automatische niveauregeling van 940 nordic estate

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2005 18:43 #1051756 door V700 register

Mijn automatische niveauregeling moet werken zeggen ze.Wanneer ik echter zwaar beladen ben, zeg meer dan 300 kg dan raakt de achterzijde de drempel.Waarschijnlijk de trekhaak.Ik dacht dat bij toenemend gewicht de auto door de niveauregeling hoger op zijn achterpoten komt te staan om zoiets te vermijden.Hoe kan ik zelf controleren of de niveauregeling correct werkt?
Heeft het zin hulpveren te plaatsen in zo'n geval?
Bij het optrekken voel ik achter een haperend geluid.Kunnen dit de lagers zijn?Het is net alsof je over kleine richeltjes rijdt.Dit verdwijnt wanneer je naar twee schakelt.Kan het zijn dat er achterasolie bijgevuld moet worden?
Hoe kom ik aan speciaal leervet voor mijn grijze lederen bekleding?\

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2005 18:00 #1122717 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wat een vragen ;)

Ik ben niet zo technisch als de meeste hier, maar ik zal je proberen even op weg helpen.
De automatische niveauregeling bestaat uit speciale schokbrekers (nivomats) die deels het gewicht dragen. Wat ik altijd hoor dat die nivomats een beperkte levensduur hebben. Je hoort met 300 kilo niet de grond te raken als je normaal over een drempel gaat. Het laadvermogen is dacht ik al 500 kilo, dus 300 kilo hoort geen probleem te zijn. Het zou dus kunnen zijn dat ze op zijn. Deint de auto ook overigens wat na? Dit is wel een teken dat ze slecht zijn.
Hulpveren zou kunnen, maar is niet de mooiste oplossing. Ik heb er zelf net verzwaarde veren ondergezet. Kost 88 euro per twee bij Wytze hier op het forum. Heb je geen hulpveren meer nodig en vervang je meteen evt. doorgezakte achterveren. Mochten je nivomats dan ook erg slecht zijn kan je die gelijk vervangen door normale schokbrekers (nivomats zijn niet meer nodig als je verzwaarde achterveren hebt).
Voor het vervangen van de nivomats wordt meestal niet gegaan, die zijn erg duur. Hoop dat je wat kan met deze info.
PS: Bij een goede meubelzaak kan je leeronderhoud spullen in alle geuren en kleuren krijgen ;)

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2005 10:51 #1122756 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Werking nivomats...
De nivomats horen de wagen op hoogte te brengen terwijl je rijdt. Een eenvoudige test is wat gewicht achterin leggen, hoogte opmeten, klein rondje rijden en dan weer meten. Als er geen verandering te constateren is dan zijn ze of stuk of ze zijn al vervangen door normale dempers. Als er 2 cm hoogteverschil te vinden is tussen links en rechts dan is er in elk geval 1 aan vervanging toe.

De nivomats worden meestal vervangen door gewone dempers aangezien een set nivomats op dit moment ongeveer even veel kost als een 740. Met wat zoeken kom je op een leukere prijs, maar reken op minimaal 400 euro p/st via de dealer of (veel) goedkoper via andere kanalen.
Normale dempers heb je voor veel minder, maar dan moet je de veren ook vervangen of aanvullen met hulpveren. (nivomats nemen een deel van de werking van de veren over, dus die zijn dunner)

Het vervangen van de veren is in dergelijke gevallen te prefereren boven hulpveren, die schijnen namelijk het weggedrag negatief te beinvloeden. (kan ik niet echt beoordelen, aangezien ik de diesels die ik heb altijd op verzwaarde veren heb gereden of normaal)

Jan Huijsmans

'84 704 B28E, '85 704 B230E, '86 764 B28E,
'86 782 B280E, '87 764 D24Tic, '90 745 D24T

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2005 00:33 #1122811 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hulpveren zijn knudde !!

Ik heb ze er zelf onder zitten, het probleem is dat ie met hulpveren te strak en te hoog staat, rij over een drempel, v�³�³r veert mooi in en ga je met je achterkant er over heen dan stuitert je inhoud van je kofferbak tegen de bovenkant van je achterklep.
Ik heb ze verwijderd, maar toen hing m'n bolide weer kompleet op z'n reet, dat zecht dus wel wat over de werking van hulpveren. Auto was vroeger bij z'n vorige baas een caravan trekker, zij hebben waarschijnlijk de achterveren naar z'n moer geholpen, en als goedkoope oplossing een set hulpveren gemonteerd.
Ik ben in overleg geweest met nordicar hoe we dit het beste konden aanpakken. Van weege de gas instalatie ben ik bang dat m'n sedan met orgineele sedan veren weer op z'n reet gaat hangen (90 liter tank). Dus hebben we bedacht dat we maar het beste standaard estate veren kunnen monteeren, deze zijn iets zwaarder als die van de sedan. We kunnen ook verswaarde estate veren monteeren, maar ben dan bang dat het weer zo'n stuiterbak wordt.

Gr Bart.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2005 14:14 #1124545 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Re: hulpveren zijn knudde !!
Deze discussie wil ik graag nog even naar boven halen.

snoek schreef : Ik heb ze er zelf onder zitten, het probleem is dat ie met hulpveren te strak en te hoog staat, rij over een drempel, v�³�³r veert mooi in en ga je met je achterkant er over heen dan stuitert je inhoud van je kofferbak tegen de bovenkant van je achterklep.
Ik heb ze verwijderd, maar toen hing m'n bolide weer kompleet op z'n reet, dat zecht dus wel wat over de werking van hulpveren. Auto was vroeger bij z'n vorige baas een caravan trekker, zij hebben waarschijnlijk de achterveren naar z'n moer geholpen, en als goedkoope oplossing een set hulpveren gemonteerd.
Ik ben in overleg geweest met nordicar hoe we dit het beste konden aanpakken. Van weege de gas instalatie ben ik bang dat m'n sedan met orgineele sedan veren weer op z'n reet gaat hangen (90 liter tank). Dus hebben we bedacht dat we maar het beste standaard estate veren kunnen monteeren, deze zijn iets zwaarder als die van de sedan. We kunnen ook verswaarde estate veren monteeren, maar ben dan bang dat het weer zo'n stuiterbak wordt.
Gr Bart.

Is het echt zo erg met die hulpveren?
Antoine

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2005 15:19 #1124547 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic versterkte veren zijn top!

Ik heb er verzwaarde veren van een estate op zitten met rode koni's
top!
Niet stuiteren leeg en ook niet tot aan de grond vol.
en Vol = ook echt vol bij mij.
img33.imageshack.us/img33/7430/dsdsc002577qs.jpg
lees de factor er maar op na.
(dank eric)

Groeten,
+++t blijft behelpen+++

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2005 15:38 #1124554 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja, maar..

wacheffe. Dat bedoelde ik ook niet.

Jeroen schreef : Ik heb er verzwaarde veren van een estate op zitten met rode koni's
top! Niet stuiteren leeg en ook niet tot aan de grond vol.
en Vol = ook echt vol bij mij.
img33.imageshack.us/img33/7430/dsdsc002577qs.jpg
lees de factor er maar op na.
(dank eric)

Groeten,
+++t blijft behelpen+++

Versterkte veren is volgens mij heel wat anders dan een set hulpveren. Want dan praat je toch over een extra set veren onder je auto, of vergis ik me nu?

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2005 15:41 #1124556 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Nee

Hulpveren werken prima, maar niet als ze pas gemonteerd worden als de hoofdveren al versleten zijn. Een set nieuwe hoofdveren en hulpveren werkt bij belading (of een LPG-tank) uitstekend, en geeft een beter veercomfort dan die keiharde verzwaarde veren. Die laatste zijn heel handig als je bijna altijd met volle belading rijd.
Vaak gaat het ook mis doordat nivomat-veren zijn gecombineerd met gewone dempers, de veren zijn dan te zwak en de hulpveren zouden dat moeten compenseren. Daarvoor zijn ze natuurlijk niet ontworpen. Accepteer, dat na 300.000 km en 15 jaar ook de originele veren hun beste tijd hebben gehad en plaats een setje nieuwe.
Willem van Strik
<font color="#ff0000">moderator</font>
Volvo 764GLE1985 B28E 250.275 km
Volvo 7451990B230F LPG 432.109 km
When you loose your left arm, your right arm would be left<b< />

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2005 16:45 #1124567 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Re: Ja, maar..

KMvrtr schreef : Versterkte veren is volgens mij heel wat anders dan een set hulpveren. Want dan praat je toch over een <u>extra</u> set veren onder je auto, of vergis ik me nu?

- hulpveren:
1 set extra veren ter ondersteuning van de normale veren.
Je hebt dus 2 sets achter, 1 set normaal, 1 set extra.
- verzwaarde veren:
1 set veren ter vervanging van de bestaande veren.
Je hebt 1 set achter, verzwaard.

Persoonlijk ben ik gekker op de laatste, maat ik hou dan ook niet van het gedein van de normale veren. De witte die Arthur nu heeft heeft ook verzwaard en rondom koni rood, en ja, dat mis ik wel, de goede wegligging. (en nee, ik vind het geen gestuiter)

Jan Huijsmans

'84 704 B28E, '85 704 B230E, '86 764 B28E,
'86 782 B280E, '87 764 D24Tic, '90 745 D24T

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2005 19:28 #1124582 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nivomats

Het mooie van nivomats is dat ze progressief (stugger) gaan dempen bij toenemende belading. Een 940 met nivomats vind ik een betere wegligging hebben met lading achterin dan zonder. Bijvoorbeeld met een vervanging zoals zwaardere veren met gewone dempers is de verhouding tussen vering en demping verkeerd; leeg zijn de veren te stug, beladen zijn de veren en met name de dempers te slap. E.e.a. komt door de zware starre as die niet te zwaar gedempt kan worden vanwege het comfort op slechte weg. Veel moderne auto's hebben trouwens te zachte veren met te stugge dempers men wil het "limo-gevoel" lange hobbels maar toch een goede wegligging in bochten en op hoge snelheid.
joris

Moderators: Jerry Stam