740 gle stallen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hallo Allemaal,
Ik heb een Volvo 740 GLE 2.3 estate gekocht uit '86. Nu wil ik hem een tijdje wegzetten in de schuur. Mijn vraag is? Wat voor handelingen moet ik verrichten zodat de auto in goede conditie blijft.
Moet ik de motor prepareren? De wielen erafhalen en de auto op blokken zetten? Of juist niet? De motor om de zoveel tijd laten lopen of zelfs rijden? Benzine? Olie? Vloeistoffen? Remmen? Banden?
Alvast bedankt voor de hulp.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Wil je de auto stallen? Als dat een periode van een maand of drie is, tevoren olie verversen. Indien mogelijk eens per maand eens warm rijden, je hoeft dan ook de banden niet te ontlasten, en je geen zorgen over benzine-injectie te maken. Banden met een hoge druk oppompen (ik heb 3 bar gedaan).
Zet je hem langer weg, dan moet je zorgen dat de benzine niet kan vergommen, dus liefst leeg wegzetten, wielen demonteren, motor regelmatig eens tornen zodat er olie wordt rondgepompt, etc.
Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.275 km
Volvo 745 1990 B230F LPG 429.924 km
Bij vlagen ben ik geniaal, maar het is hier altijd windstil
- V700 register
- Nieuw lid
-
Banden apart opslaan is niet nodig als de wagen niet in de zon staat, zelfs al is het langer dan een paar maanden, dan is op bokken zetten met de wielen eraan nog voldoende. Verder de tips die Willem gaf...
'87 744 Turbo, B200ET
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik zou er juist voor kiezen om de tank zo vol mogelijk te laten met benzine, liefst tot de dop afvullen omdat je dan geen kans op oxidatie hebt van benzine en tank.Willem van Strik lidnr 328 schreef : Wil je de auto stallen? Als dat een periode van een maand of drie is, tevoren olie verversen. Indien mogelijk eens per maand eens warm rijden, je hoeft dan ook de banden niet te ontlasten, en je geen zorgen over benzine-injectie te maken. Banden met een hoge druk oppompen (ik heb 3 bar gedaan).
Zet je hem langer weg, dan moet je zorgen dat de benzine niet kan vergommen, dus liefst leeg wegzetten, wielen demonteren, motor regelmatig eens tornen zodat er olie wordt rondgepompt, etc.
Vergommen duurt echt wel lang met de huidige benzines.
Als de wagen met de wielen vrij staat (stevig op bokken) kun je (denk ik) zelfs een enekele keer de wagen warmdraaien op een wat hoger toerental als stationair (denk aan 1500 � 2000 rpm.
De wielen kunnen vrij draaien en blijven gangbaar, de motor wordt weer eens goed warm (minimaal 15 minuten) en de accu laad weer helemaal op.
Maarten
- V700 register
- Nieuw lid
-
mderijke schreef :
Ik zou er juist voor kiezen om de tank zo vol mogelijk te laten met benzine, liefst tot de dop afvullen omdat je dan geen kans op oxidatie hebt van benzine en tank.Willem van Strik lidnr 328 schreef : Wil je de auto stallen? Als dat een periode van een maand of drie is, tevoren olie verversen. Indien mogelijk eens per maand eens warm rijden, je hoeft dan ook de banden niet te ontlasten, en je geen zorgen over benzine-injectie te maken. Banden met een hoge druk oppompen (ik heb 3 bar gedaan).
Vergommen duurt echt wel lang met de huidige benzines.
Als de wagen met de wielen vrij staat (stevig op bokken) kun je (denk ik) zelfs een enekele keer de wagen warmdraaien op een wat hoger toerental als stationair (denk aan 1500 � 2000 rpm.
De wielen kunnen vrij draaien en blijven gangbaar, de motor wordt weer eens goed warm (minimaal 15 minuten) en de accu laad weer helemaal op.
Maarten
- - Alles doen VÃ?â??Ã?â??R de eerste pekel als er nog naar de stalling gereden moet worden!!!
- - (stallingsruimte: liefst geventileerd zelfs een halfbeschutte carport kan prima zijn**
- . wanneer de stalling niet geventileerd is mag de ruimte niet vochtig zijn; muren, vloer e.d. daardoor vormt zich schimmel en vliegroest op echt alle delen van de auto)
- - Stallingshoes: ademend! geen plasticachtig materiaal buitenzijde!, zachte binnenzijde, g�©�©n verdikte stiknaden aan de binnenzijde zowiezo niet bij carport stalling (wind en beweging van de hoes resulteren in slijpsporen in de lak!)
Deze deken is statisch geladen en zorgt ook nog eens voor condensatie tussen de deken en de lak. Hierdoor wordt het effect, dat het metaal van de carrosserie electrische lading van de deken aantrekt, waardoor de lak beschadigd raakt en er kale plekjes ontstaan. Kortom, na een half jaar kan je auto gewoon worden overgespoten. Verder gingen ze in op de bouwkundige staat. De isolatie van het dak is belangrijk, maar verder is het een goede zaak om houten delen te gebruiken, omdat hout wat meer ademt. Zelf ben ik bouwkundige en weet dat je met een stenen of stalen constructie rekening moet houden met de ventilatie. Maar autoliefhebbers hebben nogal eens de neiging om alles dicht te kitten. Dat is dus niet goed! Ventileren die boel, zeker als je ook nog eens gaat verwarmen.
Doordat een garage vol staat met stalen opbergkisten voor gereedschap, diverse metalen apparaten en materieel. Dit komt het 'leefklimaat' ook al niet ten goede, hiervoor moet je dus maatregelen nemen, zoals het plaatsen van lucht ontvochters, verwarming en weer ventilatie.
Een auto moet je altijd droog stallen, anders gaat het vocht zich ophopen en heb je meer kans op roest. Als het regent en je wilt de auto voor lange tijd weg zetten, dan kun je hem beter nog een nachtje langer buiten laten staan en zodra het droog is even een stuk rijden. Anders moet je hem handmatig drogen, maar op sommige punten kom je er gewoon niet goed bij.
- - Indien de auto thuis blijft staan kan fase drie direct na fase 1 gedaan worden en fase 2 thuis v�³�³r en in de garage (*auto na laatste rit niet meer starten na afkoeling).
- fase 1
- - motorolie ouder dan 6 maanden of meer dan 5000 km. oud verversen
- Bij meerjarige stalling speciale olie gebruiken die het corroderen in het blok tegen gaat.
- - eventuele doorsmeerpunten van vers vet voorzien - remvloeistof/ koppelings vloeistof ouder dan twee jaar vernieuwen! (vocht in deze vloeistoffen heeft tijdens lange stilstand desastreuze effecten)
- -eventuele kleine lakbeschadigingen bijwerken
- - bodem en wielkasten borstelen
- - tectyl controleren, beschadigingen herstellen
- - sloten, scharnieren en evt. carburateur mechaniek smeren.
- Fase 2 (1 of meer dagen later, i.v.m. droging tectyl en/ of verf, intrekken olie)
- - ruitesproeier reservoir van wintersop voorzien en even doorspuiten (of geheel leeg maken)
- - (wielkasten goed doorspuiten, evt. eerst uitborstelen, indien niet in fase 1 gedaan)
- - Auto wassen en zemen
- - na droging evt. in de was zetten
- - rubbers behandelen (rubbercare of siliconenspray)
- - chroomdelen met kruipolie (WD 40 of equivalent op doekje) van laagje olie voorzien
- - blankmetalen delen onder de motorkap, ontsteking en bedrading licht met kruipolie inspuiten
- - lederen bekleding behandelen (voeden)
- - vinyl dashboards, deurpanelen, PVC soft tops en vensters behandelen (voeden met rubber & vinyl care) zodat de materialen zacht blijven en/ of weer worden
- -Fase 3 minstens 20 km. rijden zodat de motor en uitlaat volledig op bedrijfstemperatuur komen
- - in de buurt van stalling of huis volledig aftanken (door temperatuur verschillen tussen benzine in een niet volle tank en de omringende lucht ontstaat er condens in de tank waardoor stalen tanks binnenin gaan roesten en er zich water in de tank verzameld)
- - banden 1 bar extra geven -
- aansluitend gelijk naar de stalling, auto neerzetten en niet meer starten*
- - accu aan de druppellader of demonteren en thuis aan de druppellader zetten
- - kurken onder de ruitewisserarmen of ruitenwissers verwijderen
- - alle ramen open draaien**
- - evt. los stuurslot aanbrengen - handrem NIET gebruiken
- - versnellingsbak in de VRIJSTAND
- - deuren niet geheel sluiten maar in de eerste klik duwen (gaat verstikking en afplatting van rubbers tegen)**
- - motorkap en achterklep niet geheel sluiten (kurk of andere afstandhouder ertussen)
- - blokken voor en achter minstens 1 achterwiel plaatsen
- - ademende, stofdichte hoes over de auto trekken.
- Auto indien mogelijk minimaal 1x per 8 weken een 1/3 bandomtrek verrollen (profiel/bandafplatting voorkomen).
- Om de auto niet te hoeven verrollen kan de auto op bokken worden geplaatst, liefst onder de assen zodat de wielophangingen niet volledig uitgetrokken onder de auto bungelen.
Wie heeft er nog extra tips en aanvullingen?
linkje:
<a href=" www.theguildofautomotiverestorers.com/places_to_store_cars.htm "> www.theguildofautomotiverestorers.com/places_to_store_cars.htm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat is alleen bij vochtige stalling van toepassing, maar absoluut waar.mderijke schreef : Ik zou er juist voor kiezen om de tank zo vol mogelijk te laten met benzine, liefst tot de dop afvullen omdat je dan geen kans op oxidatie hebt van benzine en tank.
Dat valt nog vies tegen. Een aantal andere verbeteringen/wijzigingen is ten koste van de houdbaarheid gegaan. Gebeurt nu meer dan vroeger dat een auto na lange stalling niet meer wil starten. Verse benzine erin en hij loopt weer. Toch jammer als je dan ineens 60 liter moet weggooien... dus als het enigszins kan (droge stalling) is voor leeg stallen ook wel wat te zeggen.mderijke schreef : Vergommen duurt echt wel lang met de huidige benzines.
Accu loskoppelen natuurlijk (evt mee naar een druppellader, en als je 'm op een warme plek kan bewaren blijft ie veel langer goed)
Geweldige handleiding trouwens, Jeroen! Voor wie echt alles goed wil doen...
Marcel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Iedereen hartelijk bedankt voor de goede tips, vooral Jeroen. Hier kan ik mee aan de slag.
De bedoeling is de auto een jaar te stallen.
Groeten,
Seppe