Blauwe scheepsdiesel maakt slagzij...

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2005 10:33 #1051513 door Jan Huijsmans
Blauwe scheepsdiesel maakt slagzij... is gemaakt door Jan Huijsmans
Ok, zaterdag ontdekt dat de wagen wel heel erg naar links hangt. Vooral lings achter ligt zowat op de grond. De schokdempers bleken beide zo dood als een pier, dus vervangen door andere. (ook gebruikt)

Natuurlijk geen verbetering, want 2 defecte vervangen door 2 betere (kwamen terug bij indrukken). Gisteren heb ik ff de veren vervangen door een geleende normale set, om te kijken of dat het probleem was, aangezien het linker wiel makkelijker naar boven te duwen was dan rechts. Helaas, weer niet de oplossing.

Ik kan nu nog maar 2 mogelijke oorzaken bedenken:

1. Ik heb niet al te goede dempers gemonteerd waarbij de linker overleden is bij ingebruikname... (hij stuitert naar mijn idee toch weer iets links achter)
2. Ik zie een slijtage onderdeel over het hoofd die ook het zo sterk scheef hangen kan veroorzaken.

De wagen hing namelijk niet scheef bij aanschaf, 25.000 km geleden, dus het lijkt me dat dit een slijtage onderdeel moet zijn. (nu 494.800 km op de teller)

De witte diesel die Arthur nu heeft had dat scheef hangen ook, zij het in mindere mate, maar dat was met verzwaarde veren opgelost.

Wat kan de oorzaak van het scheef hangen zijn?

Jan

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2005 19:11 #1121565 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Omdraaien

<font size="2"></font>
<font size="2"></font>
<font size="2"></font>
<font size="2">Wellicht een dom antwoord maar doe er mee wat je wilt</font>
<font size="2">Is het zinnig om zaken links - rechts om te draaien </font>
<font size="2">Hangt ie dan naar rechts dan weet je het.</font>
<font size="2">maar twee nieuwe shocks kan ook </font>
<font size="2">En anders moet ie maar op de brug, maar zo veel zit daar niet wat fout kan volgens mij</font>
<font size="2">of hij moet dwars door je arm gaan of de carrosserie</font>

<font size="2"></font>
<font size="2">groeten</font>
<font size="2">Jeroen</font>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2005 21:32 #1121575 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Draaien
Tja links en rechts verwisselen is wel de enige manier om zeker te weten of het aan de achterveren ligt. Nu heb je nog de (50%) kans dat een ingezakte oude linker veer weer links gemonteerd is. Betekent echter nog een keer die veren wisselen. Ach nu is het tenminste allemaal gangbaar :-)

Voorveren zou in principe ook nog kunnen... iets lastiger te wisselen.

Marcel
'87 744 Turbo (B200ET)

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2005 22:17 #1121581 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Moest nog settelen?
Ff linkt-rechts wisselen wat de dempers betreft kan nog helpen, maar de gebruikte veren komen van een wagen die, voor verwijderen, recht stond. (net als de dempers overigens, maar ala)

Net weer ff gekeken en hij lijkt weer redelijk recht te staan. (maar het is donker) Toch maar eens bij daglicht een waterpas er op zetten.

Jan Huijsmans

'84 704 B28E, '85 704 B230E, '86 764 B28E,
'86 782 B280E, '87 764 D24Tic, '90 745 D24T

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2005 22:45 #1121585 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic minder scheef
Petra merkte ook al op (we reden er gisteravond achter) dat ie iets minder scheef hing, maarja alle lading was bewust rechts gelegd en Arthur zat rechts, dat was op de heenweg geen van beide het geval. Er zal minstens 100 kilo meer rechts in de wagen gezeten/gelegen hebben dan op de heenweg. En dan nog maakte ie de hele weg nog duidelijk slagzij naar links, dus ik geloof eigelijk niet dat het verbeterd is met de andere veren.

Dempers wisselen zou ik niet veel van verwachten, dat kleine beetje wat gasgevulde schokdempers doen (die je met de hand in kan drukken) mag de wagen niet zo scheef trekken als daar een kilootje ofzo drukverschil links-rechts in zit. Ik neem aan dat je ze beide ingedrukt hebt voor montage en dat er geen idiote verschillen tussen zaten?

Als je echt zeker weet dat deze gebruikte veren onder een "rechte" auto vandaan kwamen zou ik nu in de vooras gaan zoeken... jammer dat veerpoten niet links/rechts uitwisselbaar zijn. (toch?)

Of haal een nieuw setje IPD sport springs rondom, dan moet je er zeker van af zijn :D

Marcel
'87 744 Turbo (B200ET)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC