Uitlaat vervangen

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2005 23:41 #1051086 door Hein Wolda
Uitlaat vervangen is gemaakt door Hein Wolda

Mijn 940 klinkt op dit moment erg veel op een opgevoerde Honda CRX met zo'n grote melkbus onder de bumper. Ofwel mijn uitlaat is aan z'n eind gekomen. Ik wist dat het eraan zat te komen en had het vervangen al op mijn lijst staan voor 08/10 of 22/10.
Ik denk alleen niet dat ik dat ga uithouden en wil zo snel mogelijk een andere uitlaat. Mijn vraag is daarom: is het te doen om de uitlaat te vervangen terwijl je geen brug hebt ofwel kan dat op straat met assteunen. En waar moet je op rekenen qua lastige hobbeltjes. Wellicht is dit nog de eerste uitlaat, ik weet in elk geval dat ie er zeker 200k opzit. E.e.a. zal dus wel goed vastzitten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2005 23:56 #1119625 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Pneumatische beitel
Hallo Hein

Ooit in een ver verleden meende ik eens, dat ik automonteur kon worden. En in die tijd heb ik wel eens gezien hoe uitlaten vervangen werden (helaas voor zover ik me kan herinneren nooit bij een V700 of V900). Zo'n pijp bestaat uit verschillende stukken, waarvan de uiteinden over elkaar geschoven zijn en op elkaar geklemt. Soms gaan die gemakkelijk uit elkaar, maar ik heb ook meegemaakt, dat beide uiteinden met een pneumatische beitel van elkaar af "geschilt" moesten worden. Dat gaat met veel herrie gepaard trouwens.

Helaas kom je er pas achter of de zaak uit elkaar wil, als je de zaak uit elkaar haalt.

Je kunt twee dingen overwegen:

- als het lek niet al te groot is, kun je proberen of je het met "gungum" dichtgesmeerd krijgt. Het hoeft maar te houden tot de volgende sleuteldag, dus het hoeft geen maanden te houden.

- zoek een doe het zelf garage op en vervang daar je uitlaat. Als de zaak gemakkelijk uit elkaar gaat, ben je er met een half uurtje tot een uurtje weer weg. Maar als de zaak niet los wil, dan hebben ze daar waarschijnlijk een pneumatische beitel en eventueel ook nog wel iemand met de kennis om je te helpen/vertellen hoe het moet.

Groetjes

Mathy

PS of je gaat naar EPS en laat er een roestvrijstalen uitlaat onder leggen. Kun je eventueel ook nog zelf de "sound" bepalen.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2005 01:00 #1119628 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Pneumatische beitel?

Andre Struis - lid 514 945 LPT + CHIP
Je bent niet bij de Kwik fitt! Gewoon met een hamer er op kloppen om de zaak te laten schrikken/rekken. Een beetje wrikken en draaien, komt altijd los!
Andre
NB brilletje op, er komt zand en roest naar beneden vallen als je onder de auto ligt tijdens het timmeren...........

• Leon Doensen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2005 01:01 #1119629 door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic Ik zou...

voor een uitlaat gewoon eens wat van die kwik-fit achtige bedrijven afbellen over wie het goedkoopste is en em dan bij de goedkoopste laten monteren. Doe het jezelf niet aan om op de grond in de meest onhandige positie 10 Euro (proberen) te besparen.
Dit is gewoon een van die onderdelen die als je geen brug hebt moet laten doen.
Grtz Le�´n (lidnr. 52)

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2005 01:07 #1119631 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Ik zou, Pneumatische beitel

Andre Struis - lid 514 945 LPT + CHIP
M''n 740 GLE Automaat kreeg ik niet goed afgesteld, originele VOLVO uitlaat gemonteerd, alles oke NB de imitatie was een Walker. Niet origineel is verkeerde zuinigheid.................

Andre

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2005 01:30 #1119632 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Niks Kwik Fit
Hallo Andre

Dat gebeurt ook bij "gewone" garages en bij dealers. Als een uitlaat vast zit, zit er soms niks anders op dan de pneumatische beutel.

Groetjes

Mathy

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2005 06:46 #1119641 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Hoeveel is er stuk?
Als je de hele uitlaat van voor tot achter (dwz vanaf de kat) wilt vervangen, dan is het wel zelf te doen. Je hebt dan minimaal een set minibruggen nodig, en een dag met mooi weer. Spuit de aansluitingen in met veel WD40 en ga vervolgens koffie drinken. Succes niet verzekerd, maar wel grote kans.
Als je maar �©�©n deel hoeft te doen, ga dan voor Le�´ns oplossing, da's dan eenvoudiger. Let wel, je moet je uitlaat goed beoordelen. Ooit dacht ik zelf een einddemper te vervangen, kreeg hem niet los van de tussenpijp. Ben ik naar een Kwikfit gegaan, bleek de tussenpijp ook te moeten worden vervangen...
Laatste mogelijkheid is gun-gum of, bij een enkel wat groter gat, een uitlaat-bandage. Die laatste blijft ook nog wel een 1000 km zitten als je het goed doet. Haal je misschien net de sleuteldag.
Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.275 km
Volvo 745 1990 B230F LPG 422.422 km
User error. Hit any user to continue.

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2005 09:59 #1119649 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Even langs Hooftman geweest

Vanmorgen op weg naar m'n werk toch maar even bij Hooftman in Woerden langs geweest.
Blijkt dat de buis op het punt waar die over de achteras gaat finaal in twee�«n ligt. De achterdemper had dus geen functie meer en Gun-gum was dus helemaal geen optie meer. Ze hebben 'm nu provisorisch vastgelast zodat ik hopelijk de eerste sleuteldag bereik. Is overigens niet het enige punt waar een "gaatje" zit in de uitlaat dus een nieuwe is zeker geen overbodige luxe.
Ik moet zeggen dat Hooftman een prettige garage is (rekening komt nog, dus misschien moet ik later nog corrigeren) die in elk geval goed meedenkt hoe e.e.a. op te lossen is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2005 10:35 #1119650 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic uitlaat vervangen

Hallo Hein,
Ik heb m'n uitlaat nu reeds 2 x zelf vervangen. Kan met een beetje handigheid op straat.
Advies: kijk goed hoe hij nu zit en maak een paar foto's. Als je de bocht die boven de achteras door loopt scheef monteert dan heb je kans dat als je door een diepe kuil rijdt de uitlaat breekt op het zwakste punt (= las bij demper).
Let ook op de soort uitlaat die er nu onder zit. Een Originele Volvo uitlaat heeft een grotere pijp-diameter dan vervangingsuitlaten als Walker en Bosal.
Nieuwe Walker uitlaten worden bij Volvo onderdelen op marktplaats al aangeboden voor 125 Euro.
Originele Volvo uitlaten trouwens ook, zijn wat duurder maar kwalitatief beter.
Succes ermee,
Reinier

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2005 18:17 #1120322 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Afgelopen vrijdag bij Timen

Afgelopen vrijdag bij Timen Smit o.a. mijn uitlaat vervangen: wat een rust. Na de reis van Oegstgeest naar Vaassen (via Druten (AutoRima)) kwam ik met een denderende hoofdpijn bij Timen aan.
De terug wegwas weer een pretje en niet alleen door de uitlaat: na ruim twee jaar ben ik van mijn bonkende cardan af. Oorzaak: de achteras.
Er zit nu een "nieuwe" achteras op die v�©�©�©l minder speling op het diff heeft dan de originele. Bij gas terug geen geluid meer en bij gas erop ook niet: dus zoals Volvo het ooit bedoeld had.
Er zijn natuurlijk wel wat kleinigheden: De originele as had een limited slip diff, deze niet. De ratio is klaarblijkelijk ook iets anders want mijn lockup gaat nu bij 105 aan, de oude bij 100. Dan maar iets minder vaak over nat gras.
De as die ik in eerste instantie bij AutoRima had gekocht was exact gelijk aan het origineel maar helaas krom. Degene die ik vrijdagochtend geruild heb, zou ook hetzelfde moeten zijn maar het typeplaatje zat er niet meer op. Is dus een andere geweest.
Van de oude as nog even het diff open gemaakt. Observatie: olie was erg troebel en vuil en de speling was heel goed te zien. Olie uit de "nieuwe" as was mooi helder, maar hebben we toch maar vervangen.
Alles bij elkaar een zeer zinvolle dag bij Timen. Op naar de volgende klusjes aan de Malm�¶
-Sissend geluid, waarschijnlijk vacuum lek
-LPI probleem bij lage toeren
etc.
etc.
Moet dus nog even lid blijven

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC