Niet meer starten 940 '95 230FT

• Ruud Reniers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
21-11-2005 14:49 #1051778 door Ruud Reniers
Niet meer starten 940 '95 230FT is gemaakt door Ruud Reniers

Sinds hedenochtend wil mijn blauwe dame niet meer aan de praat. Startmotor draait vrolijk rondjes. Geen storingsmeldingen via de ledjes.
Omdat de stroomverdelerkap en rotor verdacht werden bevonden bij de laatste beurt heb ik die vanmorgen in de kou en het donker vervangen, maar helaas geen beterschap.
De bobinekabel geeft een mooie vonk, maar de bougiekabel met reservebougie eraan deed niet veel. De accu was inmiddels ver leeg dus of het ontbreken van de vonk daaraan ligt ...?
Welk mogelijkheden zijn er nog meer?

Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2005 14:55 #1122769 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Al eerder problemen?

Je accu is kennelijk goed, gezien het "vrolijk rondjes draaien". Loopt je motor ook mee? Anders kan de bendix van de startmotor vastzitten, en draait alleen je startmotor en neit de motor. Klap-met-dehamer op de startmotor wil nog weleens helpen, waarna een startmotor-revisie in aantocht is.
Maarre, heb je dit probleem plotseling? Zo ja, zitten alle stekkertjes aan je bobine nog wel vast? Anders kan je starten tot je een ons weegt, maar nooit een vonk. Zomaar een paar ideeen hoor...
Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.275 km
Volvo 745 1990 B230F LPG 431.650 km
Bij vlagen ben ik geniaal, maar het is hier altijd windstil

• Ruud Reniers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
21-11-2005 18:20 #1122782 door Ruud Reniers
Beantwoord door Ruud Reniers in topic Willem, Alles zit mooi

Willem,
Alles zit mooi vast. Probleem heeft zich hedenochtend voor het eerst geopenbaard.
Daarstraks de vonk bij de bougie nog maar eens gecontroleerd. Is OK.
Bougies zijn wel droog. Ergo: geen benzine toevoer. Brandstofpomprn draaien allebei.
Zekeringen zijn nog heel.
Ruud Reniers (lidnr 500 - 945 '95)

Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2005 20:51 #1122786 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niet startende 940
Ook mijn 940 (GLE 16V Automaat) heeft n tijd startproblemen gehad. was uiteindelijk n relais die zorgt dat de brandstofpomp pomte als je startte (of niet dus...) Die ff tjekken! Je kan t horen ook of ie werkt; deur open, en dan n startpoging doen. Hoor je n niet de korte pzzz, t teken dat de pomp begint te pompen, dan is t relais naar de Volvo-hemel. De Volvo-monteur van Bluekens (mn bijbaantje naast de studie in t weekend) had t snel gevonden.
suc6
Niels

• Ruud Reniers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
21-11-2005 22:41 #1122807 door Ruud Reniers
Beantwoord door Ruud Reniers in topic Niels, de pompen waren

Niels,
de pompen waren gesjekt. Maar ...
de blauwe dame rijdt weer!!. Nadat de accu weer lekker opgeladen was heb ik gewoon lekker doorgestart. Langzaam kwam ze weer tot leven. Van een lichte grom tot de volle roffel.
Wat het nu geweest is ....???
<h1><font size="3">Vanmorgen toch 'verzopen' t.g.v. de slechte verdelerkap &amp; rotor. Maar waarom dan vanmiddag na een dagje 'drogen' ook nog geen reactie...?</font></h1>
Ruud Reniers (lidnr 500 - 945 '95)

Fluidfilm!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2006 12:06 #1129127 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste Ruud, Een aantal

<font face="arial,helvetica,sans-serif">Beste Ruud,</font>
Een aantal weken geleden heb ik de wegenwacht bij mijn 2.3 940 uit 1993 met 522000 op de teller gehad. Wilde ook niet aanslaan. Ondanks een goed opgeladen accu. Hij heeft een 'stekker' losgemaakt en weer vastgezet. Ik weet niet precies hoe dat ding heet, maar het zit aan de linkerkant van de motorkap, direct onder de rand waar de kap in valt.
Erik Jonker

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2006 15:35 #1129140 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ruud, Erik, dat is de zgn.

Ruud, Erik, dat is de zgn. powertrap van de ontsteking . De stekker zit op een klein alumnium doosje gestoken die tegen het binnenspatbord is geschroefd.
Dit kastje versterkt het stuursignaal dat uit de EZK-ontstekingscomputer komt en vanaf daar gaat het versterkte signaal naar de bobine&gt; bobine transformeert het naar hoogspanning&gt; verdeelkap&gt;rotor&gt;bougiekabel&gt;bougie

Moderators: Jerry Stam