740 Turbo wil niet aanslaan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hallo Volvisti,
even een klein maar vervelden startprobleem
Vanmiddag startte de Turbo (B230FT blok) niet, Accu leeg.Hulpstart erop en lopen.Even later sloeg de wagen af (vanuit stationairloop) en was daarna niet meer aan te krijgen.
Hierna de accu verwijderd en deze op de lader gezet (met als voordeel dat de computer gereset kon worden)
Na een paar uur laden accu terug en weer aangesloten maar niet willen aanslaan.
ANWB gebeld, twee uur gepuzzeld, ik kreeg de opmerking dat het secundaire brandstof relaisdefect zou zijn.Dit werd opgelost door zekering 11 (in tank fuel pump) rechtstreeks van spanning te voorzien (draad van aansteker+ naar zekering en draad van zekering nar zekeringhouder, onderste contact)
Wagen sloeg aan en geen probleem.
ANWB vertrekt en wagen slaat weer niet meer aan.Verder zitten puzzelen maar niets kunnen vinden.
Via VADIS kwam ik erachter dat er rechtsvoor in de motorruimte een drukregelaar moest zitten(de ANWB had het ook over rechtsvoor gehad maar kon het niet vinden)Na wat verder zoeken kon ik wel zoiets rechts vinden.
Eenzelfde relaiskastje uit een 940 gehaald.Dit maakte geen verschil, niet of slecht aanslaan.Mijn "kastje in de 940 (daar zat het wel rechts) geplaatst en deze liep gewoon.
Als je dit zwarte kastje met 4 aansluitingen verwijderd valt de motor uit en slaat deze niet meer aan.
Zonder de overbrugging op zekering 11 hoor je de brandstof pomp niet, met de eerder beschreven overbrugging hoor bij het op contact zetten de brandstof pomp wel.
Wie heeft enig idee wat het kan zijn?
Ik ga morgen (het is nu te donker) wel even de zekeringenkast nalopen maar daar verwacht ik (nog) niet veel van.
Elk idee is welkom.
Ik wil graag op korte termijn dit probleem de wereld uit helpen, zaterdag heb ik de Turbo al weer nodig voor een verenigingsactiviteit (we hebben haar nodig voor het malen van een artikel voor de komende factor) en het is vervelend om de Turbelle niet mee te nemen.
Maarten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
mderijke schreef : Hallo Volvisti,
Via VADIS kwam ik erachter dat er rechtsvoor in de motorruimte een drukregelaar moest zitten(de ANWB had het ook over rechtsvoor gehad maar kon het niet vinden)Na wat verder zoeken kon ik wel zoiets rechts vinden.
Eenzelfde relaiskastje uit een 940 gehaald.Dit maakte geen verschil, niet of slecht aanslaan.Mijn "kastje in de 940 (daar zat het wel rechts) geplaatst en deze liep gewoon.
Even een kleine aanvulling op het hierboven beschreven probleem.
Het genoemde kastje vond ik niet rechts maar LINKS op een steun in het motorruim op de veerpoot.
Verder heb ik eindelijk getraceerd waar het relais van de inspuiting zit, dit is Relais E.
Dit gaan we morgen ook even nakijken en evt vervangen (indien snel leverbaar)
Verder ben ik nog steeds op zoek naar een antwoord voor het probleem.
Maarten
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vandaag het brandstofrelais (relais E) vervangen.
Dit bood helaas geen soulaas, ik ben even uitgepuzzeld.
Iemand een idee?
Ik heb al gedacht aan de "in tank fuel pump" maar door de opbouwtank kon ik de benzine pomp niet onder de achterbank terug vinden.
De wagen staat momenteel zo dat er niet makkelijk onder te komen is.
Wie weet nog wat????
<cite>Maarten de Rijke, Lidnr 25,</cite>
<cite>740 Turbo Intercooler, MJ'90, Zilver Metallic, 16" Hydra,</cite>
<cite>V70 2.5 TDi, MJ 2001, Black Stone, 17" Amalthea</< /> </cite>
- V700 register
- Nieuw lid
-
De pompen kun je horen .Je haalt de benzinedop eraf en laat iemand anders de auto starten .Als het goed is hoor je hem zoemen.
Onder de best.stoel zit ook een benzine pomp ook die moet zoemen.
Doen ze het niet? Dan moet je het zoeken in de "aanstuuring"
Trouwens is dat Tutje voorzien van een automaat?( t,zal wel niet)
Dan kan het zijn dat de schakelaar in de schakel keuzehendel stuk is (snap je het nog?)
Groeten �»�»t Epe
De Dalhaussertjes.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Henk,
na de overbrugging door de ANWB hoor je de pomp onder de stoel duidelijk lopen.
De pomp in de tank heb ik niet gehoord.
De Turbo (Turbelle) is een handgeschakelde schat (hoewel ik nu meer naar Bitch neig....)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maarten,
heb hetzelfde probleem ooit gehad met een 240. Accu leeg, auto start niet meer. In mijn geval was de ECU de boosdoener. Was op de een of andere manier vitale info kwijtgeraakt. ECU vervangen en als nieuw.
Het probleem is alleen , waar haal je zo snel een ECU vanaf om te testen.
Richard
- V700 register
- Nieuw lid
-
De dealer heeft er even naar gekeken maar kon ook niets vinden. Ze kwamen tot de conclusie dat er op de �©�©n of andere duistere manier geen spanning op de brandstofpomp komt.
Nu is het brandstofrelais overbrugd. de dealer heeft de ANWB overbrugging wat definitiever en mooier weggewerkt.
Nadeel is dat als je het contact aanzet de pomp gaat draaien en blijft draaien. Normaal valt deze na een paar seconden weer af.
Ik wil zaterdag na de koppeling en wat interieur puzzels (940 interieur in een 740 pas maken) bij Nordicar hier toch nog even naar kijken.
Ik zit momenteel met drie mogelijkheden.
1: De brandstofdrukregelaar is niet goed meer (maar stuurt deze de pomp aan, of geeft deze een electrisch signaal)
2: Storing in de startonderbreker (hoogstwaarschijnlijk niet origineel en waar zit dat ding????)
3 Storing in de printplaat/bedrading van het brandstofsysteem. (Leuke puzzel om alles na te lopen.)
Hebben jullie nog andere idee�«n welke eventueel kunnen helpen om dit probleem op te lossen????
<cite></cite>
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maarten,
storing in de startonderbreker is een veel voorkomend probleem. Niet alleen bij Volvo maar bij alle merken. Wat voor type heb je(code, sleutel, AB,)?? Als je de bekleding in de voetenruimte bij je pedalen loshaalt zou je al een hoop niet originel kabels moeten kunnen traceren. Beste optie is om eerst de startonderbreker te demonteren. Meestal is het brandstof- en startcircuit onderbroken.
Richard
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoi,
Ik heb dus ook heel even met mijn snufferd onder de motorkap van deze auto gehangen en later het draadschema er nog eens bij gepakt. Jammer dat ik dat niet eerder bij de hand had. Het brandstofpomp relais is er eentje met twee schakelcontacten, de ANWB heeft er vermoedelijk maar eentje overbrugd (die van de pomp). Daardoor liep de pomp weliswaar maar kregen de injectoren geen stroom en zat ik op een dwaalspoor te zoeken (er vanuit gaande dat het relais correct overbrugd was). Neem mijn commentaren toen dus maar met een korrel zout ; ik heb iets zitten testen wat niet kon werken. Met het juiste schema in de hand was ik waarschijnlijk verder gekomen maar dat is achteraf makkelijk gezegd.
Zijn jullie er nog uit gekomen bij Nordicar?
Groet,
Marcel