traaaaaag

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2005 18:44 #1051828 door V700 register
traaaaaag is gemaakt door V700 register
gdday beste medevolvofielen
sinds kort heb ik een erg mooie 740 2.3 (carb). ik heb de auto voor een appel en een ei gekocht en reken dus op extra kosten. de verdelerkap en bougies plus kabels en de benzindepomp zijn vervangen; de kleppen kunnen nog flink gesteld worden (auto heeft 260000 gereden en er is 3 jaar terug een nieuwe kop op gegaan :-))))))) ). vergeleken bij de 940 turbo van mijn vrouw was mijn vorige 740 traag, maar dit exemplaar spant de kroon: 120 haal ik met moeite, hij trekt met name in 4 en 5 zeer slecht op en voelt doods aan. inhalen of invoegen is bijna gevaarlijk te noemen. mijn "mannetje" (een ouderwetse sleutelkoning) heeft al gekeken naar de compressie, maar die is goed. hij vertelde me dat de auto mogelijk een vervuilde motor heeft (de vorige eigenaar reed niet harder dan 100) en dat ie eigenlijk opnieuw ingereden/ schoongereden moet worden. dit komt op mij over als een broodje aap verhaal. overigens heeft hij wel gezegd dat de carburateur slecht is (loopt niet op benzine). wie o wie weet raad, zodat ik wederom van een volvo kan genieten?????

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2005 20:13 #1123102 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Geen broodje aap

Wij hadden thuis ooit een sloom bereden Citroen Visa tweecilinder. Bij aankoop liep het ding netaan 115 op de teller, na een maandje of twee ergens in de buurt van de 140. Weliswaar een afstelbeurt maar verder niets bijzonders, alleen maar een stuk steviger mee gereden.
Begin maar eens met olie, koelvloeistof en filters verversen, afstellen en dan een lange snelwegrit maken. Carburateur wordt waarschijnlijk een lastig cq duur verhaal, tenzij je geluk hebt en voornamelijk de sproeier tot stof is vergaan.
Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.275 km
Volvo 745 1990 B230F LPG 432.109 km
Bij vlagen ben ik geniaal, maar het is hier altijd windstil

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2005 23:56 #1123124 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leuke uitdaging, zo'n oude

Leuke uitdaging, zo'n oude carburateur-auto!
Begin eerst met het in orde maken van het benzine-systeem. zorg dat er schone (nieuwe) benzine in de carb komt. Als het blok warmgereden is, haal dan eens de aanzuigslang/luchtfilterhuis van de carb af, breng de motor op toeren met de gaskleprol, duw met je platte hand de luchtaanzuiging van de carb volledig dicht. Onder je hand ontstaat een enorm groot vacuum. hierdoor wordt benzine (en klein vuil) met een ruk door alle kanalen van de carb getrokken. Herhaal dit een aantal keer, haal steeds net voordat de motor wil afslaan je hand weer van de carb zodat de motor weer vrij kan ademen en zich weer schoon kan draaien.
check eens grondig de ontstekingsinstallatie en dan niet alleen de timing bij stationair maar ook de vervroeging bij hogere toeren! Het zou zomaar kunnen bv dat het vacuumdoosje lek is of de centrifugaal gewichtjes in de verdeler zijn vastgeroest.In dat geval kan dat een 'luie' motor veroorzaken. (verdeler eens goed intern schoonmaken en smeren met kruipolie)
check ook de timing van de nokkenas: een paar tanden versprongen en het blok doet het zeer slecht
Vervuilde motor is een fabeltje uit oude tijden. (helemaal bij een LPG -auto: niet aan de orde) motor is na een km of 10 flink gassen (bv in 3de versnelling)echt wel 'leeg geblazen' en flink warm. Het blok zal mechanisch soepel draaien, zo niet dan gaat het gewoon kapot
Ik zou er ook maar eens een nieuwe thermostaat in zetten: een permanent veel te rijk mengsel (doordat de choke erop blijft) levert veel te weinig vermogen. en veel te arm mengsel trouwens ook.
Verder is het bij een auto die weinig bereden is ook mogelijk dat er bv 1 rem aanloopt... of de handrem blijft hangen...check ook eens de bandenspanning.
andere dingen: brandstoffilter benzine (vervangen) + luchtfilter (beoordelen indien nodig vervangen zeker bij LPG belangrijk)
rij de carburateiur leeg en schakel over op LPG
Kijk op de tank eens goed of er misschien nog een handbediende kraan op zit, die moet uiteraard maximaal open staan! Bij half dicht komt er te weinig LPG naar de verdamper. Check door het aluminium appendage-kastje open te schroeven om bij de aansluitingen etc te kunnen.
LPG: afstelling!! een LPG-auto die echt te weinig vermogen levert krijgt niet genoeg LPG en loopt veel te arm. Motorschade ligt dan op de loer. Tap eens sludge af uit de verdamper. Zorg ook dat door de verdamper voldoende koelvloeistof stroomt. Als dat niet helpt kan het bv zijn dat er een (druk-reduceer)trap in de verdamper niet goed meer werkt. Dan kan je de auto niet goed meer afstellen op alle toerentallen.
quick en dirty afstellen van een simpele LPG-installatie op een carburateur kan als volgt: warme motor op 3500tpm laten draaien en vastzetten, hoofdregisterschroef uitdraaien totdat het toerental niet meer verder stijgt, toerental weer terug brengen naar stationair, stationairregister (mengselschroef!)afstellen op max toerental, indien nu het stationair te hoog is moet je de toerentalinstelling terugregelen naar 850-900tpm(dus niet het stationair mengsel!!)
150-170km/h moet dan vrij eenvoudig haalbaar zijn.

Moderators: Jerry Stam