Overdrive vs 5e versnelling.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2005 13:33 #1051067 door V700 register
Overdrive vs 5e versnelling. is gemaakt door V700 register

Ik heb een mooie Volvo 940GLE TD uit 1991 zien staan die ik best wel zou willen kopen. Ik ben redelijk bekend met Volvo's, maar deze heeft een aspect waar ik eigenlijk niets over weet: een 4-bak met overdrive.
Hoe zit het qua brandstofverbruik en qua betrouwbaarheid met die overdrive tov een "normale" 5e versnelling?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2005 13:57 #1119556 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Is redelijk simpel...
De 5-bak (M47) kan minder aan dan de 4-bak + overdrive. (M46) Als je de overdrive als een 5 gebruikt (dus gewoon ontkoppelen) is het enige extra onderdeel dat stuk kan gaan het relais. Echter heb ik geen flauw idee hoe vaak die sneuvelen. Mijn wagen met OD heb ik net en ik weet niet of het relais al vervangen is. De bak heeft overigens een andere eindoverbrenging, waardoor je minder toeren maakt voor dezelfde snelheid, dus het verbruik is theoretisch iets beter. Tot nu toe heeft niemand ze vergeleken, aangezien de M47 en de M46 achter andere type blokken zitten.

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• Cees van de Grift (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2005 21:57 #1119670 door Cees van de Grift (GAST)
Beantwoord door Cees van de Grift (GAST) in topic ik rij sinds een half jaar
ik rij sinds een half jaar een 940 Estate 16 klepper met overdrive. Ik kan niet zeggen dat ik er zo tevreden over ben, maar ik weet niet of mijn klacht voor alleen mijn auto geldt of dat het algemeen is. Bij het begin van de rit schakelt de overdrive netjes bij 80 km in. Maar hoe langer ik rijdt hoe later de overdrive inschakelt. Soms pas bij 100 km p.u. Dat is behoorlijk irritant op binnen wegen waar je maar 80 km mag. Als in zo'n situatie de overdrive ingeschakeld is dan grijpt hij pas aan als ik enkele kilometers lang 80 gereden heb.
Het stoort mij dat ik niet zelf kan beslissen op welk toerental de 5e versnelling wordt ingeschakeld.

Cees van de Grift

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2005 22:30 #1119672 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Cees, je kunt toch zelf op
Cees, je kunt toch zelf op het knopje drukken waardoor de overdrive inschakeld. Ik weet uberhaupt niets van het vanzelf inschakelen van de overdrive....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2005 23:04 #1119674 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De overdrive staat altijd

De overdrive staat altijd ingeschakeld als het lampje niet brand en komt in actie na een bepaald toerental. Als je het knopje indrukt en het oranje lampje gaat branden, is de overdrive uitgeschakeld en loopt de motor op een hoger toerental bij hogere snelheid.
Overdrive komt volgens mijn ervaring in afhankelijk van het gasgeven.
john pezie

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2005 13:28 #1119705 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Overdrive
 John, dat geldt voor de overdrive van de AW7x automaten. Het gaat hier om een handbak... Albert, kan het zijn dat het overdrive-relais warm wordt? Misschien op een sleuteldag eens uitruilen met een andere wagen en kijken of het probleem opgelost is. Het hoort zeker niet zo, de overdrive kan vanaf ongeveer 70 km/h ingeschakeld worden bij rustig rijden, vanaf 80 bij wat forsere rijstijl. Maar hij hoort het zonder vertraging te doen, bij elke snelheid, net als een handbak.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC