfde waar de massadraadjes vanaf je kleppendeksel aan vastzitten.
4. Nu kan je de parafanplaat afnemen, het mechanisme zit er onder en kan er ook met twee of drie boutjes uit, mocht je het moeten vervangen.
Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.275 km
Volvo 745 1990 B230F LPG 432.109 km
Bij vlagen ben ik geniaal, maar het is hier altijd windstil
- taeke overdijk (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-11-2005 15:04 #1123170
door taeke overdijk (GAST)
Beantwoord door taeke overdijk (GAST) in topic Bedankt! Ik was daar al
Bedankt! Ik was daar al begonnen, maar twijfelde. Kan nu dus verder!
Taeke.
Taeke.
Moderators: Jerry Stam